Omvandla Råprotein till SmbPr?

Houdinie

Trådstartare
Jag har fått analysvärden på ett müsli som jag är intresserad av (bra pris, havrefritt och lokalt producerat), men bonden som tillverkar hade bara värde för Råprotein,

Hur omräknar jag Råprotein till Smältbart Råprotein för häst på kraftfoder?

Nuvarande värde:
Råprotein: 10,7 %

Nästa batch:
Råprotein: 12 %

Tacksam för hjälp
 
Den gäller grovfoder, och jag får intrycket att det inte går att överföra direkt på kraftfoder.

Ah. Det missade jag. Men de hänvisar till Plancks bok längst ner, den borde väl nån ha eller ha skrivit av på nätet... jag har den hemma men där är jag inte nu :)
 
Smältbart beror väl på vad det är för källa och hur den behandlats? Så det går nog kanske inte att bara räkna om?
Korn kokt, vete kokt, lucernpellets, betpellets, majsflingor, vetekli, vetefodermjöl, havrekli, linfröpellets, melass, sojaolja, kalciumkarbonat, johannesbrödflingor, morotsflingor, bryggerijäst, monokalciumfosfat, koksalt, magnesiumfosfat och magnesiumoxid.
 
Korn kokt, vete kokt, lucernpellets, betpellets, majsflingor, vetekli, vetefodermjöl, havrekli, linfröpellets, melass, sojaolja, kalciumkarbonat, johannesbrödflingor, morotsflingor, bryggerijäst, monokalciumfosfat, koksalt, magnesiumfosfat och magnesiumoxid.
Oj, ja, det där blir väl typ omöjligt.. Om man inte får veta hur stor andel det är av varje och hur stor andel varje givit den totala andelen protein..?
 
Oj, ja, det där blir väl typ omöjligt.. Om man inte får veta hur stor andel det är av varje och hur stor andel varje givit den totala andelen protein..?
Ja, man kan ju tycka att analysfirman borde ge all fakta liksom... bonden ska fixa fram mer data, men det kan ju ta sin lilla tid.
 
Korn kokt, vete kokt, lucernpellets, betpellets, majsflingor, vetekli, vetefodermjöl, havrekli, linfröpellets, melass, sojaolja, kalciumkarbonat, johannesbrödflingor, morotsflingor, bryggerijäst, monokalciumfosfat, koksalt, magnesiumfosfat och magnesiumoxid.

Det är helt hopplöst att räkna ut en smältbarhetskoefficient på detta hopkok. Även om du visste mängden och smältbarheten av varje ingående ingrediens så påverkar de olika foderingredienserna varandra så det totala upptaget behöver inte vara detsamma som summan av upptaget av varje foderingrediens. Dessutom är det foderleverantörens uppgift att tillhandahålla en näringsdeklaration av fodret. Tyvärr är väl dock SmRp ingen obligatorisk uppgift i EU:s fodermärkningsdirektiv. Det finns ju även ett stort utbud av müsli från engelska tillverkare där SmRp inte heller anges.

Det jag kan råda dig till är att anta ett mycket lågt värde på smältbarheten. Det gör ingenting om din häst får lite för mycket protein. Det är betydligt värre om den får för lite.
 
Det är helt hopplöst att räkna ut en smältbarhetskoefficient på detta hopkok. Även om du visste mängden och smältbarheten av varje ingående ingrediens så påverkar de olika foderingredienserna varandra så det totala upptaget behöver inte vara detsamma som summan av upptaget av varje foderingrediens. Dessutom är det foderleverantörens uppgift att tillhandahålla en näringsdeklaration av fodret. Tyvärr är väl dock SmRp ingen obligatorisk uppgift i EU:s fodermärkningsdirektiv. Det finns ju även ett stort utbud av müsli från engelska tillverkare där SmRp inte heller anges.
Nu är detta foder från Mälardalen, och min bonde som säljer det hade bett om komplett analys, men inte fått det. Nu har han blivit lovad alla värden på nästa batch (som dessutom ska ligga högre i protein).

Det gör ingenting om din häst får lite för mycket protein. Det är betydligt värre om den får för lite.
Ja, min häst behöver dessutom ligga en del över 6 på kvoten för att hålla sig riktigt fin...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag och min häst bor i Hamburg. Har nu efter många om och men lyckats få gårdsägaren att skicka in prover för grovfoderanalys, och...
Svar
2
· Visningar
1 265
Foder & Strö har tidigare haft grund till hästen och kompletterat dåliga värden på höet med lusern, men nu när hon inte går så många dagar i veckan...
Svar
3
· Visningar
1 070
Senast: Korven
·
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 288
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp