Omöjligt att hitta icke aggressiv tränare ?

nexxa

Trådstartare
Jag har under min hästägartid ha en del olika tränare men inte hittat någon som är bra ännu...Nämna kan jag ju göra att mina hästar är två vbl varav den ena rids.
Men hur hittar man bra tränare? Känns som jag har haft för mkt otur nu...
Började med att jag hittade en tjej som kombinerat skulle hjälpa mig att skola min häst samt ge mig lekioner..hon lyckades inte rida in min häst så vi kom aldrig till själva ridningen...

Andra personen skulle rida in min häst kombinerat med lektioner.Hon lyckades dock under otrevliga förhållande.Då hon var hårdhänt och dessutom alltid gapa och skrek allt möjligt åt mig.Efteråt talade hon glatt om hur duktig jag var..den här personen har knäckt mig totalt och gjort mig skeptisk inför all träning i framtiden-den känns helt enkelt inte rolig längre

Tredje personen är en tjej som ger mig lektioner ett fåtal gånger, när det väl börjar fungera flyttar hon 40 mil i från mig utan att säga något..

Fjärde personen blev tjejen som var nummer två av alla tränare..tillslut kontaktade jag henne ej mer..(såg henne senaste i somras) eftersom jag tyckte det blev för mkt..

Femte personen var en dressyrtränare som känner alla ovanstående..hon sa dock till mig att det inte gick att lösa problemen med min häst och att jag skulle skaffa mig en riktig häst.. :mad:

Vad gör jag? Jag vill träna och utvecklas, men varför lyckas jag hitta alla knepiga människor?

Sv: Omöjligt att hitta icke aggressiv tränare ?

Kanskje du kunne ta kontakt med ridtravarforeningen,og høre om det er noen de kan anbefale i nærheten der du bor?

Ah! :idea: Tack för tipset hade alldeles glömt bort ridtravarföreningen.Tack för svaret :bow:

Ring runt till de tränare som finns runt om kring dig.Prata om ditt problem med hästen och att det är en travare och att du vill ha hjälp.Då vet tränaren innan ni kommer ad det är för häst!

Jag brukar alltid lita ridläraren rida min häst 30 minuter första lektionen just för hon/han ska få en uppfattning om hur min häst är att rida och kan lättare då ge mig instruktioner som gör att hästens och mina nackdelar blir fördelar=)

det är svårt att få hbl tränare att ta till sig travare då det är helt annolunda att rida till sånna.
Oftast känner dom att dom inte klarar av därför tackar dom nej!

En travare är lite skillnad mot ett halvblod, men det är inget som säger att man inte ska kunna träna för det. Man vill ju utvecklas tillsammans med sin häst och så att man vet att man rider rätt.

Har du ingen duktig ridlärare eller någon bekant som kan hjälpa dig?. Annars får du ringa runt och fråga vad olika tränare har att erbjuda och om ni kan passa ihop. Och som Morotsbiten sa säg att du har en travare så att tränarenvet om det.

Lycka till.

Vad tråkigt när det blir så.

Häromveckan så var jag med en tjej på hennes träning med en av sina hästar. Den har 25 % travare i sig.
När hon travade så sa tränaren direkt -"Den där är det ju travare i, den fick hon nog billigt".

Vad säger man? Man blir ju arg.
Detta är på en klubb som "bedyrar" så över sina medlemmar och "alla" är välkommna till klubben men har man en tränare med en sådan inställning så ser man sig om åt annat håll.

Trist att du inte kan få tag på någon men ge inte upp!
En dag så hittar du någon som kan hjälpa dig.

Lycka till

Tvärr så förkommer nog detta överallt, vilken hästras man än sig rider. Jag har avverkat i alla fall 4 st under mina häst år på hbl. Numera åker jag och kollar på den nya tränaren när h*n har lektion. På så sätt kan jag bilda mig en uppfattning om hur h*n är som tränare.

Nu byter jag ju inte tränare titt som tätt. Utan har ridit för samma tränare i 6 år och har varit mer än nöjd. Men pga av bristande intresse från deltagare kan hon tyvärr inte komma något mer. Och jag hoppas att det nya samarbetet ska på gå minst lika länge.

Kämpa på...

Svarar till alla: De flesta av tränarna jag haft har inte varit emot travare (förutom den sist nämnda) Jag brukar kolla lite innan hur de håller lektion men det är så svårt att bedömma, det vänder alltid sen...
Jag kan helt ärligt säga att jag tappat lusten för allt annat jag velat försöka mig på innan.Min valack hoppar riktigt bra..och han skulle passa till distans också..Men just nu känner jag bara att jag vill lulla i skogen och skita i allt.

Nä visst kan man träna en travare MEN det tar år att komma dit!
Ett hbl kan du rida in på 1 månad och den går i unghäst folrm tar galoppen och travar okej.
Efter 1 år tävlar du och rider i form och hästen är utbildad i stort sett.
Får du hem en travare på 10 år som gått i 10 år som travhäst så tar det INTE 1 år att komma ut och tävla!

Att bara bygga om musklerna från kör till ridmuskler tar bara de ca 1 år!
Sen när du har kommit dit ja då kan du börja träna dressyr
Då kan du ta och börja träna galoppen börja rida häsaten i form
efter ytterligare 1 år kan du möjligen börja tävla i små klasser!

Visst 2 år lång tid MEN du har en korrekt riden travare som inte har några problem vid ridningen.Det är dessa travare som man ser ute på dressyr/hoppbanorna med en helt okej galopp.För ägaren har slitit arslet av sig med att forma om hästen till ridhäst!

Och att komma med en travare direkt från banan och vilja träna dressyr , ja jag förstår ridläraren att dom tackar nej..De enda man kan göra är att skritta inne i ridhuset. trava möjligen lite.Hästen går inte att böja eller galoppera på utan att ge slirmärken i hörnpasseringarna.
Hästen går högt med huvudet(vilken det är lärd att gå)
Hästen har fått skäll när den fattat galopp nu ska den få beröm...

Travara är kalashästar för de som inte har så stora krav på sin ridning vill hobbyrida och småtävla lite!
Men ge hästen tid att få bygga om och förstå de nya reglerna!

Jag rider min travare för en helt underbart lugn och tålmodig AR-tränare. Ingen stress och press, vi går otroligt varsamt och lugnt fram. Det har lett till att vi gjort ganska snabba framsteg på sista tiden, allt har liksom bara lossnat! :)

Leta efter en bra AR-instruktör i din trakt, den träningsfilosofin tror jag passar utmärkt för travare under omskolning. Och man måste inte anamma hela filosofin med speciella sadlar och bett, det funkar utmärkt ändå!;)

Jag funderade faktiskt på en AR tränare efter att ha läst någon tråd om det. Men är det svårt att hitta en tro? :confused:
Jag tycker jag har en förmåga att hitta hopp och dressyr ryttare men inget annat :p Jag ska leta lite..har fått ett tips som jag ska kolla upp snart! :)

Tyvärr kryllar landet av opedagogiska ridlärare och tränare och även av många som kallar sig antingen det första eller sistnämnda utan att ha någon som helst utbildning i bakgrunden.

Att du dessutom sitter på travare gör ju inte saken enklare de flesta så kallade ridhästmänniskor har ingen aning om hur en travare eller fd löphäst fungerar och skulle troligen inte klara av att hålla lektion för en ryttare med en häst nyss hemkommen från galoppbanan.....

Tråkigt att du råkat illa ut och att tränaren skyller sin inkompetens på din häst och att du ska skaffa dig en ny häst.

Jag är själv utbildad ridlärare och har förvånats varenda gång när folk frågat mig "är det ok att jag rider en travhäst" för mig är det självklart att vem som helst med ambitioner kan få hjälp med sin häst om det så är en ardenner, fd travare, fd galoppör eller svenskt halvblod korsat med åsna.
Jag tycker att du ska försöka förtränga dessa förnedrande kommentarer du fått och gå vidare och leta efter någon som respekterar både dig och din häst.

Lycka till! :)

:bow:
Man tycker ju att en riktig hästmänniska, en bra ridlärare ska acceptera alla hästar och ryttare. Jag har ju valt travaren som ridhäst främst för att jag tycker om mina hästar som de är och för att vi fungerar bra ihop.Jag gjorde inte valet för att travaren var billig och bara för att jag skulle ha häst..jag skulle lika väl kunnat köpa någon annan häst som var utb. Men jag ville ju inte ha en sådan häst !

Det är likadant med en annan tränare jag varit och kollat på när han hållt lektion, han är emot travaren otroligt mkt, men även andra hästar som inte passar hans häst smak.
Och det är ju också helt fel.För deras hästar är otroligt fina ponnyer, de hoppar underbart (han håller i hopp lektioner) men han vill bara ha smäckra små hästar som är halv heta..så kommer man in (som en bekant gjorde till mig) med en halvtjock ponny som var lite lat så dög man inte.

Jag hoppas också att jag hittar någon.Det kommer nog ta tid.För efter ridlärare nummer 2 har jag blivit totalt knäckt :( Självförtroendet , målen och viljan är i botten..

Försök att inte bry dig om vad denna människan sagt och gjort, troligen är det en sådan där människa inom konceptet "mycket snack och liten verkstad".
Rid själv under en period, kolla runt på träningar och annat och bilda dig en uppfattning om vad det finns för tränare i området så ska du nog till slut hitta ngn vettig.
Synd att jag bor i Stockholm annars hade jag gärna försökt hjälpa till, och kom sedan ihåg, Kyra Kyrklund som nog får räknas som en av världens absolut bästa hästubildare och dressyrryttare genom tiderna började sin bana med att rida på allt som kom i hennes väg, travare, nordsvenskar, halvblod allt dög åt henne och jag har tom sett henne hoppa upp på en Jydsk-häst i modern tid(med ett stort leende på läpparna). Hon tyckte det var kanonkul även om det mest var för fotografering. :)

Fortsätt att leta, det finns garanterat någon som passar er också! Det viktigaste har du redan gjort; sorterat bort dem som inte ger er något positivt. Träna för en människa som är negativt inställd och bara ser hinder och problem är bortkastat - träna för någon som peppar, ser möjligheter och har en positiv inställning istället!

Jag har både hopp och dressyrtränat en travare och det fungerade hur bra som helst! Många travare är trevliga och väluppfostrade, friska hästar! De har en annan exteriör som man ska ta hänsyn till men så märkvärdigt är det faktiskt inte om man bara har lite tålamod och en bra tränare.

Lycka till o lyssna inte på "klagomuren". :rofl:

Fröken_Skåne skrev:
Femte personen var en dressyrtränare som känner alla ovanstående..hon sa dock till mig att det inte gick att lösa problemen med min häst och att jag skulle skaffa mig en riktig häst.. :mad:

Vilka var problemen? Enligt henne? Enligt dig?

Skicka ett PM till mej om du är intresserad av att börja med AR!

Immer

Jag har en helt underbar tränare.
hon har två halvblod hon tävlar dressyr på.

Men på lektionerna är det en salig blandning, jag har sett en 22 årig islänning, en 18 årig bruksnordis som bara lullat runt hela livet, en kallblodstravare som bara ville springa, en ryttare som hade träningsvärk i armarna efter att ha ridit sin islänning innan, en jättehet bruksnordis, en se fjording och jag på mitt 8 åriga halvblod.

Hon har plockat fram det bästa ur dessa totallt olika hästar och är alltid lika posetiv! :)

Jag har skickat PM till dig ang min tränare som är mycket duktig och själv håller på med omskolning av travare.

Häromdagen fick jag höra om en tjej till som råkat ut för denna person. Det gjorde det lite lättare för mig att komma över henne och inte känna mig helt värdelös !
Hon som råkat ut för dessa otrevligheter har dock tipsat mig om deras nya tränare som är en väldigt "mjuk" tjej som är bra på att förklara och lära ut.Jag ska följa med och titta lite på lektionerna nu och se hur det verkar!
Har även fått bra tips av en del här på buke som jag ska kolla upp! :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 328
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 174
Senast: Marje
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama