Omöjligt att köpa hund och ha heltids jobb?

diabla

Trådstartare
Länge länge har jag velat ha en hund men tiden har aldrig känts rätt. Men jag undrar om det någonsin kommer känns rätt?

Hur gör ni som har heltids jobb egenlitgen?? jag tänker att om man ska köpa en valp så behöver man vara hemma med den och träna den de första veckorna, man vill ju inte lämna en 10 veckors valp ensam hemma när man är och jobbar! utan det måste ju vara en period när man tränar hunden att vara ensam hemma. Men hur i hela världen ska man göra detta när man bara har 3 veckor ledigt från jobbet???

Berätta gärna hur ni gjorde!

Sv: Omöjligt att köpa hund och ha heltids jobb?

Lägg semester omlott med ev. partner annars kanske det går att sammarbeta med någon annan kompis eller familjemedlem..eller kanske flera. Ex. ha semester själv, sen lämna hunden hos kompis som har semester några veckor och sedan hos en annan familjemedlem några veckor (om man har sådana möjligheter).
Så skulle jag göra om jag skaffade valp idag, jag skulle få ut sammanlagt tio veckors semester på mig och sambon, sen skulle jag flörta in mig med någon eller några andra som kunde ha hunden någon eller några månader till.
Efter det skulle valpen vara 5-6 månader och faktiskt klara* att vara ensam ca 3 timmar på förmiddagen med den gamla hunden (jag börjar mycket tidigare än sambon när jag jobbar dag så ensamtiden blir inte längre än så).

*Om inte valpen kan vara själv (!) får jag väl ta med den i bilen med gamla hunden då och lämna hos någon medans jag jobbar.
Men den dagen den sorgen, det löser sig alltid med pluggande vänner/familj eller arbetslösa eller skiftarbetande.
Att jobba hemifrån eller anlita någon som hundvakt som jobbar hemifrån är också ett alternativ. Äldre släktingar som är pensionärer och som tycker det är kul med djur men inte orkar med att ha ett eget.
Annars är det ju dagmatte eller dagis.

Jobbar man heltid så har man 5 veckors semester.

Eftersom man sedan ändå inte kan lämna sin hund ensam 9 timmar varje dag så får man skaffa dagmatte eller hunddagis. Dagmatte kan man säkert hitta till en valp också, i alla fall om man hunnit få den rumsren. Annars skippar man valpen och tar en vuxen omplaceringshund istället.

Ett alternativ till att köpa valp är ju att köpa en lite äldre hund.
Jag stod på kö för valp när uppfödaren fick samtal från en tidigare köpare som inte kunde ha sin hund kvar och jag köpte den istället. Det är jag jätteglad för idag.

Jag inser nu efter att ha kämpat mig igenom unghundsstadiets alla öden och äventyr (och det är nog inte slut än) att jag tillhör dem som inte ska ha valp. Jag är alldeles för otålig och vill göra alldeles för mycket med min hund på en gång. För att verkligen försäkra mig om att jag hade tagit rätt beslut, hälsade jag på uppfödare och valpar och var helt slut efteråt.

Visst det är gulligt med valp, prägla hunden från början mm men det är massor med jobb och med mina knasiga tider hade det varit mer än tufft att reda ut det och då har jag ändå haft jättestöttning med sambo som har avlastat mycket och hunddagis som har fått passa när scheman vägrar gå ihop i slutänden. Då är en lite äldre hund en bra lösning som man inte ska glömma bort.

Jag skaffade min valp precis innan jag tog studenten, under tiden jag var i skolan var han med killen eller med mamma. Sen var jag ju ledig under sommaren och då tog jag hand om honom, fick honom rumsren osv.

Till hösten fick jag heltidsjobb och då skaffade jag dagmatte åt honom, vilket inte var några större problem att hitta :) När han var liten lämnade jag honom tidigt på morgonen för att hämta upp honom när jag slutade.

Nu, ett år senare, har han samma dagmatte. Jag börjar tidigt på morgonen, sticker hemifrån senast halv 6.
Skillnaden är att han klarar sig några timmar på morgonen själv, så för enkelhetens skull har vi gjort så att dagmatte hämtar honom vid 10 (har en morgontrött hund) och sen hämtar jag honom efter jobbet. Funkar toppen! :)

Har du eller din sambo möjlighet att byta arbetstider under en period?

När mina barn och hundar var små,så jobbade jag kl 16-23,och min dåvarande man jobbade 7-16!
Jag var även ledig vardagar,jobbade vissa helger!

Nu jobbar jag 5.30-14 endast vardagar alltid ledig helger,och min sambo jobbar 10-ja lite olika,men allt mellan 16-19.30,och även helger,vissa lediga vardagar(affärstider)
Nu är vovven vuxen,men är inte själv ofta och länge!

jag har det så smidigt att jag har en sambo som är säsongsanställd sommartid, och alltså stämplar vintertid. han slutar arbeta i oktober, och lilltjejen kom hem till oss en månad senare. de var tillsammans dygnet runt i princip de första månaderna, och när min sambo började jobba igen i maj var hon (något-sånär) rumsren och klarade sig ensam tillsammans med andra hunden i några timmar. då är de i min svärmors hus, tillsammans med hennes hund, och min sambo äter lunch där och rastar dem.
med mina arbetstider hade det inte fungerat att ha valp ensam, eller utan stöd från omgivningen.

Jisses, när träffades ni? :eek:

Kan man stå ut ett halvår,för att slippa både barnomsorg och hunddagis,så nog fixar man det,man har helger ihop och ibland även vissa vardagar!
Inget man kanske gör i flera års tid,men under en kortare tid,då bör man klara det!

Ja då går det säkert bra. Lät bara himla kämpigt :)

Så gjorde jag och mitt ex med under ett par år;)

Undrar om min fästman hade gått med på det... Han hade nog inte gillat att "aldrig" ha tid att umgås och att dessutom behöva ha hand om hunden (läs valpen som ständigt strilar kiss i hela huset) när inte jag är hemma. Vilket är förbaskat synd eftersom det är guldläge! :D

Bra fråga!

Har själv inga tips men undrar om det är några som har haft med sig hunden till jobbet (jag undrar om kontor men om ni jobbar på annat vis berätta gärna ändå!) från första början. Hur har det gått för er isåfall?

Sist jag planerade valp så hade jag vikt 7 v semester/komp för att vara hemma, sedan var hundvakt fixad.
Arbetar heltid natt o är ensamstående.

Jag har haft med mina hundar till jobbet från första början i stort sett, var hemma 3 veckor med Leia och 2 veckor med Nova. Jobbar på en gruppbostad och då får hundarna vara i köket när de inte är med i verksamheten. Det har funkat från första stund, men jag tycker att mina valpar överhuvudtaget har varit väldigt lätta med allt.

Jag har haft med mina hundar till jobbet från första början i stort sett, var hemma 3 veckor med Leia och 2 veckor med Nova. Jobbar på en gruppbostad och då får hundarna vara i köket när de inte är med i verksamheten. Det har funkat från första stund, men jag tycker att mina valpar överhuvudtaget har varit väldigt lätta med allt.

Ok, vad kul att det har gått bra!
För det är ju faktiskt också en lösning på detta med att skaffa hund och ha jobb, man kan ju ha med sig hunden till jobbet!

Fast jag kan tänka mig att det är en del bök i början med att springa ifrån för kissestund och så men det kan vara värt det!

Jag har med henne när jag jobbar i stan. Är jag på annan ort eller skolan i Sthlm så är hon med någon av mina partners. Funderar ändå på att skola in på dagis för att ha möjligheten att boka hos dem om de inte skulle kunna.

Har själv kollat ut kullar som jag kan få hem lagom till semestern. Sen hjälper det ju om man kan lägga semestern lite flexibelt, och jobba hemma / lite varsomhelst när man vill, som jag har tur med att jag kan göra numera. Räknar med att ha fixat nån pålitlig hundvakt då efter det, för de dagar jag måste in på kontor mer än nån timme, eller bort med jobbet där hunden inte kan vara med. Har man familj i samma stad så underlättar det ju lite i nödfall, men man vill ju inte sätta dem i en situation där de känner sig tvingade att hjälpa till heller.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 201
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 862
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar