omusklad, extra vikter??

proxygirl555

Trådstartare
Min massör var ute idag o masserade min unghäst. Han e 4 år, o tömkörs väldigt mkt, med väldigt så menar jag ungefär varannan dag. Jag e ute o går mkt med honom i skogen, o klättrar uppför backar. Jag gå då bredvid eller tömkör honom. Han e väldigt oliksidig musklad bak, så massören gav mig ett råd o använda en boots på det vänstra bakbenet för att få honom att trampa igenom lite bättre, eller hur jag nu ska förklara det. Arbeta bättre iaf med det benet för att kompensera upp det hela.

Men nu e frågan, hmm. Med vanlig träning utav oss människor så gör man ingen skillnad i när man tränar de olika sidorna. E man starkare i den ena så sätter man ju inte på extra vikter just i de övningarna som angår den sidan. Jag e lite förvirrad ang hur jag ska göra. Vad för viktboots kan jag ha då??

Mvh sandra

Sv: omusklad, extra vikter??

Min morbrors fru tipsade mig om att man kan ha en eller två boots på ena bakbenet om man vill träna ena galoppen. Då är det träning av högergalopp på travare vi pratade om;) Men jag tror väll att det är på samma sätt. Men jag kommer inte håg vilken sida man ska ha på :angel:

Varför är hästen så ojämnt musklad? Jag skulle inte använda vikter, utan snarare använda skolorna för att bygga upp hästens bakdel, och eventuellt arbeta lite, lite mer med den svaga sidan för att bygga upp den.

Jag skulle aldrig använda vikter utan försöka lista ut vad som orsakar problemet istället. vikter kan göra mycket skada särsklit i händerna på orutinerade ryttare (orutinerad när det gäller vikter).
Tömkör du bara eller rider du oxå??
Det kan ju lika gärna vara så att det är du som är lite oliksidig i din ridning och då kommer ju inte vikterna att hjälpa.....

Jag tömkör honom bara. Han var väldigt spänd i sin muskelatur när jag fick honom. Han hade slitit mkt på bakhovarna, o spände sig allmänt för det. Vi skodde honom o började massera honom. Nu har det ju börjat släppa mer o mer, spänningarna. Jag har inte börjat att rida honom så himla mkt då jag ville hellre stärka upp honom lite mer fysiskt innan. Jag går på mkt promenader med honom ist, alltså bredvid. Då klättrar vi mkt o går ute i skogen så att han får jobba med hela kroppen.

Det var min vet i samrådan med massören som pratade lite ang en vikt på det ena bakbenet. Men jag e lite fundersam över detta.

Mvh Sandra

I mitt arbete som både tränare och massör så träffar jag ofta felmusklade hästar så jag tänkte dela med mig av mina råd till kunder/elever.

1. Eftersom du bara tömkör så är det inte lika viktigt men kolla ändå upp så att du inte själv har några spänningar/låsningar någonstans, framför allt armar, axlar, rygg och höfter.

2. Rykt. Utförs med den hand som är närmast hästens huvud. Dels blir du jämnare i kroppen och dels får hästen samma tryck med samma rörelse oavsett sida.

3. In/utsläpp. Mina hästar går ut på vänster sida om mig och in på höger. Detta gör att de blir jämnare i halsen och därmed jämnare i resten av kroppen också. Oavsett hur fint hästen går med hängande grimskaft och allmänt avslappnad så ställer den sig alltid något lite åt den sida du går på. Detta gäller naturligtvis också promenaderna i allmänhet.

4. Allt övrigt som kan göras från båda sidor bör övas på. I mitt stall gäller täcke på från vänster sida och av från höger, vojlock/padd på från vänster och sadeln från höger, träns på från vänster sida, grimma på från höger sida. Det finns fler saker så titta igenom dina rutiner och se vad du hittar.

5. Styrketräning är aldrig fel. Löshoppning, träning vid hand (kika på klassisk ridkonst), trickträning. Välj vad du och hästen trivs med.

Vikter är absolut inte fel men du måste kunna läsa av din häst bra (gäller all träning) och du måste känna dig säker med dina träningsredskap. Om du är osäker så be vet/massör om en noggran redogörelse för varför. I slutänden så är det lagligen du som är ansvaring för hästens välbefinnande och i vilket fall så är det du som ser både dig själv och hästen i ögonen varje dag så välj efter ditt eget samvete.

Lycka till.

det finns trådar om viktboots om du använder sökfunktionen.

Kortfattat ska de inte användas av gemene man för att muskla hästen. Det ska isåfall vara rekommenderat av veterinär med tillhörande detaljerat upplägg och program.

Jag hade velat veta varför hästen är sned, tycker ofta att snedheter i muskulaturen är symptomet som visar att det finns ett större problem någon annanstans i kroppen. Så om veterinären inte kunde ge dig ett tydligt svar varför hästen är sned så hade jag gått vidare till exempelvis kiropraktiker. Tycker ofta dom kan visa var problemet sitter när veterinären inte kan svara.
Jag hade inte gett mig på träning med viktboots eller liknande förrän jag visste var problemet egentligen sitter.

/Camilla

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212
Islandshäst Min lilla grisspassande raggsocka släppte igår tölten, bitvis, det kom och gick under en lektion. Jag svävar fortfarande på rosa moln...
Svar
5
· Visningar
7 587
Senast: glimjandi
·
F
Hästvård varning för lång historia:( Men vill höra om ngn har en ide om vad detta kan vara... Min arab, nu 15 år, jag har haft honom i 4...
2
Svar
37
· Visningar
4 762
Senast: Deus
·
Hästvård Hej! Känner till en häst med följande problem: Hästen är rätt så tunn över hela kroppen, dvs revbenen syns och dåligt med muskler...
Svar
15
· Visningar
1 855
Senast: Cut3Leo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama