Omregistrering?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sara_88
  • Startdatum Startdatum
S

Sara_88

Har nu en storhäst hemma på prov som tyvärr är registrerad
sv.ridponny och de känns inte så lockande att tävla en "sv.ridponny" i storhäst klasser! Han är en korsning men vet ej mellan vad e. Benny Hill (som tydligen ska ha vart oprem. och skäck)
u.Celestine. Han ska vara född i skåne av Cecilia Nord(?)

Men till saken! Vad är de som gäller vi omregistrering till Halvblod(?)
och var vänder man sig? Behöver nog de mesta tips jag kan få. han har pass! Hur gör vi för att registrera om honom vi köpet?

Tacksam för svar!

Sv: Omregistrering?!

Du kan inte registrera om hästen. Uppfödarna räknade med att hästen skulle bli ponny & registrerade därför i ASRP. Om det är en bra häst spelar det väl mindre roll var den är registrerad?

Vad gör man om man har ett sto som skulle andvändas i avel svensk ridponny med halvblodspappa.
Men växte över måttet (är det inte typ 155 för "ridponny"? Är det helt kört då? :smirk:

Om du inte ämnar vara med i nån typ av unghästchampionat med din häst så behöver du inte försöka att registrera om den. Det räcker att den är registrerad någonstans och har pass för att du ska tävla den. Det är ingen som bryr sig om att den är registrerad i ASRP även om du är på storhästtävlingar. Jag tror nog att du kan registrera om den om du verkligen vill det, men räkna med att det kostar en rejäl slant. Den hamnar ju i ASVH's "slaskregister".....

Man kan fortfarande använda den i ridponnyavel (den kan ju fortfarande få "ponnybarn"), precis som du kan avla halvblod på ett halvblod som bara blev 145 cm. Halvblod är den ju fortfarande även om den är av ponnystorlek.

Senast ändrad:

får man verkligen andvända ett så litet halvblod i halvblodsavlen har för mig att det måste vara över 153 eller nått :confused:

Stoet får vara hur litet som helst. Däremot kan det ju påverka fölets storlek och då även priset förstås.

För att ett sto ska bli stamboksfört måste hon vara över 152 eller 153 cm, minns inte exakt ;)

I hans pass står de på sidan 23

Andra organisationers registrering
hästen, vilket passet omfattar, kan under sin livstid bli registrerad i andra organisationer. för att undvika att andra pass utfärdas och att uppmuntra till andvändare av denna handling, skall denna sida användas för att bekräfta denna registrering.

Organisation och adress registreringsnummer stämpel och datum

om de nu inte skulle gå att registrera om hästen varför finns då detta och varför förekommer omregistreringar härikring?!

Varför slösa pengar på något så onödigt som att registrera om hästen????? Om du tävlar kan du alltid uppge att hästen är av okänd härkomst om du inte vill uppge att den är reg som kosrningsponny. Det blir väl annars SH som får regga om den.
Det är ju samma häst oavsett vad den reggas som. Han blir ju inte mer halvblod bar för att han får ett annat pass :cool:

Det är egentligen inte fråga om omregistrering. T ex kan det vara en svensk ridponny som även är welsh part-bred (d v s har minst 25% welsh i sig) som får en welsh partbred notering eller en importerad ponny/häst som registreras i sitt nya hemland. Importerna behåller alltid sitt ursprungspass, men behöver av olika skäl ett svenskt registreringsnummer och då stämplar/skriver man i det svenska numret i orginalpasset.

Jag TROR fortfarande inte att man kan registera om en svensk ridponny till halvblod (då inget är uppenbart fel), men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig om jag skulle bli överbevisad.

Nej han blir inte mera halvblod, men han är de redan iaf 75%.
sen är han inte ponny och inte avlad till ponny utan en storhäst korsning på 160.. vad jag har förstått så går de att registrera om hästen för en viss summa pengar! om de går att registrera om ett varmblod till halvblod och arab till sv. ridponny (om jag förstod rätt) så borde de gå.. De va de jag ville ta reda på och veta hur man skulle gå till väga inte för att bli hackkyckling!

Det går aldrig att regga om ett varmblod till halvblod däremot är asvh (halvblodsföreningen) den som har hand om registreringen av "slaskregistret" alltså hästar utan fullständig stam eller korsningar, det enda de får är ett regnr så att de kan tävla, de blir aldrig reggade som halvblod. Samma gäller ridponny, de blir aldrig reggade som svensk ridponny utan som just det de är en korsning i "slaskregistret". Så hur mkt du än reggar om din häst så kan han aldrig betecknas halvblod så länge han inte är det utan skall kort och gott betacknas korsning alltså inte heller svensk ridponny.

Sara_88 skrev:
De va de jag ville ta reda på och veta hur man skulle gå till väga inte för att bli hackkyckling!

Du får ursäkta, men jag har faktiskt försökt hjälpa dig genom att förklara... om du väljer att uppfatta det som kritik är det tråkigt.

de jag ville va inte att få honom till halvblod för rent halvblod de är han inte, de va fråga om att jag inte vill ha honom som ponny och jag vet att hästar har blivit omregistrerade!

Avkomma efter icke godkänd hingst/okänd hingst
Årsföl 1500 kr
1-åring 1750 kr
Äldre häst (2 år och äldre) 2500 kr

Detta är saxat från ASVH's hemsida. Du KAN registrera om din häst, men jag hade lagt de pengarna på ngt roligare... Jag antar att den är över 2 år och då kostar det ju som sagt 2500:-. I och med att han redan är registrerad så kan du ju tävla ändå, men om du verkligen vill så är det möjligt. Är du intresserad av att han ska gå någon av de öppna championat som finns så är du ju tvungen att ha hästen registrerad i ASVH.

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Körning Jag har i flera omgångar varit sugen på att skaffa mig en körhäst men jag är väldigt osäker på vad jag söker. Jag har kört en del...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: Jate Volim
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 926
Senast: Molekyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA