Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Rubriken säger väl nästan allt? Jag vill veta mer om hur ni tänker och gör för att få en fungerande switch.
För mig har det fungerat att träna på det i "fejkade" situationer, innan den skarpa situationen (tävling, ridtur med andra galoppglada hästar eller vad det är) infinner sig.
Alltså... Jag vill ju t.ex. ha en häst som jag kan göra en snabb galopp med på ett fält, och sedan skritt hem i lugn takt t.ex. On och off som du säger. Då måste jag träna på det, för de flesta hästar är det nämligen inte alls naturligt. Det handlar i slutändan om hur fint samspelet är och hur villig hästen är att följa mina kommandon ("nu kör vi!" eller "ta det lugnt"). Så jag kör nog något av en trestegsraket:
1. Fundera igenom mina kommandon så att de är konsekventa och genomtänkta
2. Träna på on/off (själv, utan hästsällskap i början. Först lätta uppgifter, typ galoppera 50 meter och sen skritta. Sen svårare och svårare, med andra hästar som galopperar förbi, traktorer eller vad det är hästen har svårt för)
3. Utföra det IRL på tävling, träning eller vad det är för situationer. Då är det ju nämligen försent om man inte har tränat på det innan
Så på framridningen MÅSTE jag koppla bort att det är barrel race, likaså när vi tränar. För när det väl gäller, då tänder vi båda. Men när vi går av banan igen, då ska lugnet infinna sig till nästa race. Fattar du? Är jag lugn, är hästen lugn.. (Funkar iaf för mig, men de flesta hästar jag träffat)
Av och på knapp eller?
Alltså rent krasst det enda som det funkar på är en gunghäst.
Hästar, eller barn med för den delen, kan man inte stänga av och sätta på som man önskar. De syns, hörs och gör litet som de vill ibland. En del är stökigare och har mera vilja och energi. Andra är laid-back och vill mest äta, eller om de är barn titta på tv.
Piska och morot i olika delar är effektivt på båda sorterna men vad gäller den enskilda individen så måste man prova sig fram.
Nackdelen med barn är att de är man "stuck with forever", en häst kan man sälja eller i värsta fall slakta.
mvh Eva