On/Off-switch, hur gör ni?

cahs

Trådstartare
Rubriken säger väl nästan allt? Jag vill veta mer om hur ni tänker och gör för att få en fungerande switch.

Sv: On/Off-switch, hur gör ni?

Av och på knapp eller?

Alltså rent krasst det enda som det funkar på är en gunghäst.

Hästar, eller barn med för den delen, kan man inte stänga av och sätta på som man önskar. De syns, hörs och gör litet som de vill ibland. En del är stökigare och har mera vilja och energi. Andra är laid-back och vill mest äta, eller om de är barn titta på tv.

Piska och morot i olika delar är effektivt på båda sorterna men vad gäller den enskilda individen så måste man prova sig fram.

Nackdelen med barn är att de är man "stuck with forever", en häst kan man sälja eller i värsta fall slakta.

mvh Eva

Men om du tolkar det lite, kanske funderar lite, så kanske du kan dela med dig om hur du tänker kring att få en häst att slappna av i de situationer den inte behöver vara spänd? Eller för de delen "hettar" upp de hästar som hellre spenderar sin tid med att käka.

Jag behöver dina/era synpunkter. Det suger nämligen att bo långt åt skogen och trassla sig in i westernvärlden. Frågar man inget så får man inget veta. Och jag ställer gärna 1000 jävligt dumma frågor för att få ett bra svar på en av dem.

Oavsett diciplin så den nerviga hästen med mkt energi (som är genomkollad att den inte har fysiska problem) brukar må bra av att arbeta varje dag. Ju mer mil i benen, desto lugnare i huvudet. Skritt till förbannelse. Om hästen blir stirrig är det inte bra att ta ett extra tag i tyglarna utan försöka slappna av, sitta djupt och ANDAS. Du kan lura hästen väldigt mkt genom att sjunga, när du sjunger så andas du nämligen. Efter tid så kommer hästen ihåg detta och många gånger räcker det att gnola på litet så vet hästen att detta är okej, min ryttare har koll.

Den mer laid back som hellre står och äter är svårare. En stor anledning till att de är laid back är ofta att de är överviktiga och har dålig kondis. För att avhjälpa det så är det bra att se över foderstaten samt att se till att rida varje dag så de är slimmade och i bra grundkondition. För att hitta gasen i dem brukar man få exprimentera med att hitta vad de tycker är roligt. När de har roligt så kommer ofta bjudningen som ett brev på posten.

Men som sagt, det är ju individberoende. På nätet, utan att träffa individen i fråga, kan man bara ha ett generellt tänk.

mvh Eva

Ta med hund på ridturen, när hunden springer bort står man och vätar en timme på att den ska komma tillbaka...:angel:

Rubriken säger väl nästan allt? Jag vill veta mer om hur ni tänker och gör för att få en fungerande switch.

Jag som håller på med barrel race MÅSTE ha en on/off-switch.. Ibland funkar det, ibland inte... - Oftast är den på när bröstan är på (vilket "signalerar" barrel race).. Men jag har konstaterat att mycket har med MIG att göra!
Min märr är väldigt känslig och läser av mig oerhört lätt. Sjätte sinnet du vet.. (Hon började slicka mig på magen i december, något hon aldrig gjort innan; 2e januari fick jag ett positivt gravtest :p)

Så på framridningen MÅSTE jag koppla bort att det är barrel race, likaså när vi tränar. För när det väl gäller, då tänder vi båda. Men när vi går av banan igen, då ska lugnet infinna sig till nästa race. Fattar du? :p Är jag lugn, är hästen lugn.. (Funkar iaf för mig, men de flesta hästar jag träffat)

För mig har det fungerat att träna på det i "fejkade" situationer, innan den skarpa situationen (tävling, ridtur med andra galoppglada hästar eller vad det är) infinner sig.

Alltså... Jag vill ju t.ex. ha en häst som jag kan göra en snabb galopp med på ett fält, och sedan skritt hem i lugn takt t.ex. On och off som du säger. Då måste jag träna på det, för de flesta hästar är det nämligen inte alls naturligt. Det handlar i slutändan om hur fint samspelet är och hur villig hästen är att följa mina kommandon ("nu kör vi!" eller "ta det lugnt"). Så jag kör nog något av en trestegsraket:

1. Fundera igenom mina kommandon så att de är konsekventa och genomtänkta
2. Träna på on/off (själv, utan hästsällskap i början. Först lätta uppgifter, typ galoppera 50 meter och sen skritta. Sen svårare och svårare, med andra hästar som galopperar förbi, traktorer eller vad det är hästen har svårt för)
3. Utföra det IRL på tävling, träning eller vad det är för situationer. Då är det ju nämligen försent om man inte har tränat på det innan ;)

inom reining ska hästen gå från stillastående till ett maxtempo och tillbaka till stillastående under kort tid. Allt under kontroll och utan att hästen exploderar fysiskt eller mentalt. Mellan momenten är det bra om man kan "pausa" hästen, vrida på off-knappen mellan momenten, inte minst viktigt om hästen har en tendens att hetsa upp sig under ritten.

Detta pausande är något som tränas in tidigt och underhålls sedan för att bibehållas. Vissa klämmer en smula med underbenen, andra duttar lite med tyglarna mot manken/halsen. Hästen sänker huvudet och pausar i väntan på nästa kommando. På Grischatränade hästar brukar man se detta ganska tydligt.

För mig har det fungerat att träna på det i "fejkade" situationer, innan den skarpa situationen (tävling, ridtur med andra galoppglada hästar eller vad det är) infinner sig.

Alltså... Jag vill ju t.ex. ha en häst som jag kan göra en snabb galopp med på ett fält, och sedan skritt hem i lugn takt t.ex. On och off som du säger. Då måste jag träna på det, för de flesta hästar är det nämligen inte alls naturligt. Det handlar i slutändan om hur fint samspelet är och hur villig hästen är att följa mina kommandon ("nu kör vi!" eller "ta det lugnt"). Så jag kör nog något av en trestegsraket:

1. Fundera igenom mina kommandon så att de är konsekventa och genomtänkta
2. Träna på on/off (själv, utan hästsällskap i början. Först lätta uppgifter, typ galoppera 50 meter och sen skritta. Sen svårare och svårare, med andra hästar som galopperar förbi, traktorer eller vad det är hästen har svårt för)
3. Utföra det IRL på tävling, träning eller vad det är för situationer. Då är det ju nämligen försent om man inte har tränat på det innan ;)

Kan du tänka dig att utveckla mer om hur du har gjort? Alltså, du saktar av från galoppen, sen då?

Jag tycker man ser mycket kläm med ben, dutt med handen men har tolkat det mer som "va beredd". Leta gärna upp ett klipp på Grischatränade.

Delvis Kl.

Jag tränar off/time out/bryt i uppbindning samt med hjälp av ors:en om det hettar till för mycket (pulsen ska ner och hästen slappna av). Utöver detta kommer vardagsvett och etikett. Det funkar bra och skillnaden är enorm.

Så på framridningen MÅSTE jag koppla bort att det är barrel race, likaså när vi tränar. För när det väl gäller, då tänder vi båda. Men när vi går av banan igen, då ska lugnet infinna sig till nästa race. Fattar du? :p Är jag lugn, är hästen lugn.. (Funkar iaf för mig, men de flesta hästar jag träffat)

Hur kan du lugna ner dig så fort efter ett barrel race? Adrenalinet måste ju pumpa!

Duttandet med tyglar och ben är mycket riktigt ett sätt för att få hästen att vara fokuserad på kommande kommando. Jag hittade ett klipp på Grischa där du ca 1:42 in i klippet ser hur han är klar med en spinn och känner att han vill pausa hästen. Grischa duttar lite med tyglarna och Sparky sänker huvudet och lugnar ner sig en smula.

http://www.youtube.com/watch?v=LLWkEwgagXs

Olika ryttare har sina tekniker men gemensamt för alla är att de alla har kommandon för att kunna "pausa" hästen när de känner att då är behövligt.

Jag har en fd hopponny som mest ridits av femtonåriga tjejer senaste åren. Det har varit varianten gasa och styr och kasta sig över hinder.. Hon har extremt svårt för det här med att slappna av!
Det brukar gå bra fram till första galopparbetet. Efter det är hon som en tidsinställd bomb som studsar fram som en komet i cyberrymden. Det jag har gjort är att träna på halt. En halt är en "aktiv" rörelse, en uppgift. Har jag sagt stopp är det stopp. Och så står vi still tills jag är nöjd. Börjar hon konstra och studsa igen gör jag några rörelser och tvingar henne tänka och sen halt tills hon är tillbaka på jorden.
I början tog det tid. Nu brukar det räcka med ett par tre halter sen är hon med på banan igen och kan arbeta normalt. Visst har hon "återfall" ibland och tar en runda i rymden, men oftast går det bra. Ofta kan vi stå still på lång tygel medan kompisarna rider runt omkring oss.

Benen måste jobba lika mycket som huvudet. Men om det blir för fullt i huvudet blir det komet igen, det är en svår avvägning det där..

Jag ska försöka förklara, det är intressant när man tvingas tänka till hur man egentligen gör :).

Låt säga att jag rider min häst som vanligtvis blir rätt uppstressad av att t.ex. galoppera på en grusväg bakom en annan häst som galopperar fortare. Då vill hon inte gärna hålla samma tempo som innan, utan vill också öka för att komma ikapp. Då betyder det att det första jag gör är att rida ut själv och galoppera i olika tempon tills jag känner att jag har kontroll. Det hon gjorde i början var att hon överlag tyckte det var skitkul att galoppera, och gärna ökade. Då fick jag hålla tillbaka, och fungerade inte det så saktade jag helt av till skritt. Ett pass kunde då vara galopp-skritt-galopp-skritt i kanske tjugo minuter. I början tog det lång tid innan hon fattade att det inte var någon idé att stressa upp sig, det var ingen framkomlig väg.

Efter någon månad kunde jag göra det utan problem. Då kom nästa del i trestegsraketen, d.v.s. att rida ut med en kompis och hennes häst. Jag bad kompisen att galoppera framför oss, och gjorde precis samma sak den här gången. I början var det jättejobbigt för min häst att slappna av och sänka tempot eller gå ner till skritt, men återigen så handlar det ju om att visa att den lättaste vägen är min väg. Så efter några gånger förstod hon det. Nu är det inga problem, vi kan skritta efter en häst som drar iväg i full kareta. Hade jag inte tränat henne så hade hon inte klarat det, kan jag verkligen lova :angel:

Av och på knapp eller?

Alltså rent krasst det enda som det funkar på är en gunghäst.

Hästar, eller barn med för den delen, kan man inte stänga av och sätta på som man önskar. De syns, hörs och gör litet som de vill ibland. En del är stökigare och har mera vilja och energi. Andra är laid-back och vill mest äta, eller om de är barn titta på tv.

Piska och morot i olika delar är effektivt på båda sorterna men vad gäller den enskilda individen så måste man prova sig fram.

Nackdelen med barn är att de är man "stuck with forever", en häst kan man sälja eller i värsta fall slakta.

mvh Eva

:bow::bow::bow:

Liknande trådar

Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 187
Senast: cherie
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
636
Katthälsa Precis som rubriken lyder undrar jag om något har koll på om och hur giftig begonia är för katter? Upptäckte nämligen att min katt vart...
Svar
2
· Visningar
762
Senast: Celinehenn
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 321
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar