Omplacering *beslutsångest*

Dino

Trådstartare
Sen jag fick ta bort min hund för ett par månader sen (pga hudproblem) har jag varit på jakt efter en lite äldre omplacering, en tik som gärna för vara tävlad/tränad i någonting. Tanken är att jag ville ha en okomplicerad hund som har hunnit landa på jorden och som jag kan träna med. Och nu tror jag att jag har hittat henne!!

En tik på 3,5 år som är grundtränad i det mesta och även tävlad i två grenar. Säljes för att ägaren och hunden aldrig har "klickat" och även för att hunden inte passar för tävling. Jag har pratat med ägaren flertalet gånger och hunden låter precis som det jag söker.
MEN hunden har viss foderallergi... enligt ägaren funkar hunden klockrent och visar inga symtom på sin allergi bara man undviker vissa proteiner. Om hunden skulle få i sig någonting den inte tål brukar det resultera i lite svamp i tassarna som enligt ägaren är lätt att få bort om man badar med special schampo ett par dagar.

Jag är livrädd för just allergier då förra hunden hade stora problem med klåda som vi trots massor med dieter och utredningar aldrig kom till grund med. Men denna hund har redan gjort allergiutredning och kommit fram till att det är tre proteiner hon inte tål. Eftersom jag barfar min nuvarande hund och har tänkt göra det med nästa också är det lätt att utesluta de proteiner som hunden sägs är känslig mot.

Så hjälp mig... är det dumt av mig att fundera på att ta denna hunden trots foderallergi? Vi har pratat om en prövotid på ca 3-4 veckor där jag isåfall har tänkt introducera hunden rått och kolla hur hon funkar på det. Om det skulle vara så att hon inte fungerar på maten jag ger eller att vi helt enkelt inte funkar ihop kommer ägaren ta tillbaka henne.
Men det är inte så "bara" att fara och hämta henne då det är en 15 timmars tågresa mellan oss, därför vill jag tänka igenom det här riktigt noga innan jag bestämmer mig till 100%. Men av ägarens beskrivning på hunden så låter det som hunden jag har letat efter och jag tror verkligen att hon kan trivas bra här med varierande träning utan tävlingsambitioner.

Sv: Omplacering *beslutsångest*

Varför kan du inte bara fortsätta ge henne det fodret hon får idag? Måste du byta till det fodret du vill ge?

Njaaa... idag får hon torrfoder och det vill inte jag ge. Vill också att båda hundarna ska äta samma mat och det finns inte en chans att jag sätter över den nuvarande på torrt.

Jag vet inte hur du ska göra men det låter som min hund som inte är allergisk mot ngn specifikt protein utan mot för högt proteinintag i allmänhet. Får då just klåda och svamp. Barfar oxå men får blanda med parboiled ris och det fungerar klockrent. Jag tycker du ska testa :)

Låter som en hund som jag känner till som ska omplaceras. Vad är det för ras?

Den har jag sett annons på :). Tycker nog du ska prova om det verkar bra i övrigt. Hunden är så pass gammal att det borde upptäckts om den hade andra allergier, och med barf är det ju lätt att undvika det hunden har problem med. Tyckte också att annonsören gav ett trovärdigt intryck och hon verkar bry sig om sin hund!

Den har jag sett annons på :). Tycker nog du ska prova om det verkar bra i övrigt. Hunden är så pass gammal att det borde upptäckts om den hade andra allergier, och med barf är det ju lätt att undvika det hunden har problem med. Tyckte också att annonsören gav ett trovärdigt intryck och hon verkar bry sig om sin hund!

Nja. Vid ändrade förhållanden som tex miljö och stress kan mycket väl en allergi bryta ut som inte har varit så problematisk innan förändringarna.

Senast ändrad:

Njaaa... idag får hon torrfoder och det vill inte jag ge. Vill också att båda hundarna ska äta samma mat och det finns inte en chans att jag sätter över den nuvarande på torrt.

Frågan är om det är så klokt att göra ett foderbyte. Hunden kommer att utsättas för en massa påfrestningar ändå. Ett foderbytet kan bli det där lilla för mycket.

Måste du göra foderbytet just nu? Kan det inte vänta ett halvår? Om det är en bra hund du trivs med så kan det ju vara värt det extra lilla besväret att ge två olika sorters mat i några månader.

+Tora

Hunden verkar vara super i övrigt och av beskrivningen som ägaren gett precis det jag letar efter. Jag har frågat ganska mycket om just allergin då jag är livrädd för att få en hund med konstant klåda igen men enligt ägaren är det som sagt inga problem så länge hunden inte får i sig något av proteinerna hon är känslig mot. Ägaren verkar jättebra och mån om var sin hund hamnar, det enda jag väntar på nu är att prata med uppfödaren så hon också tycker det känns bra med allt.

Hunden äter just nu ett foder med lamm och ris som hon funkar bra på. Min tanke är då att främst ge henne lamm fast i färsk form första tiden för att se så hon fungerar på det för att sedan börja introducera andra djurslag. Varför jag vill byta foder så snabbt som möjligt är för att se så hon klarar av maten jag kommer ge medan prövotiden fortfarande gäller.

Tycker absolut du ska pröva om det känns rätt :)

Däremot kan du ju alltid pröva att barfa hunden, men funkar det inte så borde det väl inte vara några större problem för dig att "ge med sig" och låta hunden gå på det foder den gör idag, om det nu inte funkar med barf?

Jag är själv för att ge färskfoder och ben/kött till min egna, men har hunden problem med det ( som denne hund med allergi), så är det ju inget konstigt att anpassa sig lite efter dennes behov för att tillgodose behoven. Man kan ju vara emot torrfoder, men om hunden mår bäst på det, så vad är problemet om hunden passar dig i övrigt?

Hunden äter just nu ett foder med lamm och ris som hon funkar bra på. Min tanke är då att främst ge henne lamm fast i färsk form första tiden för att se så hon fungerar på det för att sedan börja introducera andra djurslag.

Låter klokt. Var bara noga med att berätta om det för hundens nuvarande ägare så att den personen är helt med på att du testar annat foder. Själv har jag träffat så många "allergiska" hundar som mått finfint bara de fått äta rå mat att jag utan tvekan hade gjort som dig, men ja, det kan ju bli trassligt OM du sedan lämnar tillbaka hunden och den då är van vid annan mat än den som ägaren tänker ge.

+Tora

Hunden verkar vara super i övrigt och av beskrivningen som ägaren gett precis det jag letar efter. Jag har frågat ganska mycket om just allergin då jag är livrädd för att få en hund med konstant klåda igen men enligt ägaren är det som sagt inga problem så länge hunden inte får i sig något av proteinerna hon är känslig mot. Ägaren verkar jättebra och mån om var sin hund hamnar, det enda jag väntar på nu är att prata med uppfödaren så hon också tycker det känns bra med allt.

Hunden äter just nu ett foder med lamm och ris som hon funkar bra på. Min tanke är då att främst ge henne lamm fast i färsk form första tiden för att se så hon fungerar på det för att sedan börja introducera andra djurslag. Varför jag vill byta foder så snabbt som möjligt är för att se så hon klarar av maten jag kommer ge medan prövotiden fortfarande gäller.

Så du vill bara behålla hunden om den fungerar på ett speciellt foder?

Allergin kan mycket väl bli ordentligt sämre om magen kommer i olag. Jag tycker faktiskt att det inte riktigt är schyst mot hunden att utsätta den för så många förändringar på en gång.

Jag hade inte börjat ge en omplacering ett helt nytt foder det första jag gör om hunden inte vore allergisk och absolut inte om den är allergisk. Jag har själv allergihund och vet hur lite som krävs för att det skall bli sämre. Stress är många gånger en stor bov och speciellt om det är frågan om foderallergi.

Vilken mat hunden äter (speciellt om det är så enkelt att ge som torrfoder) är ju trots allt det minst viktiga i det stora hela.

Jag påstår inte att du aldrig kommer att kunna ge den annat foder men däremot tycker jag inte det är så bra idé att göra så många förändringar på en gång. Risken är att du triggar igång något som aldrig hade behövt hända om du tagit det lite lugnare.

Tex kanske den blir dålig av foderbytet nu och allergin blir sämre men om du istället väntat några månader och bytt foder sen så hade det inte varit några problem.

Vänta i alla fall 2-3 veckor för att se om miljöbytet i sig triggar en tillfällig försämring. Även om det oftast går bra så är ju ett ägarbyte ett stort stressmoment för hunden. Man behöver inte spä på det med ett omedelbart foderbyte.

Risken är som sagt att du triggar igång något som inte hade behövt hända.

Så du vill bara behålla hunden om den fungerar på ett speciellt foder?

Allergin kan mycket väl bli ordentligt sämre om magen kommer i olag. Jag tycker faktiskt att det inte riktigt är schyst mot hunden att utsätta den för så många förändringar på en gång.

Jag hade inte börjat ge en omplacering ett helt nytt foder det första jag gör om hunden inte vore allergisk och absolut inte om den är allergisk. Jag har själv allergihund och vet hur lite som krävs för att det skall bli sämre. Stress är många gånger en stor bov och speciellt om det är frågan om foderallergi.

Vilken mat hunden äter (speciellt om det är så enkelt att ge som torrfoder) är ju trots allt det minst viktiga i det stora hela.

Jag påstår inte att du aldrig kommer att kunna ge den annat foder men däremot tycker jag inte det är så bra idé att göra så många förändringar på en gång. Risken är att du triggar igång något som aldrig hade behövt hända om du tagit det lite lugnare.

Tex kanske den blir dålig av foderbytet nu och allergin blir sämre men om du istället väntat några månader och bytt foder sen så hade det inte varit några problem.

Vänta i alla fall 2-3 veckor för att se om miljöbytet i sig triggar en tillfällig försämring. Även om det oftast går bra så är ju ett ägarbyte ett stort stressmoment för hunden. Man behöver inte spä på det med ett omedelbart foderbyte.

Risken är som sagt att du triggar igång något som inte hade behövt hända.

Håller med.
Sen fattar inte jag att det är viktigare att byta foder för man vill det, än att låta hunden gå på det foder som den fungerar bra på.

Du har helt rätt! Jag behöver inte ha bråttom med att byta foder utan det kan jag göra när hon kommit sig tillrätta. Jag vet egentligen inte varför det var viktigt att göra det så snabbt som möjligt... om hunden passar mig så kommer jag givetvis inte lämna tillbaka henne för att hon inte fungerar att barfa utan hon kommer självklart få det foder hon fungerar på :)

Du har helt rätt! Jag behöver inte ha bråttom med att byta foder utan det kan jag göra när hon kommit sig tillrätta. Jag vet egentligen inte varför det var viktigt att göra det så snabbt som möjligt... om hunden passar mig så kommer jag givetvis inte lämna tillbaka henne för att hon inte fungerar att barfa utan hon kommer självklart få det foder hon fungerar på :)

:D :) :bow:

Det låter jättebra :bow:

Tror säkert att du kan byta till ditt foder om du undviker det hon inte tål. Tror bara att det varit en onödig belastning på hunden att göra allt samtidigt. På det här sättet ger du henne de bästa förutsättningarna :)

Jag reagerade väl mest på att du vill ha en hund för träning och tävling, men i beskrivningen står det att hon inte lämpar sig för tävling?
Är det då så klokt att ta hem henne?

Ang. allergin hade jag faktiskt dragit mig för att köpa hunden just för att en allergi sällan kommer ensam och det finns risk för att det bryter ut nya allergier senare. Om inte kan en flytt utlösa detta pga ändrad miljö. Det är inte direkt ovanligt att hundar som flyttar långt bort får förvärrade symtom. Många med foderallergi har ju även atopi, men atopin (om den är lindrig) kan i många fall hindras från att orsaka symtom om foderallergin hålls inom kontroll. Flyttar hunden kan en lindrig atopi bli en måttlig eller kraftig när den får kontakt med nya allergener som inte fanns där den bodde innan.
Har själv personlig erfarenhet av detta då min första hunds allergi förvärrades kraftigt när vi flyttade från Sverige till södra Tyskland som har ett annat klimat och annan växtflora.

Men, detta betyder ju inte att fallet kommer att vara så för dig och jag kan inte ge dig råd om hur du ska göra, säger enbart hur jag hade gjort/inte gjort.
Kan ju vara bra att höra olika "sidor" när man ska bestämma sig! :)

Jag kanske var otydlig i texten men det jag är ute efter är en hund att träna med inte tävla.

Just att andra allergier ska uppkomma är jag rädd för. Nu är hon däremot 3,5 år så hade hon haft andra allergier borde de redan ha visat sig kan jag tycka.

Hon ska endast flytta upp till Norrland och inte till ett annat land så jag har svårt att tro att det kan vara så stor skillnad förutom att vi kanske har renare luft här :p

Är det en hund från Linköping? Låter precis som min kompis hund som ska omplaceras.
Om det är den så är hon supertrevlig!
Vi har tränat mycket tillsammans :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 141
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 192
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 391
Senast: Migo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 599

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka