Omskola westernhäst till dressyr??!!

L

LitenGnista

Har ett 13-årigt sto som alltid "tränat" (har varit si och så med intensiteten :angel: men NÄR vi har tränat har det varit så) western. Har oxå tränat NH från marken med henne. Nu provade jag att rida vanlig dressyr med henne och fick bättre :eek: respons än med western, tror hon behöver mycket träning såklart. Min fråga nu; hur gör man för att visa hästen vad jag menar :confused: har t.ex. jättesvårt att själv förstå skillnaden på galoppskänkel dressyr vs western?!! i western ska ju hästen alltid gå från trycket men enligt dressyr ridning blir det ju tvärtom?!!!:( kan man göra så att man använder sig av western skänkeln iaf? Jag är inte intresserad av att tävla och har tyvärr inte tillgång till en tränare..... tips?!
 
Sv: Omskola westernhäst till dressyr??!!

Jag rider både dressyr och western på mina hästar. Funkar utmärkt...jag hämtar en hel del från Akademiska grunderna.

Använd de hjälper som fungerar och stirra inte dig blind på ev. skillnader i hjälperna...Så olika är det inte och hästen går även undan för sidförande hjälper i dressyren liksom i western.:cool:
 
Sv: Omskola westernhäst till dressyr??!!

Jo det har jag oxå förstått men jag förstår inte, vid skänkelvikning t.ex. ska ju hästen gå undan från trycket säg om jag ska rida åt höger då använder jag vänster skänkel va?:confused: men i galopp skänkeln ska ma ju vid hö galopp ta fram höger skänkel och använda den vänstra som framåtdrivande?!! då måste ju hästen gå "emot" skänkeln!!:( anledningen till att ja vill lära min häst rätt sätt i dressyr är ju om någon annan ;) ska rida henne...det där med akademisk ridkonst är jag oxå nyfiken på :) , hur funkar det? Jag har använt mig av westensadlar och stocksaddel men har nu även inhandlat en dressyrsadel för bästa resultat! synpunkter där?:bump:
 
Sv: Omskola westernhäst till dressyr??!!

Sadelvalet har jag inte något att säga om. Den ska passa hästen, det är viktigast;)
Sen fattar jag nog inte vad du menar. :o

Gör ett försök...:

Ja, vid sidförande skänkel går hästen undan för den men i galoppen ska du ju inte föra undan hästen...den ska ju framåt. Så, nej den går inte emot den drivande skänkeln i fattningen.

Glöm sen inte resten av kroppen som spelar en avgörande roll i ridningen som helhet. Det handlar inte bara om skänkeln.
:cool:
 
Sv: Omskola westernhäst till dressyr??!!

Mjo...i och för sig men om jag tänker ur hästens synvinkel "jaha här kommer en skänkel i sidan bäst jag går åt andra hållet":smirk: men då kommer ett tygeltag som säger att hon ska "mot" skänkeln?! Jag menar hur ska hästen VETA när det är framåt eller åt sidan?:confused: kan ju bara vara vanan och träningen.....fast konstigt verkar det tycker jag...:crazy:
 
Sv: Omskola westernhäst till dressyr??!!

Har inget svar men en fråga... :angel:

Hur fattar du galopp i Werternridningen?
 
Sv: Omskola westernhäst till dressyr??!!

Du glömmer resten av hjälperna och det är tydligt att du behöver en tränare. En framåtdrivande hjälp kan inte förväxlas med en sidförande hjälp. Så stor skillnad är det faktiskt inte i de olika disciplinernas grundridning. En western häst med bra skolning i grund kan ridas i alla former liksom en bra riden dressyrhäst kan jobbas i lägre form.
 
Sv: Omskola westernhäst till dressyr??!!

Du glömmer resten av hjälperna och det är tydligt att du behöver en tränare. En framåtdrivande hjälp kan inte förväxlas med en sidförande hjälp. Så stor skillnad är det faktiskt inte i de olika disciplinernas grundridning. En western häst med bra skolning i grund kan ridas i alla former liksom en bra riden dressyrhäst kan jobbas i lägre form.
Jo jag har nog oxå förstått att jag behöver en tränare:o men jag lovar att jag använder HELA kroppen alltså även resten av hjälperna! Men när jag fattar galopp i western (för att vara övertydlig:) ) vrider jag mig lite åt det håll jag vill att hästen ska galoppera, alltså vänster för vänster varv. Då lutar jag automatiskt kroppen lite åt höger (alltså "skjuter ifrån") vänster skänkel åker bak och höger skänkel framåt. Sedan lyfter jag även upp min vänstra tygel och leder den utåt vänster för att visa vägen. Höger tygel läggs emot hästens hals. Enligt principen att "öppna" och "stänga" dörrar ;) Hur gör ni?
 
Sv: Omskola westernhäst till dressyr??!!

Personligen är mina hjälper rätt minimala och sitter mest i bäckenet i western som dressyr. Orutinerad häst = tydliga/övertydliga hjälper Rutinerad/välutbildad häst = minimala hjälper.

Du har tillåtelse att vara mer rörlig/ljudlig i western medan du i dressyren ska sitta still och vara tyst. Det ska dock se mycket enkelt ut och definitivt inte jobbigt.

I dressyren begär du en högre form men grunden är ungefär lika. Hästen ska vara välarbetad och lyhörd. Kan du fatta galopp genom att endast flytta skänkel och sitta om lite grann så är det ok. Hästen ska hålla sig rak i fattningen även om en orutinerad häst tillåts att flytta in bakdelen något i lägre klasser.

Jag ser det som nästan omöjligt att säga hur du ska göra utan att ha sett hur du rider. Därför är en tränare jätteviktig oavsett vilken gren du rider.
 
Sv: Omskola westernhäst till dressyr??!!

Jag köpte mitt sto som westernhäst och jag fattade ingenting av det så jag omskolade henne till vanlig ridning, för jag ska ju börja satsa på hoppningen. Men hon var ju väldigt "vild också" för hon tävlades lite i barrel race förut och då var det full fart iväg om man bara snuddade henne så i början fick jag rida henne med skänklarna ut åt sidorna för att inte komma åt henne. men sen började jag längsamt i skritt och försöka lägga skänklarna intill henne mer och mer och när man skulle galoppera mm så smackade jag på henne också för hon visste ju vad det betydde och i kombination med det så andvände jag hjälperna jag ville skulle fungera sen.
jag skulle tagit hjälp av en tränare för i början verkadre det omäjligt men alla jag skulle ta hjälp av sa bara att jag skulle sälja hästen för hon var galen så jag fick klara mej på egen hand och det gick minst lika bra!:) nu bara 3 månader senare så går hon sammlad trav sammlad galopp och galoppombyten uppna slutna och går i jättefin form även hoppning påbörjad:)
Om du inte fick någon hjälp här kan jag skcika ett PM till dej och försöka förklara tydligare om det är någon särskilld punkt du tänker dej:) MVH jenny
 

Liknande trådar

L
Träning -------------------------------------------------------------------------------- Har ett 13-årigt sto som alltid "tränat" (har varit...
Svar
5
· Visningar
1 495
Senast: LitenGnista
·
P
Western Jag har en islandsvalack på 16 år, som jag haft i 2,5 år nu. Han är bara tregångare och jag är ingen islandsryttare så det har varit...
Svar
4
· Visningar
846
Senast: *pilturs matte*
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp