Ömmar gammalt ärr!?

Nougat

Trådstartare
Hejsan Bukare.

Mitt 19 åriga halvblodssto, har ett 2 år gammalt ärr på höger bakben, som går från insidan och lite utåt, sitter ungerfär vid skanken, allt har varit frid och fröjd, hon har dock ibland blivit mera svettig där ifrån, men i förrgår så ömmade hon när man kände där :confused:

I sept.förra året åkte jag till ett djursjukhus för att kolla frambenen på henne, då gjordes böjrov och longering, hon var ren fram, men vet. såg att hon hade en lindrig rörelsestörning hö.bak, jag frågade om vi behövde röntga eller liknande men vet sa att det inte behhövdes då störningen var såpass lindrig.

Jag frågade också vad störningen beror på, och vet menade att hon antagligen hade haft den hela livet eller att hon fick det i samband med sårskadan (ärret) som uppkom, då hon hos tidigare ägare sprang igenom ett staket.

NU till min fundering/fråga:
Kan störningen beror på ärret?, som kanske påverkar ngn muskel?.
Borde jag åka in och ultraljuda ärret för att veta mer exakt hur muskeln ser ut?

Hon har inte ömmat så mkt mera nu.

Mvh

Sv: Ömmar gammalt ärr!?

Hej!
Min gamla häst fastnade i elstaketet i hagen och fick ett stort sår framsida has...det va väldigt djupt och det tog evigheter innan det läkte då det inte gick att sy då det låg precis i "hasböjen".
När det efter ca två månader läkte ihop red jag på som vanligt i ett år när jag en dag märkte av att han började gå lite spattliknande med det bakbenet plus ömmade rejält över ärret. Vi åkte in till klinik med honom. Där uppdagades det att han hade kvar små "flisor" av elrepet under ärrvävnaden vilka ledde till infektion. Veterinären spolade rent såret och sedan läkte det ihop igen och han fick aldrig problem av det igen fram till sin död.
Du skrev att din häst fastnat i ett staket med benet så det var därför jag delade med mig av mina erfarenheter av elstaket :)
Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka