Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Om det är det smältbara proteinet du vill få fram och det anges i % råprotein är det lite värre eftersom de olika ingående ingredienserna har olika smältbarhet så det måste du isåfall fråga av tillverkaren.
Annars så multiplicerar du %-värdet med 10, t.ex. 13% blir 13 X 10 = 130.
Det beror på vilka värden det är som står, och vad du vill ha för värden för att kunna räkna normalt... Ofta när det är angivet % (om det inte gäller mineraler) så är det analysresultat, dvs det står hur mycket råprotein, råfett, aska etc. det finns i fodret. För att komma från % till gram/kg tar man som Tgd skrev %talet x 10 (eftersom det finns 100% i ett kilo, men 1000 g...). Men ofta vill man ju inte veta hur många gram råfett och råprotein hästen får utan den omsättbara energin i MJ och den smältbara delen av proteinerna i g. Då måste man veta smältbarheten för de olika delarna, och detta skiljer sig lite mellan olika foder...
Läste igenom och insåg att jag inte direkt tillfört något till det Tgd sa...
Foder & Strö
Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Foder & Strö
Hej!
Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅
Jag vill vara tydlig från början med...
Foder & Strö
Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.