Ömmar på grusväg!

Rosen

Trådstartare
Min häst är väldigt öm när han går på grusväg. Han är skodd. De har nyligen grusat vägen med ganska vassa 3 cm strort grus. Kan det vara tecken på fång? Borde man kolla upp honom? Ingen feber, värme över hovarna.
 
Sv: Ömmar på grusväg!

Han kanske är platthovad? Och får ont av stenarna i sulan.
Hur ömmar han?
 
Sv: Ömmar på grusväg!

Han snubblar till och tycker det är obehagligt att gå på vägen. När jag tittade under hoven efter ridturen så var det vita märken efter stenarna så det är möjligt att det beror på de vassa stenarena. Jag hoppas det. På asfalt och mjuka skogsstigar visar han ingenting.
 
Sv: Ömmar på grusväg!

Det låter som om han ömmar av stenarna när dom sticker upp i sulan. Det låter inte som fång iallafall. Om han hade haft fång hade han varit varm om hovarna och haft hög puls där.
Min häst troligen samma problem (håller på och kollar upp det) och honom ska vi sätta sulor på. Han är platthovad.

Det går inte att gå på kanten eller brevid på något annat sätt så att hästen slipper gruset?
 
Sv: Ömmar på grusväg!

Man får rätta ridningen efter underlaget.
min häste som är stor o tung plus plattfot, behöver "lite hov att stå på".
Alltså inte så grund i sulan.
Det funkar då bra utan sulor o sen gör jag som jag skrev överst:idea:
 
Sv: Ömmar på grusväg!

Låter som han är väldigt känsligt för det underlaget, tänkt dig själv, ta av dig barfota och spring på underlaget, har du ont? Mycket troligt.
Det kan mycket väl hjälpa att sko honom med sulor.
 

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
647
Senast: Miingla
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: Roheryn
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 285
Senast: Miingla
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 089
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp