Omskolning av travhäst..

M

Mandis3n

Tänkte kolla med er bukare vad ni anser som bäst i sadelväg. Jag håller på att omskola min vallack från travare till ridhäst. han är redan grundriden men nu så ska han lära sig gallopskänklar m.m.
hans ben är allt för trasiga för hoppning så de lär aldrig bli en hoppstjärna av honom så han blir en dressyrstjärna. Nu till min fråga är det bäst att rida med en dressyrsadel eller en hoppsadel. Jag har en kieffer hopp och det funkar men skulle vilja ha en dressyr då jag inte kommer att hopa med honom något. Är det bra med en dressyrsadel under omskolning?

/Manda
 
Sv: Omskolning av travhäst..

Beror lite på hur hästen är, har man en som tydligt säger ifrån när det blir jobbigt genom att bralla, stegra eller något annat otyg så föredrar jag självklart en hoppsadel där man har lite bättre grepp om sadeln

Dressyrsadel är jättemysiga när de står på marken iaf. Nu i våras blev min herre väldigt pigg och glad och då var det INTE kul med bara dressyrsadeln :angel: ett tips är att du köper en sadel där du kan variera storleken då din häst förmodligen är som en unghäst - kommer att bredda sig rejält när den börjat få ryggmuskler

min gick från knappa normal bomvid till vid på ett halvår :crazy: tacksam att jag hade min Wintec då men den har han vuxit ur på andra sätt nu istället
 
Sv: Omskolning av travhäst..

tack! :D
nja unghäst vet jag inte riktigt.. han är 6 år men eftersom han vart travtränad i 4 års tid så kan man nästan se honom som en 3 åring i ridningen.. Han är grön med andra ord. Det enda han reagerar över och kan bralla är i galoppen. Han sparkar alltid bakut i gallopen..
jag ska ta ut en massör som ska få massera honom och får se om de gär över.
Men det är inge dumt att rida med en dressyrsadel under omskolning då?
/ Manda
 
Sv: Omskolning av travhäst..

Hej!

Jag har alltid använt en gammal trogen stübben allround(mot hopp?), när jag haft tillridningshästar eller unghästar. Den har faktiskt funkat bra på flera olika hästar den sadeln :p
Det är skön att ha lite mer stöd om det blir hopp och studsinslag, innan man förstått varandra riktigt korrekt.

mvh
CiaAn
http://romantique.sprayblog.se/blog.php?id=2
kolla på inlägget om Marocco, han var mitt sommarprojekt :D
 
Sv: Omskolning av travhäst..

Det jag menade att han förmodligen är som en unghäst - dom bygger mycket muskler över ryggen :angel: min var 14 när hans muskler "explosion" växte och växte ur varenda sadel jag hade :eek:

näe inge dumt alls! Man kommer ju som bekant närmare hästen och hjälper ryttaren till en bättre sits
 

Liknande trådar

Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 754
Senast: Blåabär
·
Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 804
Senast: MaritH
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 525
Senast: Kirie
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 532
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp