Omräkning av torrsubstans

T

Thora

Hösilaget jag köpt var analyserat men provpåsen hade gått sönder vid ankomst till labbet så det gick inte att få fram torrhalten. Jag fick värden i g/kg TS. Hur räknar man om det till ungerfärligt värde g/kg foder? Jag gissar att det är ca 60% TS.

Värden jag fick var:
MJ 11.7/kg TS
Smrp 90g/kg TS
Ca 5.1g/kg TS
P 2,2g/kg TS
Mg 2g/kg TS

Sv: Omräkning av torrsubstans

TS-halten går inte att räkna fram, den måste mätas eftersom det är mängden vatten i fodret man vill veta.

Du kan ta reda på TS-halten själv genom att ta en viss mängd foder (ett kg jämnt gör det hela väldigt enkelt och överskådligt...) och sedan torka i ugnen tills vattnet försvunnit.

När du sedan vet TS-halten multiplicerar du näringsvärdet med TS-värdet. I ditt exempel -om vi antar att fodret verkligen höll 60% TS: 11,7 MJ x 0,6= 7,02 MJ/kg foder.

Senast ändrad:

TS-halten kan du enkelt räkna ut med hjälp av en micro eller ugn. Ta precis 1kg hö, värm i micron och väg och värm och väg tills det inte minskar mer i vikt. Om det då väger 0,65kg så vet du att det har TS-halten 65%.

Sen räknar du 0,65*11,7 = 7,605MJ/kg foder osv..

OK tack då vet jag hur man gör. Känner igen det nu när jag ser det.:o

det är mycket hög brandrisk att göra detta i micron så ett helt kilo känns väldigt farligt...
försök istället med ett hekto sönderklippt samt rör om ofta.
egen erfarenhet av uppeldad micro samt gräsluktande kök :grin:

Man värmer självklart bara korta stunder och tar ut och väger och rör om med jämna mellanrum! Annars börjar det ju brinna

Jag hade nog inte tänkt att torka hösilaget i alla fall utan höfta en TS. Det ligger troligen någonstans mellen 60-65 % så det blir inte så svårt att räkna om. Kvoten är ju redan bra. Jag får se hur mycket hästarna orkar äta och hur de blir i hull. Något kraftfoder blir det inte tal om.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 954
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 643
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 581
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 622

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka