Omusklad häst - markträning och sadel

R

RikketiTinn

Min 6-åring är dåligt musklad, och jag vill inte rida honom för mycket innan åtminstone ryggen har musklat sig lite mer.
Jag tänkte låta honom klättra utan ryttare ett par gånger i veckan, men hur mycket behövs för att det ska ge någon effekt? Vi har bara en kulle, ganska brant och rätt så hög, men inte jätte. Hur lång tid är lämpligt att hålla på i början och hur mycket bör han klara när han är mer tränad?

Skulle även vilja tömköra och göra annan markträning, men har svårt för att få honom i rätt form, och även för att se om formen är korrekt eller inte. Ger tömkörning något även om formen inte är rätt, eller är det bättre att hoppa över det?

Ska prova att rida för en akademiskt inspirerad instruktör, och hoppas det känns bra med henne, kan det vara en idé att bredda sadeln (utbytbart koppjärn) och lägga padd under tills han är mer musklad för att göra det behagligare för honom tills musklerna finns där?

Andra tips?

Sv: Omusklad häst - markträning och sadel

Jag kan inte säga något om hur länge osv, jag tycker man märker på dem när det är jobbigt, då kan man väl ta det en gång eller två till att börja med, sedan öka på och se hur hästen reagerar.
Tänk på att de ska klättra lååångsamt, då ger det bäst effekt, bra om hästen kan sänka huvudet och sträcka ut ryggen.
Har hört att det också är mycket effektivt att backa dem upp och ner för en svagare sluttning.
Att longera i trav i lagom lutning är också mycket bra träning för balans och bärighet.

Kan vara bra att lära sig markarbete tex tillsammans med AR-tränare eller liknande, då får du säkert lära dig hur du får till formen. Att jobba med öppna och sluta är väl också samlande och bra för ryggen, det lär den tränaren också kunna lära dig att göra från marken i första hand.

Ta hjälp av någon kunnig på sadlar för att kolla hur sadeln ligger och hur man kan underlätta för hästen under uppbyggnadsfasen.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 911
Senast: Freazer
·
Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 760
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 764
Senast: Vogue
·
Islandshäst Jag har ett stort dilemma med min häst. Han är 16år gammal och jag har nu haft honom i ca 10år. Dem första åren så fick han göra lite...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 952
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar