Omöjligt??

A

amandatuffe

Hej..
Jag har en maxad d-ponny i Connemara.
Är det omöjligt att kunna ställa upp i en distansritt (tävling dårå) med honom?
Vad bör jag tänka på?
Tacksam för svar!:)

Sv: Omöjligt??

Connemara är ju trevliga djur, och missminner jag mig inte, så är Fazette, en framgångrik häst, just Connemara.
Vill du testa distans så kontakta nån du har i närheten, som kan vara lite "mentor" år dig. Det är nog det bästa. Då får du tips som passar just dig och din häst bäst.

Det man ska tänka på är att både lära sig lyssna till sin häst, samtidigt som man inte ska göra det.
Det vanligaste nybörjarfelet är att man låter sin häst gå på för fort, just för att man tror att hästen har koll på sin kondition och återhämtning.
Men en häst springer oftast bara med huvudet, och känner inte efter, i sin glädje över att få trava och galoppera ihop med andra hästar på nya vägar.

Var bor du, och är det nån särskilt ritt du har i åtanke?

Okej:)
Jag vet ärligt ingenting om distans..
Tyckte bara att det lät som än kul grej:smirk:
Jag bor i stockholm:D

för att förbereda dig för en distanstävling ska du träna bådde dig själv och din häst eftersom det är mkt att hålla reda på i början. Se till att du har folk som kan hjälpa dig. Du ska ha en häst som har bra kondition och bra ben, den måste ha fått tid på sig att bygga upp alla viktiga senor, ligament o leder, så distansritten inte blir en chock. Kondition är det som går snabbast att träna upp, och det väljer du ett sätt som passar dig och din häst, finns säkert en massa tips på det här. Du måste ha en utrustning som passar perfekt, lätt att få skav, trycksår eller andra obehag, gärna en utrustning som du ridit in dig på med hästen. Sedan ska du tänka på hur din häste beter sig på tävlingsplatser, den ska kunna sjunka i puls o hålla sig lugn för att kunna återhämta sig emellanåt. Den ska klara av att hästar springer omkring den, människor som ropar o stojar, klara av att dricka fast den springer o äta det den behöver. Läs igenom distans TR så hittar du regler som du behöver. Det finss lite olika ritter, kanske är det ngn förening eller klubb som anordnar prova på ritt, då är det lämpligt att börja med en sådan som brukar vara på 2-3 mil, en vanlig cl distans är ca 5 mil. Distans är kulk och många hästar tycker det är en helt ok gren, men man ska aldrig pressa en häst som inte orkar mer, har du ett kallblod så kan man i vanliga fall inte räkna med att rida i speciellt höga klasser, vissa ponnier har gjort jättebra resultat, helt upp till träning och vad hästen vill/orkar. Prova gärna, Lycka Till!!!

Jag vet inte om du menar att det är en ponny och du är vuxen? I distans får vuxna tävla ponnyer bara ekipaget är proportionerligt så det är helt okej!

/Camilla

Hej tack så mkt för tipsen!
Nej jag är inte vuxen:P
Min ponny är 148 o jag 153^^ hihi

Om du berättar var i Stockholm du bor eller har häst kan vi kanske tipsa dig om någon/några personer eller en klubb som kan hjälpa dig att komma igång.
Lasse

Har helt glömt bort min tråd...
Men har bestämt mig för att satsa på fältävlan i stället.
Tusen tack för alla tips! :)

När du väl faller för ålderssträcket för att tävla din ponny i fälttävlan så är det bara att fortsätta tävla i distans.
// Linda

När du väl faller för ålderssträcket för att tävla din ponny i fälttävlan så är det bara att fortsätta tävla i distans.
// Linda

Om jag inte missminner mig helt så får D-ponny tävla som Häst (men då får den inte gå i ponnyklasserna alls). Så det med åldern går att kringgå lite :p

TS: Distans är kul. Ni kan ju göra två saker :D

Nu är jag inte riktigt med på vad du menar?
I distans får man som vuxen tävla en häst med ponnylicens.
I fälttävlan får en ponny inte alls tävla bland stora hästar.
// Linda

Nu är jag inte riktigt med på vad du menar?
I distans får man som vuxen tävla en häst med ponnylicens.
I fälttävlan får en ponny inte alls tävla bland stora hästar.
// Linda

När jag tog Grönt Kort sades att om man reggar D-ponny (stor D-ponny) som häst (Hästlicens (?) ) så får man tävla denne med hästarna. Dock får den inte tävla i både Ponny och Häst under samma år.
Vet dock inte om detta gäller fälttävlan. Och så har det ju gått 1-2 år sen jag tog kortet, läser inte andra TR än distans då jag inte tävlar annat. (därav om jag inte missminner mig helt :D)

När jag tog Grönt Kort sades att om man reggar D-ponny (stor D-ponny) som häst (Hästlicens (?) ) så får man tävla denne med hästarna. Dock får den inte tävla i både Ponny och Häst under samma år.
Vet dock inte om detta gäller fälttävlan. Och så har det ju gått 1-2 år sen jag tog kortet, läser inte andra TR än distans då jag inte tävlar annat. (därav om jag inte missminner mig helt :D)

Det där gäller inte längre. För att få starta fälttävlan när man är över 18 år måste man rida en häst som är över 148 cm hög. Alternativet är att man rider ungponny 4-6 år i clear round.

Självklart kan man göra både och! Känner därimot att jag inte har tiden som krävs för att hinna både och. Sen tror jag inte att min Connemara skulle tycka det var lika kul med distans. Men vem vet vad vi provar i framtiden :)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
914
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 724
Senast: Häst_
·
Hästvård Hej, Vi är sugna på att köpa en fantastisk ponny, men som har s.k pålagringar på SI-leden. Den har aldrig uppvisat problem pga detta...
Svar
17
· Visningar
1 808
Senast: Strandad
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka