Onda knän

Levia

Trådstartare
Jag tror att mina knän är slitna på något vis. För några år sen har jag fått sjukgymnastik för dom, och jag styrketränar en del...1-3 ggr/v.

Planerna börjar bli att jag vill återuppta ridningen. Ni som har/har haft olika knä problem, hur gör ni för att lindra smärtan och göra slitaget mindre?

Övningar på gymet? Promenader..?
 
Sv: Onda knän

Jag har märkt att min dåliga fot mår bättre när jag rider med mina Sprenger stigbyglar då de är ledade och mjuka för fötter o knän. vet att fler sagt att den typen av stigbyglar är skonsamma för knäna.
Kolla med ditt gym om de kan ge dig tips på bra övningar för att stärka upp knäna också.
Lycka till!
 
Sv: Onda knän

Jag äter tabletter som heter Finitro Forte, har numera inga som helst problem med knäna. Började ursprungligen med vanlig Hyalonsyra, dessvärre blev den typ jag åt svår att få tag i men Finitro innehåll just hyalonsyra och har funkat över förväntan.
 
Sv: Onda knän

Halvt knapplån.
Boj, var får du tag på Finitro Forte? Är det hälsokosten.

Jag har problem knän, det ena efter en välriktad hästspark för många år sen och det andra troligen på grund av överbelastning från det trasiga knät.

Har dock aldrig ont när jag rider, men vid cykling, löpning så lindas knät hårt alternativ backontrack + magnetknäskydd över BoT. Det är det bästa jag har hittat hittills men det är knöligt att klä in knäna i alla skydd.

/B
 
Sv: Onda knän

Jag är noga med att se till att hålla mig stark i muskulaturen runt knäna. Jag är överrörlig och har lite glappa ledband i knäna av gamla skador. Så jag får se till att vara stark nog att med musklerna stabilisera så gott det går.

Jag får mer ont då jag är otränad. Då kan jag knappt gå i trappor för att det gör ont, hoppar och knakar i knäna.

Jag rider också oftast i Sprengers Bow balance. Det är ju lite svårt om man måste hoppa upp på någon elevs häst lite akut. Men för det mesta ser jag till att rida i såna. Som tur är har många av mina elever såna med(jag rekommenderade dem att köpa såna), just pga egna knäproblem.
De upplever också skillnad till det bättre, oavsett om det är ungdomsreumatism, överrörlighet eller värk pga slitage.
De är ju ledade och har någågon stötdämpande gel i plattan. Just gel-en vet jag inte hur mkt den verkar. Men den ledade funktionen och den breda plattan tror jag avlastar bra.

Jag får mycket ondare om jag regelbundet rider med oledade stigbyglar.
 
Sv: Onda knän

Jag rider med Sprenger Bow Balance p.g.a svikten och den breda fotplattan. Det har gjort viss skillnad.
Men det viktigaste för mig är att ha bra skor på fötterna. Att rida i vanliga ridskor/stövlar med platta sulor är döden för mina knän, har därför köpt ett par ridstövlar från Ariat eftersom dom är uppbyggda ordentligt så det blir ett bra stöd för hela foten.

Märker även skillnad när jag rider på olika underlag och olika hästar. Vissa hästar rider jag utan minsta smärta, medan andra knappt går alls.
Förut har jag haft stor skillnad även på sommar/vinter eftersom kylan förvärrat smärtan och då lindrat med fodrade ridbyxor och benvärmare. Ska bli spännande att se hur det blir denna vinter, eftersom det är första kalla perioden i sadeln efter mina operationer :)

Sedan jag började jobba med ett arbete som innebär mycket promenerande har det också blivit bättre. Ju mer rörelse ju bättre funkar mina knän.
 
Sv: Onda knän

Goggla och verka va delade meningar om Fernito Forte. Märker du stor skillnad?

Jag tof en kur med BioGlucosamin+HA (de funka suveränt) och nu är de läge igen känner jag för känns som de är iflammationer lite här och var och knäet roar sig. De blir klart blligare än Ferniton
 
Sv: Onda knän

Jag har knas med mina knän men de håller sig i skinnet om jag rör på mig och rider regelbundet. Felet med dem är att de låser sig och jag måste ha exakt perfekt längd på stigläderna annars gör det ont och jag kan knappt räta ut dem.

Hoppar alltid av i slutet och går med hästen så att de rätar ut sig :) jag går som jag har skitit ned mig men det bjuder jag på. Att sitta och skritta länge är värst..
 
Sv: Onda knän

Jag är numera smärtfri i mina knän, tidigare så smällde det högt när jag gick upp och ner i trappa och ALLA i omgivningen hörde det.:crazy: Hade dessutom svinont.

Ja det finns säkert negativa omdömen men det kommer du att hitta oavsett du googlar på, funkar klockrent på mina knän i varje fall.:love:
 
Sv: Onda knän

kl

Tackar för svaren!

Funderar på att prova finitro forte, var får jag tag på det? Jag har sökt på några hälsokost sidor, men, får inget napp. Vad gör jag för fel?
 
Sv: Onda knän

Jag är försöker vara så noga jag kan med sitsen så jag inte sitter och spänner mig när jag rider, då får jag ont direkt. Sen har jag stabila skor och stigbyglar från MDC som både är ledade och vridbara (som islandsstigbyglar) så jag avlastar knäna maximalt. Dessutom så sitter jag alltid upp från en pall.
 
Sv: Onda knän

Jag var 12 år när mina knäproblem dök upp. Ledbrosket har sjuklig tillväxt och har hållbarhet 0 ...typ. Vid belastning går det sönder, ledytorna blir ojämna och det kan även börja blöda. Detta ger både värk och obehag, leden kan låsa sig och så vidare. Har genomgått 6 operationer och vid den sista tog man helt sonika bort knäskålen på höger ben.

Från att ha ridit klassiskt/engelskt sen jag var 3 år fick jag nu ta mig en allvarlig funderare på vad jag höll på med. Visst kan jag rida lätt, hoppa o.s.v. men jag får alltid mycket ont i slutändan om jag ridit mycket och jag rider i stort sett varje dag. Av en händelse drog westernridningen igång ordentligt i mitt område i mitten av 90-talet så jag provade på...och blev fast. Ser jag bara till att sadelns fendrar blir väl formade och inte drar foten utåt (vilket nya sadlar gör) funkar ridningen helt problemfritt. Jag ångrar inte att jag provade på att byta gren...
 
Sv: Onda knän

Jag opererade mitt ena knä pga en meniskruptur för några år sen. Har tagit sin tid men har blivit bra. Under hösten sprang jag tom regelbundet på asfalt utan bekymmer. Så i vintras började jag träna på gym och vips så fick jag ont igen. Konstigt tyckte jag, jag började ju träna för att knät ska hålla. :confused:

Men så frågade en kompis som också styrketränar om jag gjorde benpress i maskin och ja, det gjorde jag ju, det hade jag ju gjort under rehaben efter op. Tydligen var det dock en skitövning om man har ont i knäna (om man inte går på superlätta vikter, vilket det väl antagligen var efter op då). Jag slutade med benpressen och tog någon typ back leg curl istället för att komma åt baksida lår och vips så försvann smärtan i knät.

Summa, gör du benpress på gymmet, strunta i det! Annars är det som nämnts förut, musklerna runt knät man behöver träna upp för att avlasta.
 
Sv: Onda knän

Googla, du köper det på nätet direkt kommer direkt i brevlådan efter beställning. Man förbinder sig inte på något abbonemang så du vet, utan man beställer när behovet finns.
 
Sv: Onda knän

Ridning och att vara lastbild chaufför sliter mest av allt på knäna då man hoppar rakt ned utan stötdämpning.
Så ta det lugnt när du hoppar av :)
 
Sv: Onda knän

Jag har också fått sjukgymnastik och provat allt möjligt utan större effekt. Det som tillslut verkligen gjode skillnad var när jag började med medicinsk qigong!
 
Sv: Onda knän

Jag har två unghästar hemma och brukar välja att rida i dressyrsadeln emellanåt när jag känner att mitt ena knä inte är på humör, för slippa ha knät i vinkel. Fast i och för sig så känns det aldrig under ridning, utan det är snarare när man hoppat av hästen som man blir påmind... :p

Desutom rider jag också bara med Sprenger nuförtiden, skonsammare mot knäna :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 731
Senast: sjoberga
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 849
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 776
Senast: __sofia__
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp