Sv: Omöjlig att fånga i hagen
Jobbade en del med en svårfångad islänning innan. Hon stack så fort man gick mot henne med en grimma, bara liksom gick iväg.
Jag testade en del bra och mindre bra knep. Det funkade på henne, tillslut behöve jag bara hålla upp grimman och hon i stort sett trädde huvudet igenom. Men jag vet inte hur hon var med andra. Och jag vet inte heller hur jag fick henne till det.
I början hade jag godis (för att jag blev tillsagd, men jag finner inte det som en lösning på problemet, jag vill inte att hästen ska tro att jag alltid har godis till den, och jag vill absolut inte ge godis varje gång den är lite tjurig).
Jag blev också tillsags att ha grimman bakom ryggen, och visst, det funkade tills man kom fram till hästen. Så fort hon fick syn på grimman så stack hon, det gällde att hugga henne snabbt. Gillade inte den varianten heller, jag vill inte behöva tänka för att fånga en häst, det ska bara funka. (Dessutom så lär sig hästen att du har grimman bakom ryggen, och tillslut så går den så fort du kommer emot den)
Jag började bara rent allmänt gå ut i hagen och kela med henne, utan någonting. Hon vande sig vid min närhet och lät mig komma nära.
Ibland var jag ute efter att fånga en annan häst i hagen, men (om hon var i närheten) så gick jag främst till henne och kelade. Givetvis med grimmorna synliga. Hon hade vant sig vid min närhet och grimmorna hängde bara vid min sida. Jag gjorde ju aldrig nån ansats att ta på den, så hon hade ingen anledning att sticka.
Ibland när jag gick ut för att fånga henne, så var jag helt lugn och avslappnad, hade inte bråttom, och framförallt så trodde jag på henne. Jag trodde att hon skulle stå kvar, och inte gå iväg. Jag har lärt mig att om man bara litar på hästen 100% så brukar det lösa sig. Men minsta tvivel och det kan gå i stöpet. Jag brukar inte ha sån tur att det blir som jag hoppas ändå.
Det hände dock att hon var lite tjurig. Och hon gick såklart. Testade då att titta förbi henne, stod det en annan häst bakom, så kallade jag på den. Och då stod hon kvar. Och jag behövde bara ta tag i pannluggen i princip.
Men såklart, även detta genomskådade hon nångång. Jag råkade ta av grimman på henne (eller råkade, gick o hämtade en störra grimma, den jag hade passade inte), och då stack hon, sen gick hon inte på att jag tittade förbi henne. Så jag följde efter henne ett tag. Tills hon fattade att det inte var lönt.
Sedan har jag även dragit med henne på promenadrundor, vet inte om det haft någon effekt, men tar med det ändå. Både korta och långa rundor. Överallt på stallplanen och lite till. Överallt helt enkelt, hon följde mig.
Nuförtiden behöver man bara gå ut i hagen och hålla upp grimman. Först går hon, sen vänder hon och kommer tillbaka, sen går hon igen, och vänder ännu en gång. Kanske gör hon proceduren en gång till, men det handlar bara om två, tre steg, när hon väl velat klart, så står hon stilla hos en.
Men jag får väl erkänna att det är ganska svårt att veta vad just din häst har för problem. Jag lyckades med den här islandshästen, JAG kunde fånga henne och leda henne utan några större problem, men jag vet inte om andra hade det lika lätt. Kanske hör det lite till förtroendet? Hur länge har du haft sköthästen? Om inte länge, kanske du ska jobba på förtroendet?
Tycker även du ska ställa in dig på och tänka över frågorna som Grålly gav. Och läsa böcker, kanske fråga någon person som har erfarenhet av svårfångade hästar?
Ja, det är som sagt svårt, men lycka till med hästen!