omplacering?

S

"Sara"

Hej.
Vad ska man göra om man börjar fundera på att omplacera sin hund? Jag har en schäferhane på 17 mån. Han är jättegullig och jag tycker jättemycket om honom. MEN jag är så trött på honom på samma gång.
Från början när han var liten valp var han lite osäker och jag fick känslan av att han var lite vek som individ. Sen vid ca 5 mån ålder började han få sina trotsperioder och dom har hållit på sen dess. Nu är han otroligt tuff och viljestark. Han är inte heller speciellt social så han söker inte självmant kontakt. Jag har försökt alla medel för att få honom att lyssna, mutor, kontaktövningar. Jag vet att han kan det jag ber honom om. När jag är bestämd och tuff själv så går det bättre, men det känns fortfarande som om allt sker på hans villkor. Tar jag i ännu mer så har det hänt att han har morrat åt mig, aldrig gett sig.

När vi går på promenad får jag tjata för att han ska gå bra i kopplet. Han skäller på människor så går längs vägen, Han sticker när han går lös, han skäller och reser ragg när det kommer folk på besök.

Jag blir så irriterad, vissa dagar är det bättre men ofta är det så här. Kan det vara en könsmognads-grej så det går över, eller kommer det alltid att vara så här? Jag har varit på valpkurs och nybörjar kurs på sbk. samt att jag har varit hos en privattränare för ett tag sen. Vad ska jag göra???:confused: :confused:

Sv: omplacering?

Sara skrev:
Hej.
Vad ska man göra om man börjar fundera på att omplacera sin hund? Jag har en schäferhane på 17 mån. Han är jättegullig och jag tycker jättemycket om honom. MEN jag är så trött på honom på samma gång.
Från början när han var liten valp var han lite osäker och jag fick känslan av att han var lite vek som individ. Sen vid ca 5 mån ålder började han få sina trotsperioder och dom har hållit på sen dess. Nu är han otroligt tuff och viljestark. Han är inte heller speciellt social så han söker inte självmant kontakt. Jag har försökt alla medel för att få honom att lyssna, mutor, kontaktövningar. Jag vet att han kan det jag ber honom om. När jag är bestämd och tuff själv så går det bättre, men det känns fortfarande som om allt sker på hans villkor. Tar jag i ännu mer så har det hänt att han har morrat åt mig, aldrig gett sig.

När vi går på promenad får jag tjata för att han ska gå bra i kopplet. Han skäller på människor så går längs vägen, Han sticker när han går lös, han skäller och reser ragg när det kommer folk på besök.

Jag blir så irriterad, vissa dagar är det bättre men ofta är det så här. Kan det vara en könsmognads-grej så det går över, eller kommer det alltid att vara så här? Jag har varit på valpkurs och nybörjar kurs på sbk. samt att jag har varit hos en privattränare för ett tag sen. Vad ska jag göra???:confused: :confused:

det låter som ett väldigt stort problem. det kan vara en könsmognad grej...trotsåldern eller så. jag tycker du ska ge det mera tid,,,funkar det inte får du ta till proffshjälp eller omplacering...

Din hund är inne i en trotsperiod, vilket de flesta hundar hamnar i ( mer eller mindre )

Man får helt enkelt räkna med det som hundägare..

Träna,Träna,Träna.... Du har dessutom fått en hund som testar DIG som ägare ...

Men om du nu känner som du gör så kanske det är bäst att omplacera hunden, för hunden skull!

Omplacera :) Det blir troligtvis bäst för alla. Man ska inte bara kämpa för kämpandets skull! Det blir ingen lycklig av!

Det är inget självändamål att lyckas med allt man ger sig på. Vissa individer passar inte ihop. Om du och hunden inte är lyckliga tillsammans så tycker jag det bästa för båda verkar vara att gå åt skilda håll. Du kan hitta en hund som är mera lämplig och hunden kan hamna någonstans där han kommer till sin rätt. Det behöver inte vara något fel på dig för det. Och inte på hunden heller.

Jag tycker att du ska gå ett MH med din hund. Då vet du mer vad du har i hunden, och det är bra oavsett om du väljer att jobba vidare eller omplacera. Det är lättare att hitta rätt hem och att få rätt hjälp med träningen om du vet hur han funkar på en mer tillspetsad nivå.

Calazirya skrev:
Din hund är inne i en trotsperiod, vilket de flesta hundar hamnar i ( mer eller mindre )

Man får helt enkelt räkna med det som hundägare..

Träna,Träna,Träna.... Du har dessutom fått en hund som testar DIG som ägare ...

Men om du nu känner som du gör så kanske det är bäst att omplacera hunden, för hunden skull!

Känns bra att du säger att det kan vara en trotsperiod. Men jag måste tillägga att han inte är så här hela tiden. Jag tror inte att det är något fel på min hund, bara att jag inte har varit helt konsekvent i min träning sista tiden. Det är bara så jobbigt när man känner att man inte räcker till.
Vi var hos en tränare idag som visade mig hur jag skulle göra och träna och det gick jättebra. Han är en fantastisk hund när han lägger den sidan till. Och han har verkligen potential att bli något. otroligt bra näsa och uthållighet, kan arbeta i timmar.
Det blev väll mer så att man skrev av sig här på forumet en dag när man känner att allt går fel. Men jag har bestämt mig för att träna vidare, göra ett MH som någon nämnde och kanske hitta några att träna spår med och sånt eftersom både hunden och jag tycker att det verkar roligt, har endast lagt något litet hemma ibland.
Är det någon här som tränar på sbk eller schäferklubben i örebro?

Jag är verkligen inte den som ska avgöra om du ska omplacera din hund lr inte,men jag kan säga att, om det är det du bestämmer dig för, så ska du veta att det inte kommer att bli lätt.Du måste veta att hunden kommer till en människa som kan det här bättre än dig annars är det lika bra att låta bli.
Jag går själv igenom liknande med min hund,dock är han inte trotsig och jag tycker själv att vi har bra kontakt,men det är så mycket annat.För mig står det i valet om att avliva lr helt enkelt stå ut.Jag har tidigare provat att omplacera en hund jag haft,helt omöjligt kan jag säga...fungerade inte någonstans så jag fick ta bort honom och det är väldigt jobbigt när man känner att man har en frisk hund men man fungerar helt enkelt inte ihop.

Jag hoppas det löser sig för dig och om du väljer att omplacera hunden så hoppas jag att den får det bra där den kommer...

En hund kommer aldrig i en trotsperiod. Den går inte inför att trotsa. Men däremot går den in i olika köns/mognadsperioder.

Träna på. Du skrev att du inte varit konsekvent. De är ett vanligt problem och jag känner själv igen det. Även om man kan och vet hur man ska göra så är det inte alltid så att man är så konsekvent som man borde.

Apropå en ev oplacering och att vissa inte passar i hop. Jo, om det är äldre hundar som man fått via t ex omplac kan jag till viss del hålla med. Men som i detta fall en ung hund som har en massa "testing" på G så är det bara att vara envis och inte ge upp. En omplac gör att man bara flyttat problemen till nästa ägare och hunden är kanske både stärkt och osäker och troligen får både hund och ny ägare det jobbigare än om ägare 1 reder ut problemen.

Att träna själv och inte ge upp är dessutom ett mkt bra sätt att lära sig hund och att få mer självförtroende som hundägare.

Sen grundregel nr 1: Låt hunden aldrig vinna en "kamp". Varken fysisk eller psykisk. I bland är det jobbigt att få kontrollen, men vill man komma nånvart så måste man kunna "vinna" alla situationer. Om det är avledande manövrar, belöningar eller mer extrema fall - rent fysiskt se till att hunden ger sig - spelar ingen roll. Är hunden tuff och mkt envis - desto viktigae är det att få kontrollen över både hund och situation.

Vi har nu själv en omplacering med liknande egenskaper som din hund. Mkt envis och "flängig". Busar, skäller, biter (lek) och drar. Gör vissa utfall. Slåss i bland med de andra hundarna och sätter sig upp även mot oss (morrar - hotar - bits). Hunden är till viss del osäker så vi har jobbat en hel del med rutiner i vardagen för att han ska känna sig säker i sin placering i flocken. Uppmuntran och stöd samtidigt som vi ställer krav på att han ska sköta sig. Samtidigt måste han lära sig att acceptera de andra hundarna och att han inte längre är ensamhund som han var i sin tidigare familj.

Det går allt bättre, men det går långsamt. Vi har hållt på i 7,5månader nu. Även vi har haft samma funderingar som du. Trots att vi haft många hundar och har en hel del erfarenhet av både omplaceringar och tillvänjning i flock sen tidigare så har denna hund varit lite extra jobbig. Det tär på orken. Men det är bara att kämpa vidare. Vi ser att vi går åt rätt håll. Vi håller på att få en mer lugn och harmonisk hund. Han accepterar sin omgivning bättre och bättre och han samsas bättre med både barn och de andra hundarna. Han tycker kanske inte om att vi ägnar tid åt de andra hundarna, men han finner sig i det mkt bättre nu än tidigare. Han är lugnare mot gäster och han fungerar bättre på promenader. Lycka till med träningen! :)

Sätt upp regler som följs till punkt och pricka inget "ja men en gång eller idag så får du"... min rottistik blir jobbig när hon har för mkt spring i benen... lyssnar ej, dummar sig med saker jag vet att hon inte brukar göra m.m.
Detta löses bäst genom mkt hjärngympa och så långa inkallningar eller apportringar där man måste springa en del....
sedan går hon att träna med...
(utbildas till internationell räddningshund av min sambo o har en sjuhevetes kondis)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 325
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 100
Senast: Hermelin
·
Hundträning Jag har en chihuahua hane på 4 år som sen valp varit försiktigt och osäker och alltid behövt mycket stöd. Har i vissa situationer blivit...
Svar
2
· Visningar
1 095
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 764
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama