Omöjligt att hitta stallplats till hingst?

Sockerbit

Trådstartare
Drömhästen har dykt upp, men det råkar vara en hingst (att kastrera är inte aktuellt). Problemet är bara att köpet hänger på om jag får tag på stallplats. Jag har kikat runt och mailat ett flertal som har annons ute, men ingen vill/kan ta emot hingst.

Bör kanske tillägga att det är en 3-årig ridponnyhingst som skall visas. Vuxen ägare/ryttare med goda referenser.

Hur tusan bär man sig åt för att hitta något?
 
Sv: Omöjligt att hitta stallplats till hingst?

Det finns nog inte så mycket mer att göra än att ringa / besöka alla stall man kan komma på, höra sig om efter tips.

Eller hyra något eget :)
 
Sv: Omöjligt att hitta stallplats till hingst?

Det finns stallar men få som tar emot hingst, det är helt enkelt för mycket ansvar så därför backar många.
 
Sv: Omöjligt att hitta stallplats till hingst?

Det kan vara jättesvårt att hitta plats, särskilt om man inte är känd som hästmänniska i området. Jag hade jättesvårt att hitta en plats till Campero när vi flyttade till Västervik, till slut hittade jag en plats. Idag har jag lärt känna människor och de känner mig och det skulle gå att hitta alternativa platser.

Leta vidare, erbjud dig att stå för extrakostnaden runt ett "hingststaket" om stallägaren har det som hinder. Erbjud dig att sköta in och utsläpp själv tills ni är trygga med att hästen funkar för andra att hantera och att du givetvis inte kräver att den som känner sig osäker hanterar honom.

Många är rädda för hingstar, och det kan kännas frustrerande men något man måste respektera, och jag har sett att om man tar folks rädsla på allvar och erbjuder sig att visa hur man själv gör brukar det lösa sig.
 
Sv: Omöjligt att hitta stallplats till hingst?

Om han är så pass ung kanske en första lösning kan vara lösdrift med andra unghästar. Där finns ju lite att välja på för islänningar iaf. Beroende på temperament så skulle det kunna funka under vintern, och som någon sa, då blir man mer känd och kan hitta andra möjligheter till våren.
 
Sv: Omöjligt att hitta stallplats till hingst?

Dessvärre är det nog så att hingst är lika med ett monster för vissa, oerhört tråkigt då det inte alls behöver vara så.

Hade hittat ett stall där jag kunde få stå, och där jag erbjöd mig att stå för alla extrautgifter i form av extra staket osv. Tyvärr backa hon ur i sista stund :grin:

Det finns alternativ ute där jag kan hyra ett helt stall, "problemet" är då att jag står med ett helt stall på 4 boxar själv och har bara en häst och får sköta alla pass själv. Då blir det ju aktuellt att ta in iaf en hyresgäst till vilket kan vara knepigt då stallet inte direkt har ridmöjligheter osv.

Så jäkla typiskt när man verkligen har hittat hästen man letat efter i år! :mad:
 
Sv: Omöjligt att hitta stallplats till hingst?

Leta rätt på ett ställe där det står travare. Travfolk har en annan syn på det där med hingstar :)
 
Sv: Omöjligt att hitta stallplats till hingst?

Tror att det hade varit enklast om du kunde hitta någon som redan har avelshingstar och höra om du fick ställa honom där. För dina problem tar ju inte slut med att du hittar en "vanlig" stallplats om du planerar att visa honom och ha honom i avel. Då kommer du ju att behöva ha en "station" där man kan ta emot ston dör betäckning. Så det bästa och enklaste är nog om du letar efter det redan nu istället för "bara" stallplats.
 
Sv: Omöjligt att hitta stallplats till hingst?

Dessvärre är det nog så att hingst är lika med ett monster för vissa, oerhört tråkigt då det inte alls behöver vara så.

Men man får inte vara för irriterad på de som har fått lära sig att hingstar är monster, har stött på flera som verkligen har dåliga erfarenheter av hingstar. Genom att respektera deras rädsla och samtidigt vara ärlig med hur min häst är har det alltid löst sig än så länge. Min grabb är inte någon duvunge, han är snäll men tuff. Han ÄR inte lika lätthanterad som de hästar de flesta är vana vid. Han tar kommandot direkt om någon är osäker, han har en naturligt drift som gör att det ÄR viktigt att man är tydlig mot honom så att han vet vad som gäller.

Hoppas det löser sig för dig, ett eget stall kan ju fungera om det nu verkligen ÄR hästen du letat efter.
 
Sv: Omöjligt att hitta stallplats till hingst?

Så sant... Men tanken är att vi ev ska flytta till en annan del av landet det närmaste året, vilket skjuter fram problemet lite.

Sedan är det lite bråttom också, om jag inte rappar på och fixar stallplats den närmaste veckan så kommer han eventuellt gå till Danmark. Så om jag bara lyckas hitta någonstans temporärt så har jag tid att finna ett bättre alternativ.
 
Sv: Omöjligt att hitta stallplats till hingst?

Leta rätt på ett ställe där det står travare. Travfolk har en annan syn på det där med hingstar :)

Hur får man tag på "travfolk" då? Jag rör mig inte direkt i de kretsarna så jag har ingen aning ;)
 
Sv: Omöjligt att hitta stallplats till hingst?

Dessvärre är det nog så att hingst är lika med ett monster för vissa, oerhört tråkigt då det inte alls behöver vara så.

Även om en del fått lära sig det och andra har den erfarenheten så tror jag att den största stötestenen att folk inte vill skaffa sig mer bekymmer än nödvändigt. Det är mer trassel med hingstar och framförallt ett större ansvar. Anläggning och hagar behöver anpassas för detta och ibland även rutiner. Det är bekvämast att inte ha en hingst.
 
Sv: Omöjligt att hitta stallplats till hingst?

Även om en del fått lära sig det och andra har den erfarenheten så tror jag att den största stötestenen att folk inte vill skaffa sig mer bekymmer än nödvändigt. Det är mer trassel med hingstar och framförallt ett större ansvar. Anläggning och hagar behöver anpassas för detta och ibland även rutiner. Det är bekvämast att inte ha en hingst.

Absolut, det håller jag med dig om!
 
Sv: Omöjligt att hitta stallplats till hingst?

Vet inte var i landet du befinner dig men kolla på travsport.se så kan du hitta din närmaste travbana. Kontakta vem som helst av tränarna där så kan du säkert få tips vidare.

Lycka till!
 
Sv: Omöjligt att hitta stallplats till hingst?

Skåne/helsingborg... så närmaste lär vara Jägersro då antar jag. Tack så jättemkt för tipset, det kan vara min räddning! :bow:
 
Sv: Omöjligt att hitta stallplats till hingst?

Travstall ar ett bra tips, dar har jag hittat at min hingst. Eller sok pa stuterier nar du googlar istallet for stallplats, hingsstationer, hastuppfodning och ring runt och fraga. Kanske ett stall med PRE eller Lusitano, manga spanskimporterade behalls som hingstar (ofta om dom saljs vid lite aldre iaf). Dom som har hingstvana brukar ofta inte ha nagra problem att ta emot hingstar, och manga ganger (min erfarenhet) brukar stona stalla till det mer :crazy: men det var ju lite OT.. Lycka till!!
 
Sv: Omöjligt att hitta stallplats till hingst?

Det är så sant. Man behöver inte anse att hingstar är monster bara för att man har respekt för dem och det med all rätt. Man ska veta vad man gör när man hanterar hingstar, även en ponnyhingst. Sedan finns det ytterligare en aspekt nämligen, hur reagerar ston i ett stall när det kommer in en hingst? Det är ju inte för inte som man sätter en hingst sidan om ett sto för att brunsten ska komma igång o s v.

Jag har full förståelse för att de som har uthyrning tvekar med tanke på de andra hyresgästerna och säkerheten.

Rådet med lösdrift för unghingstar är kanske inte så dum?
 
Sv: Omöjligt att hitta stallplats till hingst?

jag har hingst, jag har haft hingst i manga ar och aldrig nagra problem. men jag har mitt eget stall.och min hingst ar hast forst och hingst second. Ser hur folk blir nar man sager man ar hingsthallare, som man har ett stort spoke i stallet.. nu gar min med en aldre vallack, i hage bredvid mitt sto och annan vallack. men nar jag hade fol forra aret stod hingsten uppstallad och tittade pa nar folet var fott, alltsa bara en 150cm vagg med slanor hogre.. inga problem. han kan bli lite busig/upphetsad nar stoet brunstar men jag har lart honom att om han inte skall betacka (speciell grimma och kedja) far han inte oppna munnen.. och denna herren ar 4 snart 5. om folk kunde lara sig att uppfostra sina hingstar som vilken hast som helst skulle det bli mkt enklare att ha hingstar i "vanliga" stall.
har inga rad for TS direkt mer an travstall, galoppstall och stuterier. Bodde jag i skane skulle du garna fa stalla honom har.. hoppas du hittar ngt snart och folk lar sig att hingstar ocksa hastar..
 
Sv: Omöjligt att hitta stallplats till hingst?

Det ÄR svårare. Bara att ringa runt. Jag tror du har mest tur i tävlingsstall/stall med ryttare på hög nivå alternativt uppfödare.


Jag själv som hobby-hästmänniska kan förstå stallägarna. Jag skulle själv inte vilja ha ansvar för en hingst på gården. Eller jo kanske, om det var min egen, men aldrig någon annans hingst med allt extra ansvar man måste tänka på vid handhållande av hingst.
Det är stallägaren som är ansvarig för hästarna oavsett vem som äger dom.
 
Sv: Omöjligt att hitta stallplats till hingst?

jag förstår inte denna hysterin kring hingstar... Hade man bara behandlat dem som "vanliga" hästar och låtit dem stå bredvid ston osv så hade dem vant sig! Men i Sverige isolerar man hingstar från andra, dem ska stå i eget stall och långt ifrån stona osv..

Jobbade i Turkiet på en ranch med blandat hingstar, ston valacker.. Var INGA problem.. Red tillochmed ett sto med en hingst som handhäst. BARN red hingstarna bakom ston UTAN problem... Man måste vara tuff mot sin hingst och inte låta den gå runt och skrika..

Men att inte utsätta dem för dofter osv och sen ska stå i ett stall med ston, klart att dem blir tokiga!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp