Just valpkurs har jag väl lite svårt att tänka mig att gå online, det ska väl vara om man vill starta mot ett specifikt mål i så fall... (Men även då föredrar jag nog miljöträning känns det som...)
Men jag har gått en del onlinekurser, jag tycker det är jättebra faktiskt.
Eller ja, det finns ett jättestort utbud som jag inte tycker verkar värt pengarna alls! (Fast säker är jag ju inte - jag har ju inte gått kursen.) Men det ger också möjligheter jag inte har irl. Jag kan gå en kurs för en tränare på andra sidan världen, dit jag har noll möjlighet att åka själv (och sannerligen inte med Monstret i släptåg!). Jag har gått kurs både som "observatör" och "deltagare", vilket online betyder att man i det senare fallet får ladda upp filmer på sin egen träning och få input (medan som observatör får man bara tillgång till kursmaterialet passivt - och ibland får man se deltagarnas filmer och kritik, men inte alltid) vilket har varit väldigt givande. Nej, det är inte samma sak som att ha en tränare på plats men det är heller inte varken bättre eller sämre. Det är annorlunda, man får helt nya vinklar. Det finns ju stora fördelar med film, man kan se den om och om igen, man kan detaljstudera saker, tränare och utförare kan se samma sak, osv. Om inte annat har jag verkligen lärt mig att filma min egen träning och analysera den! (Det kanske man inte borde behöva betala flera tusen för att lära sig, men vissa av oss är korkade.
) Samma fördel har man med uppgiftsfilmerna/momenten, jag får det inte bara förklarat en gång och så marsch iväg och utför, jag kan se den om och om igen, detaljstudera, ställa frågor, osv. Så jag verkligen förstår uppgiften, något i alla fall jag inte alltid greppat irl utan en massa experimenterande.
Givetvis finns det nackdelar också. Det
blir mindre personligt. Internationella kurser kan ha en väldigt annorlunda syn på hundträning (det kan man givetvis stöta på här hemma också, för all del
), och livechatter och liknande sker ofta mitt i natten. 1-2 min film ger inte tränaren någon överblick av hur ekipagen funkar tillsammans egentligen, och som den som lägger upp filmen gör man ju direkt ett urval baserat på en massa saker (fåfänga, förväntan, antaganden om var problemen är, konkurrens med andra deltagare, och gud vet vad) vilket garanterat gör att bilden inte stämmer med vad en tränare irl skulle se. Och säkert mer.
Men jag gillar det verkligen!