Omvandla gram till teskedar

Winni

Trådstartare
Har hittat ett recept på hallonsaft och för första gånget i mitt liv ska jag göra egen saft hade jag tänkt :)

Men så kom jag till vinsyra som ska tillsättas i gram. Men jag har ingen våg, så nu står jag med bär som ska silas i morgon och har ingen aning om hur mycket vinsyra som ska i mer en att det ska vara 30 g :crazy:

Så kan någon hjälpa mig att räkna ut hur många teskedar 30 gram vinsyra är. Har googlat så den vägen går inte, hittar inget och fattar inget :confused:

Sv: Omvandla gram till teskedar

Vinsyran, är det i pulverform el. flytande form?
Hur stor förpackning har du?

Tyvärr hade jag inte ingen vinsyra hemma, endast citronsyra, askorbinsyra och natriumbensonat, och sånt har jag i små påsar där vikten står, de inntehåller runt 30 gr en sån påse.

efter lite googling så hittar jag, 100 ml väger ca 100 gram.
Allså borde ca 30 ml vara 6 st teskedar.

1 dl = 100 ml
1 msk = 15 ml
1 tsk = 5 ml
3/4 tsk = 3,75 ml
1/2 tsk = 2,5 ml
1 krm = 1 ml

Borde inte vinsyra i pulverform vara betydligt lättare än vatten? (som väger 100 g/ 100 ml)

Senast ändrad:

Vinsyran, är det i pulverform el. flytande form?
Hur stor förpackning har du?

Tyvärr hade jag inte ingen vinsyra hemma, endast citronsyra, askorbinsyra och natriumbensonat, och sånt har jag i små påsar där vikten står, de inntehåller runt 30 gr en sån påse.

Det är pulver och 45 g i påsen.

efter lite googling så hittar jag, 100 ml väger ca 100 gram.
Allså borde ca 30 ml vara 6 st teskedar.

1 dl = 100 ml
1 msk = 15 ml
1 tsk = 5 ml
3/4 tsk = 3,75 ml
1/2 tsk = 2,5 ml
1 krm = 1 ml

Då borde jag alltså kunna köra med 6 teskedar då.....eller? Jag kör på det ja :)

Det beror på hur fint pulvret är... 1 tsk socker väger 5 gram, 1 tsk maizena väger 3 gram, 1 tsk potatismjöl väger 4 gram.
Det enda man kan vara säker att 1 tsk väger 5 gram är vätska, förutom olja som många tycker ska väga lika mycket som vatten men väger 0,9 gram/ml.

Hade jag varit du så hade jag delat upp hela påsen i 3 lika stora högar med hjälp av msk, tsk och krm. Sedan när det är gjort använder du 2 av högarna som då blir 30 gram tillsammans.

Äsch, tar halverst tillbaka det jag skrev... Hittade sidan där det står det Glamoroza ox skrev :)

Men ta då 2 msk istället så behöver du inte stå och fylla tsk så många gånger :laugh:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 092
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 022
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar