Omskolning

Oliven

Trådstartare
Jag har en varmblodigtravare som gått som ridhäst inom engelskt i ca 3 år. Nu börjar mina tankar vandra till western.

Just nu har jag inte alls råd med nån westernsadel (kan bara lägga nån 1000 lapp). Min utrustning som jag använd nu är en engelsk allroundsadel, sidepull (inte rep nosgrimma) och släta lädertyglar, som används inom engelsk.

Jag funderar lite på hur jag kan lära honom, i alla fall komma i rätt riktning. Vi rider mycket i skogen, på grusvägar. Vad är det för grunder som ska läras in t ex? Jag ska förhoppningsvis på en westernlektion och få låna iaf w-sadel där, men vet inte om jag kan ta mig dit än. Och om jag lyckas hitta nån som kan köra så hade det varit bra om jag var lite "förbered".

Sv: Omskolning

Glöm den jättebilliga westernsadeln! Det är istället bättre att vänta tills du har råd med en lite dyrare. Det är nämligen minst lika viktigt att en westernsadel ligger perfekt på din häst som det är att en engelsk sadel gör det. Prisklassen runt 9000:- är ett minimum för en bra sadel. Se också till att du får den utprovad av ett PROFFS! Glöm inte att den ska vara skön för dig att rida i också! Det skiljer jättemycket mella olika märken och utföranden. Du kan utan problem rida i din engelska utrustning till en början. De flesta tränare har också sadlar hemma som du säkert kan låna när du är där. När det gäller hur du ska börja träna din häst så har jag några tips, men de bästa tipsen får du av en erfaren tränare som har träffat dig och din häst. En westernhäst ska kunna bära sig själv utan att du hela tiden ger stöd i tygeln. Den ska också gå i en lite lägre form än vad man som engelskryttare är van vid. Halsen ska vara som en förlängning av ryggen och nosen ska hänga rakt ner. En westernhäst måste också vara mycket känslig för vikthjälper och ska utan något motstånd flytta sig undan för tryck från skänkel och tygel (s.k neckreining) Hur uppnår man detta då? När du driver din häst in i handen och du känner att den nickar till med huvudet i en eftergift så släpper du omedelbart på trycket i tygeln. Tygeln ska då alltså bli helt lång. När du har gjort det ett antal gånger så har hästen kommit underfund med hur den ska få denna trevliga eftergift och den kommer sänka huvudet vid ett mycket lätt tygeltag och senare även bara du lägger till skänkeln. Sedan vill vi ha en häst som lägger den mesta tyngden på bakdelen och som stoppar med baken under sig och inte på bogarna. Att stoppa med en häst från galopp som stoppar på bogarna är inte särskilt bekvämt för ryttaren och sliter mycket på hästen. A och O i träningen av detta är BACKNING! Varje gång du gör halt så backar du ett par steg. Halten är inte avslutad förrän backningen är avslutad. Hästen kommmer efter en tids träning att stoppa med rumpan under sig för att den förväntar sig backning. Backa ska du göra en hel del i övrigt också under ett träningspass. Hästen ska naturligtvis då gå med sänkt hals och arbeta med ryggen. Träna också mycket på att få hästen lyhörd för din sits. Detta skulle ta alldeles för lång tid att skriva ner, och man bör ha ekipaget framför sig då. Något som dock är väldigt viktigt är var du tittar när du rider. Tänk dig att du har ett öga i naveln och att du måste vrida din kropp för att se vart du ska. LYCKA TILL!

Tack för svaret. Jag har redan blivit avrådd att köp en billig sadel, och jag kommer va noga (om jag nån gång skulle få råd med en w-sadel) med utprovningen, har redan råkat ut för dålig sadel, vilket orsakade stora problem, som inte är helt lösta än..

Det svåra är formen tycker jag. Har försökt att få honom att gå kvar fast jag släpper på tyglarna, har inte funkat. Kanske jag har taskig tajming.. Fast på volt går det bättre, då kan han gå kvar fast man inte har kontakt hela tiden.

Funderade lite hur hästar kan reagera på w-sadlar. Som sagt red jag med en dåligt tillpassad sadel (framvalvet för lågt, tryck mot manken). Red med den ganska länge utan att veta. När jag fick reda på det bytta jag sadel direkt. Red som vanligt med den. Nån månad efter det visade sig att han hade ont i ryggen. Fick börja om på noll, nästan bara tömkörning. Nu har han inte ont i ryggen längre och har bytt sadel en gång till efter att han musklat ur den andra. Men något verkar sitta kvar i huvudet. När jag ska trava på ridbanan så vill ha inte gå fram och är jätte sur. Han tror fortfarande att det ska göra ont. Jag funderar lite på hur han kanska reagerar på W-sadel, den ligger ju helt anurlunda, kan det göra att han går bättre och inte förknippar det med smärtan från den engelska?

En liten fråga om att backa hästen. I western tar man fram benen lite va istället för bak som i engelskt?

Easy har lite svårt för backningar, han backar inte rakt bakåt (och inte i så värst mycket form). Han vill lite för mycket ibland, han har lite förbråttom tror jag och lyssnar inte klokt.
Har börjat träna på att flytta fram- och bakdel, och han "blandar" väl ihop mina hjälper lite grann och går inte rakt bak, som jag upplever det.

Det är klart att du ska prova western med din häst. .Har själv ett travsto som jag rider och tävlar med, med placeringar och vinster ;).
Visserligen på lägre nivå men vi har roligt i alla fall.

Angående köp av sadel så vänta. Du behöver inte ha någon westernsadel i början. Man får tom. tävla i engelsk sadel på E och D tävling.

Skillnaden mellan en engelsk sadel och westernsadel är att i den engelska har du stoppning och i en westernsadel har du inte stoppning. Det är därför viktigt att ha en sadel som ligger som den ska (iofs alltid) och att du har en pad under sadeln, gärna en tjockare om det går. Padden är den som fördelar trycket över ryggen från sadeln. I en engelsk hjälper ju stoppningen till lite med det.

Det är ju lite mer höjd i fram vid manken på en westernsadel och det kan ju göra saken lite bättre.
Du är säker på att det bara sitter i huvudet på honom så det inte är så att han fortfarande har ont där?

Vid backning så ska du "dra in naveln mot ryggraden" , du blir som en liten räka..hihi...hmm...kanske var svårt att förstå?

Du ska "rulla" ner på bakfickorna, ge backhjälp (lite framåtdrivande och förhållning) och så fort du märker att hästen tänker bakåt, så ge eftergift. I början kanske han inte ens förflyttar sig bakåt men är du snabb med eftergift så kommer han förstå ganska snart.
"Räkformationen" släpper du samtidigt som du ger eftergift.

Jag är 99 % säker på att han inte har ont längre. Det är bara när jag travar på ridbanan eller volt, ute i skogen är han hur glad som hälst. Har även låtit en hästterapeft kolla igenom honom.

Det som gör att jag vill ha en westernsadel har med känslan att göra. Jag har jobbat lite akademisk förut där man också rider hästen i form på långa tyglar. Sadeln är väl mer för att "lura" mig att vi rider western, att vi bytt gren och inte sitter och traglar det gamla vanliga.

Senast ändrad:

Jag ska prova att leka räka (:rofl:) nästa gång, längtar till i morgon då jag kan få testa lite mer.

:rofl:

Du frågade också om det här med lång tygel va?
Kan han gå i form på rakt spår om du har kontakt med han hela tiden?
Att rida på volt är alltid lättare men man får inte glömma att även träna på rakriktning.
Ju mer styrka och ork din häst får desto längre kommer han orka att gå kvar i den formen . Däremot ska han ridas med kontakt tills han hittat sin form och vet/förstår vart han ska hålla sig, sen kan du börja arbetet med lång tygel.
Det handlar mycket om styrka och ork och allt kommer ska du se.

Jag rider nästan bara ut i skogen, det vill säga raka skogsvägar, så vi tränar ganska mycket på rakriktning.

Funderad lite på neckreiningen (funderar på det mästa.. :p), visst blir det lättare att lära med westerntyglar eftersom det är mer tyngd i dem, eller är jag helt fel?

Ok...men då är det styrkan han saknar helt enkelt. Han orkar inte riktigt bära sig längre stunder.
När du märker att han har styrkan fast kanske ändå inte går kvar så var snabb med att visa tillbaka honom. Alltså när du ser att han är på väg upp, innan han hinner upp.

Tyngre tyglar kan väl hjälpa men de tyngre tyglarna är väl mer om man rider på stång och att de "leder" kontakten lättare utan att synas. I tränsbett också förstås men det blir väl inte riktigt samma sak.

Inlärningen av neckreining är både tygel, vikt och ytterskänkel...så småninom kan man ta bort skänkel och till sist också vikten, har fungerat på min häst i alla fall...sen om det är helt korrekt vet jag inte.

Kan nog vara styrkan. När jag rider brukar jag plocka ner honom, släpper efter på tyglarna, han förlorar/börjar förlora formen, jag tar lätt i tyglarna han sänker huvudet, jag släpper efter osv.. Händer liksom inge mer.. Men om det är styrkan som saknas så lär det väl visa sig.

Prova med att hålla en lätt kontakt med honom när du ber honom att gå i form, om du släpper efter helt och hållet så tror han att du menar att han får gå som han vill. Har du en lätt kontakt hela tiden så hinner du snabbare korrigera honom när han förlorar formen.

Jag red tidigare på det sätt du beskriver, tog i tyglarna,hästen gav efter, jag gav efter, hästen gick upp med huvudet, och så började vi om igen. Jag förstod inte hur vi skulle komma till det läget att hon kunde gå i en stabil form med eftergift utan att jag höll i henne. men sedan bytte jag tränare och fick förklarat för mig vad jag gjorde för fel!

I morgon ska vi rida vår första westernlektion, första gången jag rider honom med westernsadel, och första gången han har westernsadel. Ska bli jätte kul! Sitter och planerar för fullt, vad jag ska ha med mig (Easy ska med i alla fall :p) å så.

Får väl rapportera lite sen ur det gått :D

Kan medela att lektionen blev inställd pga regn.. :(
Så jag lär väl få vänta till våren.. Deras vinteruppbehåll börjar v. 50, och troligen är det fullt i gruppen på nästa torsdag..

Får en ny chans på torsdag :) Håll tummarna för att regnet håller sig borta den här gången :bump:

Red lektion i går :). Easy var jätte duktig.

Fick låna westernsadel där, Lisa hade lite svårt att hitta nån som passa till Easy men till slut så.

Var övningar som passade oss bra tyckte jag, volter och skänkelvikning. Fick prova lite sidepas, men det blev lite missförstånd mellan oss då så det var inte helt lätt, lyckades dock med några steg. Han travade på fint också, var lite sur och bromsade lite ibland men inte så mycket som han brukar på ridbanan. Han sökte sig riktigt fint framåt/nedåt utan nått större stöd av tyglarna.

Hoppas på att kunna börja rida där så regelbundet som möjligt i vår när lektionerna börjar igen :bump:

Liknande trådar

Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 835
Senast: IngelaH
·
Träning Natural Horsemanship FAQ Det här forumet har funnits ett antal år, och vissa frågor är ständigt återkommande, varpå nån kläckte iden...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka