omskola hopphäst till western?

E

Evelaiijna

jag äger en knabstrupperkorsning som inte längre håller för hoppning eftersom han börjar bli gammal och har ryggproblem. Jag har starka funderingar på att nu börja rida western istället :) vad tror ni om det, låter det som en bra idé och hur ska man gå till väga? Har tänkt att mest rida för nöjes skull men kanske även någon lättare tävling. En till fråga, vart kan jag få hjälp med att pröva ut passande utrustning till hästen (jag bor i dalarna) och finns det någon westerntränare i närheten?

tacksam för svar :)

bild på min sötnos:
http://www.bukefalos.com/g/showimage.php?i=17651&catid=2

Sv: omskola hopphäst till western?

För att komma igång så gå in på wras.se och kika efter en nära westernklubb. Där kan dom säkert hjälpa dig med att komma igång såsom träning, tränare osv.

Hur det ser ut hos dig med hjälp av utrustning vet jag inte men tränare kan säkert hjälpa dig alternativt leta reda på en westernbutik nära dig.

Man behöver inte ha all utrustning från början då det kan bli ganska dyrt. Man kan ju prova med vanligt engelsk utrustning och vet man att man vill fortsätta med det så kan man ju köpa sig rätt utrustning sedan. Man får också tävla på E nivå (prova på) i engelsk utrustning, dock ej med nosgrimma (tror jag).

Att kika runt här på forumet är också bra då det finns många tips, råd om allt som rör westernridningen.
Fråga på ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 014
Senast: Nepenthe
·
Western Hej här kommer en till tråd om att omskola till western. Jag sökte på Buke men hittade inte riktigt svaren på de frågor som jag undrar...
Svar
4
· Visningar
1 349
Senast: Smulan75
·
Träning Hej! *lång tråd* Har nu uppkommit ännu ett problem med min unghäst f. 09 efter att ha insett att han har sadeltvång. Nu är det så...
Svar
18
· Visningar
2 864
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V