Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hmm låter märkligt. Idisslare och grovtarmsjäsare spjälkar ju fodret på helt olika sätt.Om det jag hittat stämmer så ska det vara samma på ett ungefär!?
Per kilo blir det då 7 MJ och 128 g smbrp, vilket ger en kvot på 18. Men det kan väl inte stämma??
Vi tog provet själva, borrade från flera balar , klippte sönder och skickade önskad mängd.
Jag får det till 7 och 95,2Om det jag hittat stämmer så ska det vara samma på ett ungefär!?
Per kilo blir det då 7 MJ och 128 g smbrp, vilket ger en kvot på 18. Men det kan väl inte stämma??
Vi tog provet själva, borrade från flera balar , klippte sönder och skickade önskad mängd.
Läste nu någonstans att hästarna bara kan ta hand om 25% av vad fåren kan göra. Kan det kanske stämma!? Så att det är 40 g smbrp per kilo ts, 32 g per kilo. Låter mer rimligt! (Men hade önskat något högre)
Någon som vet/ kan hjälpa mig med något jag kan läsa för att få reda på det?
Hästar är iaf sämre på att bryta ner protein men kan inga siffror.Läste nu någonstans att hästarna bara kan ta hand om 25% av vad fåren kan göra. Kan det kanske stämma!? Så att det är 40 g smbrp per kilo ts, 32 g per kilo. Låter mer rimligt! (Men hade önskat något högre)
Någon som vet/ kan hjälpa mig med något jag kan läsa för att få reda på det?
Du ska räkna på den smältbara mängden protein. Den siffran är ju samma oavsett djurslag. På Hästsverige har jag för mig det finns gratisprogram att använda@Kjerulfia vet du hur man omvandlar från fåranalys till häst? Har omvandlat värderna till kilo när jag har räknat men det hjälper ju tyvärr inte när jag inte vet hur jag ska räkna med proteinmängden.
Fast häst och får smälter inte protein på samma sätt?Du ska räkna på den smältbara mängden protein. Den siffran är ju samma oavsett djurslag. På Hästsverige har jag för mig det finns gratisprogram att använda
Det har du rätt i. Tänkte att smrp är samma sak oavsett djurslag.Fast häst och får smälter inte protein på samma sätt?
Nä, därför man gör olika analyser på idisslare (kanske tom får/nöt? Minns inte helt) och hästDet har du rätt i. Tänkte att smrp är samma sak oavsett djurslag.
Tack. Tror du att det är samma analys för får som för kor. Jag har namnlagen en för får
Det tror jag är samma faktisktTack. Tror du att det är samma analys för får som för kor. Jag har namnlagen en för får