Omregistrering okänd stam till känd?

Mia_R

Trådstartare
Jag har sedan ca en månad i min ägo en liten ponny som är reggad med okänd stam på både möderne och fäderne, trots kända föräldrar. Anledningen till att hon är reggad som okänd beror på att hennes far inte är godkänd utan hon är resultatet av dålig fart på elen i hagarna, men jag skulle gärna vilja få henne reggad med rätt stam även om den inte är godkänd, går det? Bägge föräldrarna lever så jag kan skicka in tagelprover från alla tre.

Hon är inte tänkt för avel utan körning och sällskap till mitt hbl, men jag tycker det är synd att hon inte ska stå med stam i papperna. Lite extra roligt är det trots allt att pappsen är en mkt duktig ponnytravare och hon har riktigt fint steg, men framförallt så vill jag ha på pränt vilka hennes föräldrar är och inte att hon är "historielös" som nu. Jag känner säljarna så jag tvivlar inte på att det är riktigt vem som varit i farten.

Så, kan jag regga om henne med känd stam om än icke godkänd? Det är en shettis det rör sig om som är reggad som ridponny. :cool:
 
Sv: Omregistrering okänd stam till känd?

Hon är inte registrerad som Ridponny. Ridponnyer har känd och godkänd stam.

Däremot är hon registrerad hos/av ASRP, för de har fått i uppdrag att registrera de okända i ponnystorlek.

Hur som, prata med ASRP så hjälper de dig.
 
Sv: Omregistrering okänd stam till känd?

Ja, jag menar att hon är reggad hos dem, inte att hon är en Sv Ridponny, lika lite som en häst av halvblodstyp är ett SWB med gröna papper.
 
Sv: Omregistrering okänd stam till känd?

Det är väldigt vanligt att hästägare tror att deras korsningponnyer (eller vad det nu kan vara) är ridponnyer bara för att de är reggade i det av ASRP administrerade korsningsponnyregistret. Därav lil-sis kommentar.

Det borde nog gå att lägga till stammen på ponnyn om du DNAtypar den och dess föräldrar. Kontakta ASRPs registrator så lär du få korrekt besked.
 
Sv: Omregistrering okänd stam till känd?

Det har jag full förståelse för, jag ser att jag skrivit att hon är reggad som ridponny när jag menade att hon är reggad hos det förbundet. :o

Hinner inte rota rätt på papperna i helgen men ska ringa och fråga till veckan om jag kommer ihåg det. Tack för svar.
 
Sv: Omregistrering okänd stam till känd?

Jag har en "likadan". Därtill riktigt "välstammad", dvs föräldrar med goda meriter och gk farföräldrar, vilket gör det lite synd att min är reggad med okänd stam.

Jag har tänkt lika, att den borde funka med DNA från alla (min + mor + far), men enligt uppfödaren till min så hade ASRP sagt att då den inte var avlad "på rätt sätt" så kan den aldrig få föräldrarna i passet? Jag har inte kollat upp det närmare men följer tråden iaf :).
 
Sv: Omregistrering okänd stam till känd?

Får man vara nyfiken och fråga vem pappan är, om det är en mer känd ponnytravare?
 
Sv: Omregistrering okänd stam till känd?

Jag har en "likadan". Därtill riktigt "välstammad", dvs föräldrar med goda meriter och gk farföräldrar, vilket gör det lite synd att min är reggad med okänd stam.

Jag har tänkt lika, att den borde funka med DNA från alla (min + mor + far), men enligt uppfödaren till min så hade ASRP sagt att då den inte var avlad "på rätt sätt" så kan den aldrig få föräldrarna i passet? Jag har inte kollat upp det närmare men följer tråden iaf :).
Visst kan du få rätt stam i passet även om fadern/modern ej är godkända, problemet är bara att det kostar massor massor av pengar. En bekant till mig köpte ett russ-sto som visade sig vara dräktig med en ej godkänd ridponnyhingst, min kompis envisades med att vilja ha full härstamning i passet för fölet, och kostnaden för DNA, ej betalda stoavgifter osv osv osv till ASRP gjorde att slutnotan uppgick till ca 5000 kronor. Så det är bara att välja, härstamningslös för en billig penning eller full stam för 5000 spänn!
Vad väljer du?
 
Sv: Omregistrering okänd stam till känd?

Hade det varit min uppfödning så hade jag troligen valt det dyrare alternativet. Eftersom jag föder upp halvblod så vet jag hur dyrt det är med DNA etc. Men värdet på ponnyn jag äger skulle troligen vara mer än 5000+ om den hade sin stam i passet.
 
Sv: Omregistrering okänd stam till känd?

Hade jag tänkt använda stoet i avel hade jag lagt ner pengarna för att ändra stammen men hade jag inte tänkt avla på henne hade jag nöjt mig med att själv veta vilken stam hon har.
 
Sv: Omregistrering okänd stam till känd?

Visst kan du få rätt stam i passet även om fadern/modern ej är godkända, problemet är bara att det kostar massor massor av pengar. En bekant till mig köpte ett russ-sto som visade sig vara dräktig med en ej godkänd ridponnyhingst, min kompis envisades med att vilja ha full härstamning i passet för fölet, och kostnaden för DNA, ej betalda stoavgifter osv osv osv till ASRP gjorde att slutnotan uppgick till ca 5000 kronor. Så det är bara att välja, härstamningslös för en billig penning eller full stam för 5000 spänn!
Vad väljer du?
Obetalda stoavgifter? Det har jag aldrig hört talas om, däremot att folk skiter i att betala dräktighets- och/eller levandefölavgiften och därigenom inte får någon härstamning är ju en annan sak.

Hur kan DNA-provet vara dyrare på de här än vad man får betala när man skickar in DNA-proverna vid vanliga fölregistreringar? Nu har jag bara erfarenhet av att skicka in för registrering av hbl-föl och aldrig vuxna individer, så det kanske skiljer? Behöver jag ta ut en kontrollant för att rycka tagelproverna, eller kan jag göra det själv?

Finns det ngt B-register på shettisar eller är det ändå ASRP som gäller även med känd men ej godkänd härstamning? Nu har jag ju inte för avsikt att avla på henne, men säg att hon skulle bli väldigt duktig körponny och det trots allt nån gång i framtiden ändå hade varit aktuellt att ta ett föl så är det ändå kört(!)?

Säljarna blev erbjudna 5 ggr vad jag köpte henne för pga stammen, så visst hade det kunna varit värt att regga henne med stam om jag en dag skulle vara tvungen att sälja henne, de ev 5000 en omregistrering skulle kosta skulle vara intjänade isf. Roligt att bli handplockad och erbjuden henne trots att de hade kunnat få så mkt mer om de sålt till andra istället. :D
 
Sv: Omregistrering okänd stam till känd?

Ja precis, du är tvungen att betala stoavgift till ASRP/SH bland annat, och den var förhöjd för min kompis på grund av att den ej erlagts tidigare och samma gäller säkert för dig, sen kommer registreringsavgift 800 + en summa för härstamningsutredning(allt från några hundra spänn till tusentals kronor ) + DNA för avkomma/Far/Moder + lite andra avgifter.
Summan kan alltså bli väldigt hög.
Jag har själv tidigare registrerat föl med *okänd stam* efter egen hingst(godkänd och licens i NPS, England) och undan moder med full stam, och löst det så att i passet står far/mor okänd och skickat med en kopia på språngsedel med full stam om köparen eventuellt någon gång i framtiden ska betäcka stoet.

Alla dessa höga avgifter motverkar egentligen sitt syfte dvs folk registrerar med okänd stam istället för att betala 4-5000 kronor.
Om din ponny är en shettiskorsning kanske du kan få nytt pass genom Rid och Sportponnyföreningens *Baseline register* och få stammen med. Bara en tanke...
 
Senast ändrad:
Sv: Omregistrering okänd stam till känd?

Fast jag förstår inte, vad är det för stoavgift som ska betalas? Om bägge föräldrarna är reggade med full stam som shettisar, vad är det för stoavgift som jag ska betala till ASRP? På mitt importsto, KWPN, behövde jag inte betala ngn stoavgift när vi reggade in hennes livmodersimporterade föl hos ASVH.
 
Sv: Omregistrering okänd stam till känd?

Fast jag förstår inte, vad är det för stoavgift som ska betalas? Om bägge föräldrarna är reggade med full stam som shettisar, vad är det för stoavgift som jag ska betala till ASRP? På mitt importsto, KWPN, behövde jag inte betala ngn stoavgift när vi reggade in hennes livmodersimporterade föl hos ASVH.
Eftersom hingstägaren ej betalt stoavgift för betäckningen så ska den betalas, varför vet jag inte, men så är det bestämt av ASRP/SH/SPAF.
Har svårt att tro att det ändrats senaste året, men kolla med ASRP.
 
Sv: Omregistrering okänd stam till känd?

Jag har en "likadan". Därtill riktigt "välstammad", dvs föräldrar med goda meriter och gk farföräldrar, vilket gör det lite synd att min är reggad med okänd stam.

Jag har tänkt lika, att den borde funka med DNA från alla (min + mor + far), men enligt uppfödaren till min så hade ASRP sagt att då den inte var avlad "på rätt sätt" så kan den aldrig få föräldrarna i passet? Jag har inte kollat upp det närmare men följer tråden iaf :).

Det låter väldigt konstigt... Jag har fött upp en ridponny e. icke godkänd ridponnyhingst. Avkomman har hela stammen i passet (far, mor & son är alla DNA-typade).
 
Sv: Omregistrering okänd stam till känd?

Hm, ja, jag tycker också det låter konstigt! Det kan ju vara så att uppfödaren till denna missuppfattat ASRP.
 
Sv: Omregistrering okänd stam till känd?

Vår ponny är en "Svensk Ridponny av korsningstyp" står det i passet. Hon har en icke godkänd pappa och är också resultatet av en tjyvparning. Hon är DNA-typad och reggad med full stam.
Orkade inte läsa hela tråden så du kanske fått svar, men det är som sagt helt OK att regga dom med stam, därmed blir de inga Sv. Ridponnyer som någon påpekade, men det är ju kul att ha stammen dokumenterad.
 
Sv: Omregistrering okänd stam till känd?

Det låter väldigt konstigt... Jag har fött upp en ridponny e. icke godkänd ridponnyhingst. Avkomman har hela stammen i passet (far, mor & son är alla DNA-typade).
Ett tag var det stört omöjligt att få stammen i pass/registrering om hingsten inte var godkänd även om man gjorde DNA på föl/moder/fader. Asrp hade sina egna regler vad som var godkänt, tex så fick jag tillbaka en inregistrering där min godkända arabhingst var far där det endast uppgavs : Fader ej godkänd hingst, inget namn ingen stam, men sen efter våldsamma protester från mig och flera andra som upplevt samma sak, så ändrades det till korrekta uppgifter. Numer tror jag att om man DNA typar föl/far/mor så kommer full stam med, mot en högra avgift.
 
Sv: Omregistrering okänd stam till känd?

Finns det ngt B-register på shettisar eller är det ändå ASRP som gäller även med känd men ej godkänd härstamning? Nu har jag ju inte för avsikt att avla på henne, men säg att hon skulle bli väldigt duktig körponny och det trots allt nån gång i framtiden ändå hade varit aktuellt att ta ett föl så är det ändå kört(!)?
Nej, det finns inget B-register för shettisar.
 

Liknande trådar

A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 611
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp