Omotiverad häst. Hjälp!

J

jaca

Har ni några bra idéer på lager? Min häst har alltid varit lat av naturen men tidigare ägare har hållit honom i "herrans tukt och förmaning" så han har varit lydig men inte direkt entusiastisk.

Jag vill inte gärna tvinga honom till att jobba men hur gör man när han ínte har nån lust att jobba alls? Om inte jag drev skulle han stanna helt och att få honom att arbeta med energi men utan spö är tufft. Går lite lättare ute om vi har sällskap av nån annan häst men då mest på grund av sällskapet. Han lyssnar på mina hjälper såtillvida att han gör det jag ber om men inte med geist och energi. Med spö går det lättare men det känns som att tvinga sin kompis (ehum..blivande kompis förhoppningsvis) till samarbete.

På marken är han följsam men ointresserad vad jag än gör. Äter helst bara.....HUR gör jag mig intressant för honom? Hur få honom att tycka att det är kul att bli riden? Nu har både han och jag haft en tremånaders "vila" så konditionen är inte god och jag kräver inte så mycket men han var lika ovillig före vilan och då var han i god form.
Säg att ni har goda råd...vill ju gärna att vi ska ha kul ihop men det kanske är naivt att tro att det går att få alla hästar att vilja vara med oss tvåbeningar? Hur gör ni som har liknande kusar? Tar spöt, går ut och rider det ni vill och thats it? Köpa ny häst har föresvävat mig men jag vill inte för han är min obesvarade kärlek och jag vet att ingen annan heller fått den där kontakten med honom.
:confused:

Sv: Omotiverad häst. Hjälp!

Låter på mig som han inte tycker ni människor är nåra kul varelser. Vilket jag också kan förstå på din beskrivning här ovan. Förra ägaren vart ju inte direkt någon som gjorde det hela bättre... :crazy:
Det går naturligtvis inte att tvinga fram en häst till att tycka något är roligt. Tänk dig själv in i hästens situation. Tänk dig in i vad han vart med om tidigare i livet. Varför tror du han är som han är?
Det känns som du lite tänker på hästen i termer av att den ska "användas". Vet inte om du förstår. Men jag menar, att ni alltid ska "göra" något med honom. Kan du inte bara umgås utan något syfte eller mål? Bara vara, prata umgås, lära känna varandra. Diskutera livets gång och ozonförtunningen? Frågar du ofta hästen hur han mår? Lyssnar du till svaret och i så fall, vad gör du därefter?
Hästen måste jag säga, tyvärr, är lite missförstådd och det är ingen som har lyssnat till honom. Så han har liksom gett upp er människor. Ni förstår honom inte ändå. Tycker han. han känner sig lite som er "slav" er ägodel. Och det är han ju förvisso ;)

Vad jag gör med "liknande kusar" är att jag tar mig tid att lyssna på dem så att de känner sig bekräftade. Sedan gör jag mycket sånt som den vill. Leker, klappar oc kliar brukar de flesta tycka om.

Det är svårt att hjälpa bara genom att skriva så här till en hästägare. Det är enklare om man kan vara på plats och visa.

Om ni inte finner en lösning dock, så tror jag kanske det vore idé att sälja. Det är inge kul när man känner att ens häst inte tycker det är kul . :( Det handlar ju även om personkemi och stämmer den inte, så finns det ju tyvärr inte mycket att göra åt saken.
Men än är vi inte där. Gå och krama lite på din häst, så får du se ifall det funkar! :)

Jag får nog erkänna att jag gjorde min häst likadan för ett par år sedan. Från början var hon ett nervknippe som i många lägen bara sprang och inte lyssna.
Med (allt för hård och kontrollerad nh)träning blev hon lydig och lugn, men HELT utan engagemang, vilja eller motivation. Hon såg ledsen ut och rörde sig bara för hon måste, inte för hon ville. Kunde hon komma undan gjorde hon det, som t.ex. vid hämtning i hagen osv.
Det gjorde mig ledsena tt se henne så, speciellt som det var jag själv som tränat henne till denna loja, uppgivna, underkastade varelse.
Sen upptäckte jag klickerträningen och därifrån har allt gått som en dans. Hästen älskar det! Jag älskar det! Vi har roligt tillsammans.
Jag har nu en glad, pigg och vaken häst som kan hantera sina nerver och glatt kommer mot en så fort hon får syn på en i hagen. Hon lyssnar också extremt mycket bättre på alla signalen, både från marken och ryggen, än vad hon någonsin gjort. Hållt på det det i 2,5 år ny och har ingen tanke på att sluta.
Det kanske skulle vara nått att prova för dig?

Tack för ditt långa svar.

O jo, det vi har gjort de senaste månaderna är just mys, pys, prat o pyssel. Tyvärr uppskattar han inte särskilt att man klappar o "kladdar" heller. Han ser "ensam och stolt" ut om du förstår? Han accepterar dock att man håller på och jag har både suttit i hagen och i boxen åtskilligt men har ändå inte fått koll på vad han uppskattar. Det enda han lyser upp över är maten :d Däremot ser han aldrig rädd ut, bara ointresserad.

Nej, jag vill absolut inte bara "använda" honom , det är därför jag frågar här om tips. Han är en före detta tävlingshäst som han inte passade som och som jag gärna vill bli komis med, och alltså mest rida i skogen med.

Han har som sagt inte heller tidigare knytit an till någon, kommer från Island och är van vid stora hästflockar men inte så mycket närkontakt med människor. Vet ju att hans sätt beror på det ,samt antagligen hård inridning. Frågan är hur man ändrar på det eller om det ens går?

Ja men det låter som något som kan vara värt att prova! Har läst lite om det när det gäller hundar , fungerar det lika med hästar? Har du några tips på vad man kan läsa eller hur man börjar?

Min häst låter precis som din var innan, alltså lydig men uttråkad till max. Fungerade det från start?

Zenith skrev:
Låter på mig som han inte tycker ni människor är nåra kul varelser. Vilket jag också kan förstå på din beskrivning här ovan. Förra ägaren vart ju inte direkt någon som gjorde det hela bättre... :crazy:
Det går naturligtvis inte att tvinga fram en häst till att tycka något är roligt. Tänk dig själv in i hästens situation. Tänk dig in i vad han vart med om tidigare i livet. Varför tror du han är som han är?
Det känns som du lite tänker på hästen i termer av att den ska "användas". Vet inte om du förstår. Men jag menar, att ni alltid ska "göra" något med honom. Kan du inte bara umgås utan något syfte eller mål? Bara vara, prata umgås, lära känna varandra. Diskutera livets gång och ozonförtunningen? Frågar du ofta hästen hur han mår? Lyssnar du till svaret och i så fall, vad gör du därefter?
Hästen måste jag säga, tyvärr, är lite missförstådd och det är ingen som har lyssnat till honom. Så han har liksom gett upp er människor. Ni förstår honom inte ändå. Tycker han. han känner sig lite som er "slav" er ägodel. Och det är han ju förvisso ;)

Vad jag gör med "liknande kusar" är att jag tar mig tid att lyssna på dem så att de känner sig bekräftade. Sedan gör jag mycket sånt som den vill. Leker, klappar oc kliar brukar de flesta tycka om.

Det är svårt att hjälpa bara genom att skriva så här till en hästägare. Det är enklare om man kan vara på plats och visa.

Om ni inte finner en lösning dock, så tror jag kanske det vore idé att sälja. Det är inge kul när man känner att ens häst inte tycker det är kul . :( Det handlar ju även om personkemi och stämmer den inte, så finns det ju tyvärr inte mycket att göra åt saken.
Men än är vi inte där. Gå och krama lite på din häst, så får du se ifall det funkar! :)
Vad du är klok! Håller med! :bow:

Ok, håller också med; Zeniths inlägg är bra , men har du några förslag på lösningar?

Min ponny var sådan under en period, ville inte någonting och sprang ifrån mig i hagen. Red då enbart, en ganska ensidig träning med andra ord. Jag började då gå promenader med honom i skogen, löshoppade honom i paddocken, lekte med honom i hagen och red endast barbacka så att han skulle slipa en sadelgjord, en tung westernsadel på ryggen och hårda stigbyglar. Det fungerade utmärkt. ½ månads omväxlande träning och han kom villigt fram till mig i hagen och nästan "tog på grimman" själv. Han blev en helt ny häst. Jag fortsatte med omväxlande träning i ca 1 månad och började också tömköra honom vilket han tycker är mycket kul. Så småningom kunde jag börja rida med sadel och återgå till en del av dom vanliga övningarna, men jag håller fortfarande igång med andra övningar som tömkörning, löshoppning, promenader och lekar i hagen.

BUSA med honom så mycket det går. Oftast finns det någonting de tycker är iaf liiiiiite roligare. T ex galoppera snabbt över stubbåkrarna, eller få gå omkring och handbeta, eller ta med MATTE på promenad (häst bestämmer var ni går, och matte följer snällt med i kopplet), var kreativ. Hästen gillar godis - så gå på godisletarrundor då. Göm godis på en hel massa ställen, i brevlådor, på soptunnor, i vedtravar etc. Ta sen hästen med dig vid hand och så klämkäckt du nånsin kan förklara att ni ska ut och leta godis. Bete dig som du hade ett barn med dig, det är skitsamma vad du säger men TONFALLET är viktigt. Tänk dig att du gömt godis i en vedtrave. Promenera hästen vid han, utbrist 'titta! en vedtrave!' som om en vedtrave vore det roligaste som fanns. 'Undrar om det kan finnas godis där?'. Ta med dig hästen och 'leta', sen 'hittar' du godiset tillsammans med hästen och ser till att vara lika barnprogramledarepåTV-klämkäck. Dvs det är enbart roooligt och pooositivt att leta godis, och dessutomf år man ju just godis med.

Är hästen inte alldeles lobotomerad så efter X tid (vilket kan vara ganska lång tid) så kommer hans jälv börja bli intresserad av att leta godis. Och själva grejen är att han och MATTE går ut och letar godis. Plötsligt är MATTE intressant med som en nyckel till att komma ut och leta godis. (Såklart ska du helst minimera godistillgången under tiden detta pågår).

Att 'busgaloppera' dem brukar också kunna fungera, man behöver såklart inte flårida hela tiden, men lite snabbare galopp och lite 'tjo' och en matte som tycker det är rooligt brukar förr eller senare få dem att tända till lite och börja ta egna initiativ.

Sen får man blanda in mer 'tråkiga' saker i det roliga, och försöka göra dem så roliga som möjligt.

Att massera kan fungera bättre som 'pyssel' än rykt och liknande. Och att gå ut och handbeta kan funka bättre än både rykt och massage. Det gäller att hitta knapparna på just DEN hästen. Och under en övergångsfas försöka släppa KRAVEN och enbart ha KUL, oavsett om hästen fattar fel galopp, inte går i så bra form eller kanske var lite ohörsam för hjälperna. Under en kort period lär man försöka låta bara KUL genomsyra det hela. (Inte för lång dock, då kan man få rakt motsatt problem *host*)

Sen, tyvärr så passar alla människor inte ihop med alla hästar. Men det kan ändras. Jag har en dam iinhyrd här som är en sådan där häst som är ganska kallsinnig vad man än hittar på. Fast galoppera i skogen, eller trava snabbt is kogen kravlöst, var väl lite mindre trist än allt annat. Och det är lång väg kvar till att få en liten arbetsnarkomen som vill göra matte nöjd och som tycker både matte och träna är kul, men det har hänt att hon faktiskt sett 'stolt' ut över att få beröm i dressyren med etc, dvs att hon någonstans börjar LYSSNA på mig och registrera vad jag tycker. Nu hoppas jag att hon är likadan mot ägaren sen med. MEN, den häst som kom hit hade jag inte velat HA om jag så ens fått den gratis just för jag inte gillar hästar som är sådär likgiltiga, men nu två månader senare är hon en häst jag mycket väl kunnat tänka mig att köpa om jag sökte ett 'råämne' att utveckla, och DET är ett högt betyg.

Men hon kommer ju aldrig bli som min valack (eller valackens halvsyster som ägs av samma person som äger stoet i fråga), som i princip LEVER för beröm och att göra matte glad, som är träningsnarkoman och gärna skulle jobba ihjäl sig. Nästan alla mina hästar har varit sådana, ochd et är nog inte BARA att jag VÄLJER sådana indiivider, utan jag gör dem nog lite så med. Unghästen som nu är två är en egen uppfödning och har gått från 'you and who's army' till en liten trevlig, uppmärksam arbetsälskande liten sak =)

Ja, peincipen för klickerträning är den samma varesig det är hundar, hästar eller nått annat djur. Låna lite böcker på bibblan, de har en del om hundträning, övningarna blir ju inte de samma men principen och hur man kommer igång. Annars vet jag att det finns bra tips och råd i gamla trådar här på forumet. Jag har för mig att Ellen Ofstad har skrivit om det på sin hemsida. Har du möjlighet skulle jag dessutom rekommendera att gå och se och lyssna på henne.

Det tog inte lång tid innan min häst hade förstått vad det var frågan om och började vilja vara matte till lags som aldrig förr. Lycka till!

Överraska honom! Arbeta med honom på marken.
Tex. öva lite med en pressenning, lär honom att få gå över den , ha den på sig.
Gör alltin ombytt, så han får se nya saker, testa nya saker.
Han låter lite likgiltig, precis som han tycks säga; "Jasså är det dethära igen..?"

Våran ponny var ungefär som du beskriver. Måste driva jättemycket, blev lite trist att rida för man tänker att han inte tycker det är kul.
Jag tror man ska göra sådant som är kul.
Gå på skogsprommis, galoppera på fält, tolka!!lite svårt nu, men våran blir en annan häst när man tolkar. Vi körde in han och han är jättepigg och glad i vagnen o det är jättekul att variera med att köra. Fungerar bättre ridmässigt nu.
Förstår din häst vad du begär av den på ridbanan, han kanske inte gör det om han gått turidning?
Sen har vi havrat upp den :love: då får den ju mumsa samt en massa enegi som havren ger. Ganska rejält m havre. Men då måste du ju rida den mycket ochså så den inte får kolik. Då får den bättre kondis ochså och blir förhoppningsvis piggare.
Lycka till!

Och så nåt som alla vet är viktigt; beröm!! Överdrivet beröm när hästen utför någonting som är rätt när du rider (eller nåt annat också)... Jag red en sådan häst för några år sedan, och när jag bad om skritt efter det att jag suttit upp och han började skritta, utbrast jag ett Braaa!! Duktig!! Jättefint! Och nästan slängde mig runt halsen och kramade honom (inte bra att göra på mycket viktkänsliga hästar, att luta sig framåt alltså, men han var tyvärr inte så känslig för vikten då, utan klarade av viktförändringen utan att nåt hände). Endast för att förklara och visa min glädje över att han hade börjat skrritta när jag bad honom om det. Han verkade nästan fundera på varför jag berömde honom och så mycket; han hade ju bara börjat skritta!
Efter ett litet slag gjorde jag halt, samma beröm när han stannade. Igång och massor av beröm och smekningar, och så fortsatte det under ridturen. När jag hade ridit honom ett par gånger kunde han ibland nästan galoppera på stället av ren energi och livslust; han var ju DUKTIG och den som red BERÖMDE honom och det han gjorde var ju BRA! Han blev fruktansvärt samarbetsvillig och tyckte att det var kul att bli riden, han var mycket piggare och ville att det skulle hända någonting hela tiden, så han fick ännu mer beröm. Efter bara någon vecka var han pigg när jag ledde ut honom på ridbanan och hade nästan svårt att skritta bakom =) Och i ridningen kunde vi göra fina byten i galoppen, fina ökningar i alla gångarter, sämre ökningar över tygeln och lite småskutt (inget fel alls, sett från min sida), lite tramp i traven, bakdelsvändningar i galopp, och ha allmänt kul!

Och självklart, omväxling! Mycket arbete på olika sätt och roliga saker när du rider.

Lycka till!

Oj, härligt, vilka bra uppslag du kom med! Det där med godis är ju lysande, han ÄR mycket godisintresserad men på ditt vis får han ju lite fokus på matte också. Ska pröva snarast. Lite skogsbus kan vi nog åstadkomma också, jag har kanske varit lite för rädd att släppa honom fri. Tänkt att han inte ska tappa den trots allt behändiga lydnaden men får nog försöka finna en medelväg.

Tack även ni andra för tips och inspiration, det här är precis vad jag behöver. Har ridit för seriösa människor och försökt ta till mig det mesta men har kanske lite väl stelbent följt alla "måsten" i min iver att göra rätt. Jag och hästen har väl varit lika ängsliga att göra fel så vi bägge har blivit tråkiga. Eller rättare sagt jag har hjälpt till att tråka ut en sen tidigare uttråkad häst.Hängde ni med här :D ?

Tänkte kolla det där med klickerträning också får väl börja med sökfunktionen här. Funderar lite; kan det inte bli lite betingad reflex med klicker? Utvecklar hästen sitt tänkande eller reagerar han bara på klicker? Ska kanske läsa först innan jag frågar.....

Kul att det funkar för dig med beröm, jag har försökt, och försöker med det hela tiden men han känns inte riktigt mottaglig för beröm. Har testat godis OCH beröm men tror det mest är godiset han bryr sig om. Ser ingen reaktion på själva berömmet dessvärre. Fortsätter dock ihärdigt och förhoppningsvis lossnar det nån gång.

Nej, han har aldrig gått turridning och han har bra koll på vad jag vill, för han gör rätt men inte positivt. Havre gick han på tidigare men viljan var lika låg då, trots superkondition.

Tror det sitter i psyket på honom helt och hållet för han dansar fram när man nån gång lyckas få honom motiverad ,när man kapprider med nån exempelvis.

jaca skrev:
Nej, han har aldrig gått turridning och han har bra koll på vad jag vill, för han gör rätt men inte positivt. Havre gick han på tidigare men viljan var lika låg då, trots superkondition.

Tror det sitter i psyket på honom helt och hållet för han dansar fram när man nån gång lyckas få honom motiverad ,när man kapprider med nån exempelvis.
Kör mycket kappridning då! ;)
Studera hur din häst beter sig i hagen med de andra hästarna. Kan du försöka dig på ett liknande beteende? Ge din häst frihet. Det är det den suktar efter mest. En häst som mår bra är fri och stolt. Se till att din också får vara det.
Känns lite som din häst vill vara lite ifred från er också. Låt den vara om du märker att den vill det.

Du har fått många bra tips i tråden nu. Skriv ner ett par av de råd du tycker verkar vettigast nu. Inte för många. Skriv sedan ner hur du ska åstadkomma detta som folk tipsat dig om. Kör sedan på ett tag och se efter resultat efter ett par veckor. Fortsätt sedan med de grejer du tycker funkar och lägg kanske till lite från lite fler råd. Det viktigaste är dock inställningen. Låt din häst vara sig själv. Vara häst, fri och stolt.

Lycka till! - /Z

jaca skrev:
Kul att det funkar för dig med beröm, jag har försökt, och försöker med det hela tiden men han känns inte riktigt mottaglig för beröm. Har testat godis OCH beröm men tror det mest är godiset han bryr sig om. Ser ingen reaktion på själva berömmet dessvärre. Fortsätter dock ihärdigt och förhoppningsvis lossnar det nån gång.

Det är där klickern kommer in!
Beröm är alltid bra men godis brukar leda till hästar som intresserar sig mer för godiset än vad matte egentligen säger. En hel del blir griniga och nafsiga istället för motiverade. Men klickern ger man både beröm och godis men får inte en häst som tigger eller skiter i matte för det finns godis i fickan. (nåja, när de fattat galoppen iallafall. De första minuterna är nog godiset intresantare innan de satt ihopa klick=godis).

Nu har jag ingen egen med dessa "problem" men känner till en som stämmer in på omotiverad och lat samt tycker att jobba är tråkigt och bara vill hem o äta.Men denna märr vill inte bli kelad i hagen heller,vad gör man då??

hhahhahaha alexandra W! vilket härligt tips!!!! jag sitter här på jobbet och skrattar så att allakollar på mig!!! ska testa det med godis jakten dirket när jag komemr till stalet! kram på dej!

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 720
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 949
Kropp & Själ Jag ska precis kliva in i vuxenvärlden och mitt liv är redan helt förstört. Jag har inte klarat skolan då jag har grav social ångest...
Svar
9
· Visningar
1 325
Senast: Vinur
·
Ridning Behöver råd! Vill börja med att skriva att jag är (i samråd med andra) en mild ryttare och inte obekväm eller extrem på något sätt. Jag...
Svar
4
· Visningar
1 193
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama