omusklad häst

delfi

Trådstartare
har en helt omusklad och otränad häst som inte tål protein.Hon får i dagsläge "Fibergi låg" .Hon ska nu börja tränas för muskler och kondition.Är det någon som vet om det räcker att gå över till Fibergi bas?
 
Sv: omusklad häst

delfi skrev:
har en helt omusklad och otränad häst som inte tål protein.Hon får i dagsläge "Fibergi låg" .Hon ska nu börja tränas för muskler och kondition.Är det någon som vet om det räcker att gå över till Fibergi bas?

Hur vet du att han inte tål protein?? Låter konstigt...
 
Sv: omusklad häst

så fort hon får en näve extra havre så blir det som vi säger "proteinknutor" vid sadelläge och bogen.
 
Sv: omusklad häst

delfi skrev:
så fort hon får en näve extra havre så blir det som vi säger "proteinknutor" vid sadelläge och bogen.

Men havre innehåller inte speciellt mycket PROTEIN!
Det kanske är är havren han inte tål helt enkelt?

Jag skulle prova andra kraftfodersorter som är proteinrika. Krafft Protein till exempel som sägs bra för hästen...
 
Sv: omusklad häst

Om inte hästen kan äta foder med protein i, så är den inte livsduglig.
Men att den reagerar mot havre, har inget med protein att göra.

Prova att ge hästen luzern som är ett grovfoder med hög proteinhalt.
Eller se till att ge hästen ett hö eller hösilage som har så högt proteininnehåll att inget kraftfoder behövs.
 
Sv: omusklad häst

har alltid trott att havre har mycket protein.men OK det kanske inte är det som ger knutorna
 
Sv: omusklad häst

Men det är ju havre även i Fibergi och då hade han väl reagerat på det också om det är havren som är boven.

Kanske har ni ett väldigt protenrikt hö, så att det räcker med bara lite havre för att ge ett överskott som hästen reagerar på?

Fibergi är ju inte särskilt proteinrikt heller.
 
Sv: omusklad häst

Om hästen inte tål protein så skulle den ju inte överleva sommarbete...


Nä, långsam tillvänjning är det som gäller och som någon redan sagt prova lusern det är det naturligaste i proteinväg som man kan ge till en häst.

Har du analys på grovfodret förresten??
 
Sv: omusklad häst

det kan kanske vara proteinrikt hösilage. Ingår i stallhyran och ingen analys, har alltså ingen aning.ska pröva lucern
 
Sv: omusklad häst

Tycker jag låter som en bra idé.
Lusern är ju grovfoder, naturligt för hästen att äta och dessutom proteinrikt :idea:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
504
Senast: tara
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 052
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
929
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp