Omregestrering

M

Mini_molle10

Jag funderar på att köpa katt.
Jag hittade en katt jag var intresserad av, men den var inte regestread i sverak utan i IDP men ägaren har sagt att man kan omregestrea till sverak.

Kan man det?
Är det lätt?
Vad krävs för att få omregestrera`?

Sv: Omregestrering

Ja det kan man och det är inte särskilt svårt (men jag har inte gjort det själv eftersom båda mina är registrerade i SVERAK sedan födseln). Det kostar 100 kr som man betalar in till Sverak. Du skriver på en överföringsansökan med alla uppgifter, skriver på och skickar in till SVERAK tillsammans med kvitto på betalningen.

Du hittar blanketten på Sveraks hemsida under blanketter, den heter "Överföring av katt från annat förbund". Såhär står det om den: "Vid överföring till SVERAK av katt som är registrerad i annat förbund/land - beställning av SVERAK-stamtavla."

/Erica

Förutom SVERAKs "överföringsblankett" behöver du en transfer från uppfödarens klubb (du ska få med transfern när du hämtar katten).

Det går alldeles utmäsrkt så länge inte uppfödaren har avelförbud hos SVERAK, så kolla upp det med dom först. Jag skulle köpa en liten kille för ett tag sedan som var registrerad i IDP och när jag då skulle kolla upp det med omregistrering så fick jag veta att den uppfödaren var avstängs från SVERAK och därför fick man inte omregistrera hennes katter. Nu har jag däremot köpt en liten tjej som oxå var registrerad i IDP och henne var det inga problem att omregistrera :)

Det finns lite andra saker man ska se upp med också, tex kan ju inte alla färger/raskombinationer reggas i sverak. Väldigt ovanligt att det blir problem, men är man osäker kan man skicka en kopia på stamtavlan till sverak för granskning innan man bestämmer sig.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
456
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
458
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Fått upp intresset för utställning och Sverak har ju flest. Är idag medlem i idp och kan ju lösa nån form av licens för att få tävla på...
Svar
3
· Visningar
597
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama