ömma varma ballar

Balder

Trådstartare
När jag skulle natta hästarna ikväll såg jag att ponnyn var halt. Tog in henne och kollade igenom henne och märkte att hon ömmade i ballarna vf, mest runt den högra ballen. Hoven är lite varm, pulsen försökte jag kolla men hon är så hårig så den är svår att kolla. Hon hade en liten sten i hoven några cm från ballen, tryckte och petade men där ömmade hon ingenting. Inte heller öm i strålen.

Vad kan detta vara?

Hovböld, kanske?

ja den har jag också funderat på men aldrig hört talas om att de kan sitta i ballarna. Iofs är de väl inget konstigt då dom kan trampa på nått där också. imorse när jag klämde och kände tyckte jag det var ännu mer koncentrerat runt den högra ballen.

ja den har jag också funderat på men aldrig hört talas om att de kan sitta i ballarna. Iofs är de väl inget konstigt då dom kan trampa på nått där också. imorse när jag klämde och kände tyckte jag det var ännu mer koncentrerat runt den högra ballen.

Bölder går uppåt ibland och kan "komma ut" i kronranden/ballen. Inte ovanligt.

När jag skulle natta hästarna ikväll såg jag att ponnyn var halt. Tog in henne och kollade igenom henne och märkte att hon ömmade i ballarna vf, mest runt den högra ballen. Hoven är lite varm, pulsen försökte jag kolla men hon är så hårig så den är svår att kolla. Hon hade en liten sten i hoven några cm från ballen, tryckte och petade men där ömmade hon ingenting. Inte heller öm i strålen.

Vad kan detta vara?

Var observant på fång också, för säkerhets skull.

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 986
Senast: Meglio
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 738
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 302
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 966
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama