Omplacering hund?

F

Flo-Jo

Har säkerligen pratat om deta innan men HALLÅ SVENSKA FOLKET!
Jag kan väl säga att jag vad jag vet inte såå poppis här på Buke pg av min typ senaste köp av hund.
Inte så mycket postetivt där inte...
Men kan säga med ett stort majl att allt har gått så j*vla bra har inte kunnat matcha två hundar på ett bättre sätt.
Tänkte lägga in en och annan bild här sen så ni kan få se RIKTIGT hund KÄRLEK=)
Ah är så glad för att allt har gått så bra..(även om säkerligen någon kommer säga ahh än så länge ja)
Men jag tror verkeligen inte att det kommer bli några problem alls.

Så upp till ämnet skriver mycket pg av mitt ras val efter nogran forskning via nättet..
Varför köper man en hund när man senare ska omplacera den.
Vissa står de för att man har flyttatisär för att barnen inte klarar av att ha pälsdjur hema eller liknande.
Vem köper en hund när ett förhållande som ligger mot slutet en hun gör inte de bättre de förstorar säkert upp bråket i stället.
Har man barn så kan man väl gå och testa ungen om den reagerar på djur eller någonting.

Tänker på så många osm avlivar djur pg av att det antingen avlas för mycket på dem så att valparna inte blir sålda eller för att ingen vil ha dem.
Jour hemen är fulla med hundar men oxå katter som vill koma till nya hem.
Tyvär jag kan inte ta mer än 2 st just nu annars hade jag banne mig gjort någonting i allfall åt saken....

Så snälla snälla tänk om 100 gånger innan ni väljer ras om det är husky jakt hund eller någon mindre aktiv ras....
Alla hundar behöver gå ut så klart men visa djur behöver mer aktivitet än andra.
Vill man ha en aktiv ras men man vet att man inte KAN aktivera den..SKIT då i den rasen och se efter en annan.
Sen får vi inte glöma våra stor pälsade vänner KÖP ingen långhårig hund om du inte har råd med borste..har sätt för många skräckisar där!

Ush... någon som är med/emot mig?
 
Sv: Omplacering hund?

Mer som en en tanke man borde ställa sig för innan man kontaktar en uppföddare eller svarar på någon annons..
 
Sv: Omplacering hund?

Varför köper man en hund när man senare ska omplacera den.

Jag förstår att det är många som inte tänker igenom sina hundköp, men det är faktiskt inte lätt att vara sierska. Livet kan förändras drastiskt på några få sekunder.

Vem köper en hund när ett förhållande som ligger mot slutet en hun gör inte de bättre de förstorar säkert upp bråket i stället.

Jag köpte min nuvarande med min ex sambo. Två dar efter valpen kommit hem kläcker :devil: -skapet ur sig: Nä nu flyttar jag! :confused: Jag var helt ovetande om det för han hade inte sagt eller på annat sätt visat vad han kände. Det hela var över på 30 minuter!
Jag kan tänka mig att det kan hända andra människor. Otrohet t.ex så skulla han åka ut med huvet före och omplacering av hund (om nödvändigt) skulle ske.
Jag behöll valpen (som inte är valp nu), men det var inte lätt...ensam med två små barn.

Har man barn så kan man väl gå och testa ungen om den reagerar på djur eller någonting.

Är ingen annan allergisk så borde det inte finnas misstankar om att någon i familjen är allergisk. Man ska inte allergitesta i onödan....man kan bli allergisk/överkänslig då om man inte var det innan.


Oftast skriver dom ju bara pga allergi när det egentligen säkert handlar om ouppfostrad hund i trotsålder. Det jag ville få fram var väl att man ska inte dra alla över en kam. Känns nästan som att dom som omplacerar en hund blir idiotförklarade.
 
Sv: Omplacering hund?

Jag tror inte att NÅGON köper en hund med tanken att de inte ska behålla den. Sedan finns det ju mer eller mindre övertänkta beslut, men de flesta människor har nog goda avsikter när de skaffar ett djur. Att det sedan inte alltid fungerar är ju självklart tragiskt men, som någon sa, man kan ju inte se in i framtiden. Man kan bli sjuk, man kan förlora sitt jobb, etc. Omständigheter som helt enkelt inte går att förutse.
 
Sv: Omplacering hund?

Det är klart att det kan komma tillfällen i livet som gör att man måste omplacera sin hund...

Det jag tycker är förjävligt är alla dessa dårar som håller på med helt okontrolerad avel... medvetna korsningar av tuffa raser för att få fram så vassa hundar som möjligt, eller tjäna pengar.. eller kanske för att det "vore så gulligt att få valpar på sin fina tik" Visst det är möjligt att det blir bra hundar i rätta händer..( finns ju bra exemplar oxå givetvis!) Men i det stora hel så finns det ju ingen marknad för dem.. det är ju inte vettigt folk som köper dem! Utan de råkar ofta ut för ett liv i flera olika hem pgv att äg inte hanterar dem när könsmognad, trots sätter fart, när valpen inte är så gullig längre... Hur många omplacerings hundar kan man hitta när man läser annonser, vilken ålder är dem i och vilka raser är det?? Kolla själva... Tycker att det är oansvarigt att bedriva avel för hundar där ett fåtal i valpkullen får en bra framtid!! Vad tycker ni?
 
Sv: Omplacering hund?

Varför köper man en hund när man senare ska omplacera den.

Ja du jag tror det är en väldigt liten minioritet som tänker att dom köper en hund med det som facit ( att man måste omplacera )

Livet är inte så enkelt ibland och man kan komma att få ta både en och två riktigt svåra beslut, sådant som man inte ens kunde föreställa sig när man tingade valpen...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 191
Senast: Sesca
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 554
Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 197
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp