omskola travhäst till ridhäst?

L

Lovis

Jag har huvudbry! (Om min tråd är fel, snälla flytta den åt mig, men jag tror den ska vara här)

Jag står i valet o kvalet. Jag har blivit erbjuden en häst, en travhäst. Har två v på mig att bestämma om jag vill ha/ta honom, annars går han till slakt.

Det är en travhäst (pappa har varit delägare) som nu står på åby, men han håller tydligen inte som travhäst och ska avregistreras. Han har startat 10 ggr tror jag (bara) resten varit skadad. (Hann var väldigt lovande som ung... vann sina första 3 starter :-) )Just nu har han en blödning i vänster fram i främre böjsenan (tror jag, reserverar mig från fel.. ) Han är ordinerad vila i 2 mån och sedan en bedömning igen, förmodligen då ok att börja skritta och sedan komma igång. (Enligt veterinären)

Men nu till fråga 1: Har ni någon erfarenhet av att "skola om" travhästar till ridhästar? Hur har det gått?

Han är inriden, jag skrittade på honom 5 min idag ca, han var fin o hyfsat lung, men verkade inte ta förhållning eller skänkel direkt?!

Fråga två: Har ni några tips för hur man tänker ang omskolning? Jag kan tänka mig att det är mkt åsikter om fd travare..

Denna hästen är i alla fall väldigt fin och social, alla skötare i stallet älskar honom för att han är så social o gossig. Jag har inte riktigt hjärta att låta slakta honom. :( Han är sju år.

Men det är dyrt att han en sjuk häst...pappa hjälper mig ekonomiskt de första 3 mån innan jag kan börja rida honom ordentligt, det känns i alla fall lungnande. *huvudbry*

Så vad säger ni?

Sv: omskola travhäst till ridhäst?

inget är omöjligt vet flera fd travare som blivit fina rihästar, går på riskola, tävlas i hoppning o ressyr. nej självklart förstår han inte hjälper så bra i början han är ju van att höra på rösten och tömmarna. men det kommer. vad hetyer hästen?*nyfis* du får ta det lungt det kommer gå bra annars kan du ju be någon om hjälp.

ortega heter hästen.

Som du säger, självklart förstår han inte så mkt i början... det är nog ett "hästjobb" man har i sä fall framför sig...

Hur lång tid tror ni det kan ta att lära en häst hjälper o så? (ursäkta om det är korkade frågor)

Lovis skrev:
Jag har huvudbry! (Om min tråd är fel, snälla flytta den åt mig, men jag tror den ska vara här)

Jag står i valet o kvalet. Jag har blivit erbjuden en häst, en travhäst. Har två v på mig att bestämma om jag vill ha/ta honom, annars går han till slakt.

Det är en travhäst (pappa har varit delägare) som nu står på åby, men han håller tydligen inte som travhäst och ska avregistreras. Han har startat 10 ggr tror jag (bara) resten varit skadad. (Hann var väldigt lovande som ung... vann sina första 3 starter :-) )Just nu har han en blödning i vänster fram i främre böjsenan (tror jag, reserverar mig från fel.. ) Han är ordinerad vila i 2 mån och sedan en bedömning igen, förmodligen då ok att börja skritta och sedan komma igång. (Enligt veterinären)

Men nu till fråga 1: Har ni någon erfarenhet av att "skola om" travhästar till ridhästar? Hur har det gått?

Han är inriden, jag skrittade på honom 5 min idag ca, han var fin o hyfsat lung, men verkade inte ta förhållning eller skänkel direkt?!

Fråga två: Har ni några tips för hur man tänker ang omskolning? Jag kan tänka mig att det är mkt åsikter om fd travare..

Denna hästen är i alla fall väldigt fin och social, alla skötare i stallet älskar honom för att han är så social o gossig. Jag har inte riktigt hjärta att låta slakta honom. :( Han är sju år.

Men det är dyrt att han en sjuk häst...pappa hjälper mig ekonomiskt de första 3 mån innan jag kan börja rida honom ordentligt, det känns i alla fall lungnande. *huvudbry*

Så vad säger ni?

Du behöver efter ca: 2 mån veterinär som kommer ut o tittar/behandlar (1-2000kr) sen är det vila o sakta igångsättning... kostar inte mer än vanlig häst... Tänka på är att ibörjan sätta igång på "hårt" underlag för böjsenan.... MEN böjsenan kommer aldrig att bli 100% så du kommer kanske inte kunna andvända hästen "fullt ut"... Jag har visserligen en tuffis som klarar tävla senhårt men det är den först på 16år som jag sett har klarat det efter blödning (visserligen i ytliga böjsenan) Men det tål att fundera på...

Men ridhäst går det oftast att skola om bra till!

Ja ha, tusen tack.

Ja, hans veterinär sa att han ska vila 2 mån o sedan ska han bedömmas och sedan ev (om han e ok) sättas igång sakta i 2 mån.

Har din häst också haft problem med böjsenan alltså?

Han har haft problem med båda två tydligen, alltså både v o h fram.

Så, tror du man kan ha honom somen allround rid häst?

Veterinären borde kunna ge ett utlåtande om det eller?

Tycker ni det är dumt att ta på sig en "sjuk" häst, som inte kan så mkt?

Lovis skrev:
Ja ha, tusen tack.

Ja, hans veterinär sa att han ska vila 2 mån o sedan ska han bedömmas och sedan ev (om han e ok) sättas igång sakta i 2 mån.

Har din häst också haft problem med böjsenan alltså?

Han har haft problem med båda två tydligen, alltså både v o h fram.

Så, tror du man kan ha honom somen allround rid häst?

Veterinären borde kunna ge ett utlåtande om det eller?

Tycker ni det är dumt att ta på sig en "sjuk" häst, som inte kan så mkt?

Vad vill du ha hästen till?

Fråga veterinären vad oddsen är för att han ska hålla, hur pass allvarlig blödningen är...

Jag har haft flera böjsenor genom åren... Sånna som hållt o sånna som inte hållt.

Jag vill kunna rida 6 dagar i v, ut i skogen lungt någon dag, dressyr några dagar och någon gång då o då även hoppning (låga hinder).

Jag får tala med veterinären. Jag vill inte ha en skogshäst, jag vill kunna träna.

Han är inte halt nu dock...?? Jag fattar faktiskt inte sådant här?? *förvirrad*

finns många travhästar som haft problem med senorna som kommer tillbaka som start hästar igen..
jag skötte en han tjänade ca 90 000 efter sin böjsena bak.
en annan i stallet tjänade ca 222 500 efter sin böjsena.

så dom kan funka som tävlingshästar igen

Lovis skrev:
Jag vill kunna rida 6 dagar i v, ut i skogen lungt någon dag, dressyr några dagar och någon gång då o då även hoppning (låga hinder).

Jag får tala med veterinären. Jag vill inte ha en skogshäst, jag vill kunna träna.

Han är inte halt nu dock...?? Jag fattar faktiskt inte sådant här?? *förvirrad*

Allt beror på hur allvarlig skadan är och att hästen tränas upp rätt... våran skrittades på stenhårda skogs-vägar och han håller nu för monté men han hade en ytlig. Han har även varit utleasad tilll en tjej som hopp tränade honom...

Håll i minet att det finns MÅNGA andra hästar.... ibland får man inte bara se på "slakt-hotet" då det finns fööööör många som går till slakt endå.... om du fattar....

Så tänk på att du inte skaffar dig en häst som du sen kommer att vara ledsen över, inte håller måttet för vad du vill....

Rådgör med veterinär och tränaren.... tränaren vet ofta väldigt mycket!

Tack för ditt svar.

Jo, slakthotet påverkar mig mkt.. han är ju sååå fin *love*. Det är verkligen många som tycker att han är fin, tom min kompis som inte gillar "travare" tyckte att han var fin. (Han är väldigt fin alltså).

Dessutom så fick jag kontakt med honom... alltså, jag kände hur jag kan komma o tycka om honom...

En sak till, undra hur han går med andra hästar? De på åby har honom i egen hage, pga att de sägar att han "jagar ut andra hästar" ur hagen...

Men på hans förra stall så gick han med lfera ston?!?! Hm...

Lovis skrev:
...

En sak till, undra hur han går med andra hästar? De på åby har honom i egen hage, pga att de sägar att han "jagar ut andra hästar" ur hagen...

Men på hans förra stall så gick han med lfera ston?!?! Hm...

Beror väl på... precis som människor inte går ihop med alla så är hästar oxå... lättare m ston för hans del kanske... Går ju inte att säga innan du testat tyvärr...

Har en fd travar på foder nu som jag har gått och :love: i....tyvärr så har han också har/haft en blödning på ena frambenet....ska snart få svar av vet om han kommer att orka med den ridning som vi vill få ut av varandra.Hoppas att det blir bra med hästen!

Om senan och huruvida häste håller för din ridning vet nog vetten bäst.
Däremot går det utmärkt att skola om en travhäst till ridhäst, jag har en sån. Hon kom från Åby förra året å nu kan vi ta oss igenom ett LB:1.

Jag började om från början, låtsades att det var en unghäst, tog det mycket vakert, men väl medveten om att hästen går att styra, gasa och bromsa. Jag red mest ute i skogen i början, bara nån gång i veckan i paddocken. Att lyssna på skänklar kommer rätt snabbt, smacka samtidigt som du skänklar lätt så fattar han kvickt vad skänkeln betyder.
Mycket bomarbete är bra, då kommer ryggen igång fint.
Fast där fungerar det bra att vara ute i naturen, finns hur mycket som helst att kliva över där!

Det viktigaste är att du tar dig an hästen för att du VILL med hjärtat, inte för att han skall slaktas. Inget blir bra för att du är missnöjd med ditt val av häst:)

Jag skulle inte ha tagit hästen. Om den mest stått skadad som travhäst, så är ju risken stor att det blir likadant när den är ridhäst. Bra mycket bättre att ta en travhäst som har hållt i sin karriär och som slutar av andra skäl än hållbarhet.

Hälsning Maja

crax skrev:
Om senan och huruvida häste håller för din ridning vet nog vetten bäst.
Däremot går det utmärkt att skola om en travhäst till ridhäst, jag har en sån. Hon kom från Åby förra året å nu kan vi ta oss igenom ett LB:1.

Jag började om från början, låtsades att det var en unghäst, tog det mycket vakert, men väl medveten om att hästen går att styra, gasa och bromsa. Jag red mest ute i skogen i början, bara nån gång i veckan i paddocken. Att lyssna på skänklar kommer rätt snabbt, smacka samtidigt som du skänklar lätt så fattar han kvickt vad skänkeln betyder.
Mycket bomarbete är bra, då kommer ryggen igång fint.
Fast där fungerar det bra att vara ute i naturen, finns hur mycket som helst att kliva över där!

Det viktigaste är att du tar dig an hästen för att du VILL med hjärtat, inte för att han skall slaktas. Inget blir bra för att du är missnöjd med ditt val av häst:)

Tack för ditt svar. Det är just så det är, jag vill ha honom med hela mitt hjärta. Jag tycker om individen liksom...

Hm... har inte bestämt mig ännu, vet inte hur länge det dröjer innan jag kan ha en medryttare på honom, så man kan få hjälp med kostnaderna... Först o främst 2 mån vila o sedan om det går väl, två mån skirtt typ, under de månaderna är det ju svårt att få ngn o betala... :o Men sedan kanske man kan hyra ut honom 2-3 dagar i v.

Jag låg o tänkte på det halva natten, så jag e alldeles trött idag på jobbet.. ZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzz :p

Jag är ju väldigt "partisk" då jag avgudar travare och bara håller mig med såna nuförtiden.
Är inne på min tredje nu, och jag har haft turen att alla mina har varit tokunderbara. Lugna, snälla, ambitiösa, vill vara till lags, positiva.... listan kan göras lång. Min förra var helt oriden när han kom, men han lärde sig saker varje ridtur. Jag fick alltid vara 100% pigg o vaken när jag red, så jag var medveten om vad jag a till honom, så han inte gick och snappade upp felaktiga hjälper osv. Den mest lättlärda häst jag stött på.
Min nuvarande lär sig också fort, man behöver liksom inte "traggla" med honom. Jag får påminna mig om att han inte är så gammal så jag inte gå för fort fram.
Har tyvärr ingen som helst vana av senskador, men gillar du hästen och vet. tror att han ska hålla för den påfrestning som blir av att vara ridhäst, då säger jag: lycka till! :)

Nu är jag lite partisk men gillar du hästen och är beredd på att lägga ner massa tid och energi på den så kan du får en underbar häst.

Jag har en 5 åring som var helt oriden när han kom till mig. Han har ridits regelbundet nu i ca 4 månader och han klarar framdelsvändning och slutna och vi jobbar nu med öppna (eller var det tvärt om :confused: ) och skänkelvikningar. Han är helt underbar och vill verkligen lära sig. TYvärr är han hopprädd men älskar att sitta och älta i paddocken på något dressyrprogram eller så. :crazy:

Tack för ditt svar. Det känns faktiskt 50-50 just nu. *förvirrad*

Det som känns osäkert är dels all tid jag måste lägga de första månaderna, när han är skadad och ingen annan tar hand om honom, jag kanske måste åka till stallet 6 dagar i v, vilket är mycket. (tar tid plus bensin..) , och dels pengarna då i början, innan jag kan få in pengar från medryttare.

Sedan känns det osäkert om hur han kommer gå ihop med den andra hästen, hagen är inte jätte-stor (inte pytteliten heller dock..) och han går själv nu på åby (som jag skrev) pga "jagar ut andra hästar ur hagen.." som ngn sa. Fast han har gått med ston innan, sa de...??!

Men sedan så är det ju detta att jag alltid velat ha en egen häst, att jag har fattat tycke för hästen, att pappa ägt honom sedan han var 1 år och att hästen verkar vara smart, samarbetsvillig och är fin.

Finns det ingen möjlighet att han skulle kunna få en egen liten hage i stallet han ska stå om det inte skulle fungera med de andra hästarna? Det låter på dig som du faktiskt gillar denna hästen.

Vad det gäller pengar så få du nog räkna med att det kostar och tar tid. Även om du får en medryttare sedan så ska du nog inte räkna med att hon är villig att åka till hästen om den skulle bli skadad längre fram.

Även om det tar mycket tid + pengar just nu tror du inte att det skulle kunna vara värt det??? Varmblodstravare är så underbara hästar och har så otroligt trevligt lynne så hade jag varit dig så hade jag faktiskt tagit hem hästen. Åtminstone om jag gillat den jättemycket vilket det verkar som du gör.

Jo det stämmer, jag gillar honom mkt! Han är en sådan gosse-björn att jag skulle kunna tänka mig att ta med mig honom hem hi hi...

Skämt o sido... pappa hjälper mig med halva kostanderna i tre mån, vilket känns tryggt, efter tre mån borde jag ju veta vart skadan landat o hur mkt pengar det blir varje mån o så...

Nu är det nog 60-40 för att ta hem honom! ;-)

Liknande trådar

Träning Har hittat en super fin 4 åring som startat ett par gånger. Egentligen är jag inte förtjust i travhästar och har bara hållit på med...
Svar
7
· Visningar
2 863
Senast: fruxolisa
·
B
Avel Står i valet och kvalet med det ena stoet, hur hade ni gjort? Jag har ett flb sto på 6 år, mkt bra typ, korrekta ben, 160 cm, väldigt...
Svar
6
· Visningar
804
Senast: Molin
·
E
Trav * oj det blev visst nästen en roman, förlåt * Vår familj har sedan jag var liten pysslat med uppfödning och tävling av travhästar i...
2
Svar
20
· Visningar
1 801
Senast: Trygg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar