Omotiverad häst. Hjälp!

Sv: Omotiverad häst. Hjälp!

Hm..när du rider så hitta på någe hela tiden....tempoväxlingar.....alltmöjlig bara så att han hela tiden har nått at tänka på....så att det alltid händer något nytt.... :)

Det gjorde jag med min häst o han blev mycket mycket bättre...tillslut tyckte han det va kul att arbeta :smirk:

H. Malin

Man klickertränar! ;)

Nä, men det gäller alltså att hitta rätt knappar på var häst och det kanman bara göra genom att prova sig fram. Fråga runt närman själv är slutpå idéer och ha väldigt mycket fantasi och ett glatt humör. Men klickerträning är ofta något som går att lära de flesta hästar och har man väl lärt in det, brukar det bli en väldigt motiverad häst därefter. Det stimulerar nämligen lustcentrat i hjärnan, oavsett häst. Det är detta stimuli man vill leta efter. Men det kan som sagt vara svårt att hitta ibland....och en lång väg dit...

har sett honom med tidigare ägare....

Jag har en fd. cirkus häst, och jag brukar säga att han är morotsdriven... om vi rider, och han gör rätt-morot
om jag marktränar och han fixar de jag ber om-morot, om vi tricktränar och han gör de jag ber om- morot osv. detta har gjort att jag har en häst som är väldigt lyhörd för vad jag vill, han är ju som sagt morotsdriven...

han är ingen arbetsnarkoman, och går helst hagen, men för en morot kan han klättra i träd...

vägen till mannens hjärta går genom magen :angel:

* Jenny *

kamomillo skrev:
Jag har en fd. cirkus häst, och jag brukar säga att han är morotsdriven... om vi rider, och han gör rätt-morot
om jag marktränar och han fixar de jag ber om-morot, om vi tricktränar och han gör de jag ber om- morot osv. detta har gjort att jag har en häst som är väldigt lyhörd för vad jag vill, han är ju som sagt morotsdriven...

han är ingen arbetsnarkoman, och går helst hagen, men för en morot kan han klättra i träd...

vägen till mannens hjärta går genom magen :angel:

* Jenny *
Haha, ja det skulle man kunna säga att han är också, morotsdriven alltså. Tycker inte det känns så kul att han gör vad som helst för en morot men inget för att han tycker det är kul. Spö fungerar också, behöver bara hålla i det men ändå, känns ännu mindre kul än morötter så jag har det nästan aldrig.

Det där med klickerträning låter intressant tycker jag, förena morotsdriften med lite matteuppmärksamhet ....Det verkar som att man förstärker det positiva hos hästen o det låter bra tycker jag.

Det finns övningar och lekar att utföra från marken med hästen. Jag är inte helt 100 på var man kan få tag i tränare eller instruktioner, men man borde kunna hitta det på nätet. Din häst kanske bara har tråkigt? :smirk:

Jag hade en väldigt lat och omotiverad häst förut. Jag började rida western med honom och såg till att jag verkligen gav eftergifter. Annars är det ganska lätt att man tex trycker upp hästen i trav, men man håller kvar trycket med skänklarna för att man tycker att hästen går lite slött. Skit i det! Släpp skänklarna och låt honom jobba, saktar han av så ä på honom men så fort han travar igen så släpp. Hoppas du förstår tankegången. Sitter man och nöter med skänklarna hela tiden på en lat häst så slutar den tillslut att försöka. Funkade väldigt bra på min häst! Att hela tiden hitta på nåt nytt funkar oxå bra, övergångar är väldigt bra! skritt-trav-galopp-trav-galopp-skritt-galopp-trav, växla hela tiden, detta gör att hästen måste vara alert.
Ytterligare ett tips är att rida trailhinder med honom, då får han tänka litegrann. Men sätt upp honom i trav (minst, gärna galopp) mellan hinderna så att han inte somnar :smirk:

Ge inte upp! När en lat häst börjar arbeta blir dom underbara!!
Lycka till!

jag har en lat o omotiverad häst!
omotiverad i all ridning. på bana som i skog, med sällskap som utan.
skyller på att det är en unghäst så jag hoppas det släpper.

nu går denna häst på bete och bara vilar! med kompisar....
fått smälta o så (trots att vi krävt väldigt lite innan)

men jag tror (hoppas!) det försvinner.
jag har på känn att det kommer släppa i vinter.

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 720
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 949
Kropp & Själ Jag ska precis kliva in i vuxenvärlden och mitt liv är redan helt förstört. Jag har inte klarat skolan då jag har grav social ångest...
Svar
9
· Visningar
1 325
Senast: Vinur
·
Ridning Behöver råd! Vill börja med att skriva att jag är (i samråd med andra) en mild ryttare och inte obekväm eller extrem på något sätt. Jag...
Svar
4
· Visningar
1 193
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Boxvila efter ledinjektion
  • Reklamera häst