Lindon
Trådstartare
Mitt varmblod hade en sorts mer eller mindre långledighet nu på höstvinterkanten (ca. 6v). När jag skulle sätta igång honom igen började han bråka och leva rövare. Hade ut vet. som klämde igenom hela hästen samt raspade ner hans tänder som visade sig vara jäättelånga. Tizi hade/har öm rygg, inte just där sadeln sitter utan längre bak. Orsaken visste hon inte utan rekommenderade mig att bygga upp ryggmusklerna från början:
*v. 1-2 köra markarbete (longering o tömkörning) 3-4 ggr, succesivt utöka tiden. Bara skritt.
*v. 3-4 samma sak men 5-6ggr. Skritt+trav
Sen börja rida smått igen...Tömkört har jag gjort mest eftersom jag vet att longering nöter på hästen, dessutom tycker han det är skittrist. Det har funkat bra. Idag märkte jag när jag skulle sätta på sadeln att han visade väldigt mycket aggressivitet!
Tog av sadeln och kände igenom hästens rygg. Sjönk liksom undan då man tryckte lite. Men satte trots försiktigt på sadeln (fel?), spände lite i gången, gav mig ut och promenerade samt longerade honom med inspänningstyglar (rekommenderat av vet)Gick bra. Höll på sammanlagt i 30 min. När jag kom tillbaka till stallet klämde jag igenom ryggen igen, men INGEN reaktion!
Är det då så att han är för kall när han är i hagen? Han har nu (det har varit -10-15) vintertäcke på sig. Det är ett ganska gammalt, fick med det när jag köpte honom, vet inte hur tjockt fodrat det är. Men han brukar kännas varm när han kommer in..Inne i stallet har han inte förr haft något på sig,men nu sista dagarna fleecetäcke.
Vad kan jag göra mer?funderar på massör, men måste vänta tills efter julen (tyvärr lusfattig för tillfället
) Ska jag täcka honom mer? Liniment på ryggen var inte så bra, fick jag lära mig av nån här.
*v. 1-2 köra markarbete (longering o tömkörning) 3-4 ggr, succesivt utöka tiden. Bara skritt.
*v. 3-4 samma sak men 5-6ggr. Skritt+trav
Sen börja rida smått igen...Tömkört har jag gjort mest eftersom jag vet att longering nöter på hästen, dessutom tycker han det är skittrist. Det har funkat bra. Idag märkte jag när jag skulle sätta på sadeln att han visade väldigt mycket aggressivitet!
Är det då så att han är för kall när han är i hagen? Han har nu (det har varit -10-15) vintertäcke på sig. Det är ett ganska gammalt, fick med det när jag köpte honom, vet inte hur tjockt fodrat det är. Men han brukar kännas varm när han kommer in..Inne i stallet har han inte förr haft något på sig,men nu sista dagarna fleecetäcke.
Vad kan jag göra mer?funderar på massör, men måste vänta tills efter julen (tyvärr lusfattig för tillfället