Omöjligt att hitta stallplats till hingst?

Sv: Omöjligt att hitta stallplats till hingst?

Nu handlar allt inte om hantering heller utan även om plats, de flesta hingstar är platskrävande och kraven på inhägning är högre. Många hingstar kan inte gå med andra hingstar/valacker och med tanke på hur många ouppfostrade ston/valacker det finns så drar folk sig för att få in en ouppfostrad hingst som dessutom kräver mer plats och kunnigare hantering än att vem som helst släpper ut och in den i sin egen, förstärkta hage.

Jag har stått i stall med hingstar och hanterat en del men jag skulle inte heller ta in en om jag hade gård.
 
Sv: Omöjligt att hitta stallplats till hingst?

Det där beror väldigt på vad det är för hästar.

På de många ställen (både i Sverige och utomlands) håller man hingstar och ston separat. För att skapa ett lugnare stall. Självklart finns det hingstar/hästar som klarar av att stå precis var som helst utan att fara illa av det, men som tidigare sagts: en hingst är en häst först och hingst sekundärt. Och alla individer måste ses som just individer.

Ingen häst mår bra av att stressa och vara frustrerad, och om hingsten blir det av blandade stall (när folk går ut och in utan att han kan påverka flödet t ex), då är det bättre att skapa en miljö som hästen fungerar i. Hingstar har ofta ett annat beteende och behov än en valack. Det ska man självklart respektera och ta hänsyn till, både vad gäller hantering och uppstallning.

Att ha en hingst i ett stall där flera hanterar hästarna tycker jag är allt annat än optimalt om det inte är en anläggning med hög kompetens på personalen. Att t ex ställa en hingst på en ridskoleanläggning ser jag som en ren säkerhetsrisk - vem har inte varit med om att någon tagit fel häst i fel hage?

Har full förståelse för de stallägare som inte är villiga att investera tid och pengar i det merarbete och -ansvar hingsthållning kräver.
 
Sv: Omöjligt att hitta stallplats till hingst?

Var det där inlägget riktat till mig eller??

Jag skrev att jag skulle kunna tänka mig att ha en egen hingst men inte någon annans.
Det beror ju faktiskt delvis på hanteringsbiten. Är det min hingst så vet jag ju hur den är hanterad.
Är det någon annans hingst så kan det bli vad skit somhelst och det beror inte på kön. Men en ouppfostrad hingst kan göra mer skada än ett sto eller en valack beroende på vad som skulle kunna hända.

Sedan är det så att du måste sätta upp säkert staket och säker box. Det handlar inte heller om att isolera utan att man inte vill ha föl kanske?
Jag vet ett ställe som har regält staket runt sin hingst för att ett av deras ston på gården hoppar in till hingsten :grin:

Jag förstår inte hysterin med "alla hästar är lika". Det är dom inte och man kan inte lita på att ett sätt att handskas med hästar passar alla hästar.
Jag har varken tid eller lust att lägga ned jobb på någon annans häst, oavsett kön.

Men poängen är. Med en hingst måste du ha lite mer hjärna ;)
 
Sv: Omöjligt att hitta stallplats till hingst?

KL

Tyvärr är det mycket mycket svårare att hitta stallplats åt hingst.
Jag har mycket hingstvana, har ägt flera själv och gör det nu med. Dock är han unghäst än så länge så går hos uppfödarna men jag kommer inte ha roligt att leta plats sen.
Nu vill jag inte vara där det är massa folk, eftersom jag själv jobbat med hästar och blir less på när saker inte sköts utan tjafs så jag kommer leta på stuterier, andra hingstägare, travfolk (har hållt på med trav själv ändå) etc. och kan hända jag ställer honom hos någon bekant med stuteri/ hingst beroende på om jag stannar kvar här eller inte.

Men tyvärr är det svårt, det är bara att inse. Ge inte upp dock och hoppas du hittar något lämpligt bra :)
Hingstar är ju underbara (och dom som är allt för jobbiga bör kastreras för då har dom inte psyke för att avlas på, om adekvat uppfostring ändå har blivit gjord men trots det dom är allt för svåra.)

Good luck!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp