Ömma sulor, tar av sig skorna!

P

prallan

Vi har precis köpt en ny häst och han akilleshäl har vi upptäckt är hans fötter 😩 Han är jätteömsulad men trampar av sig skorna, även utan sulor, men ner nu med sulor och blir således jättehalt direkt.
Vad kan jag göra för att underlätta för hästen???
Tips önskas!

Boots eller kotringar. Fasa skorna på skalmarna och även på sidorna om han trampar sig själv där så att de flyger av. När han trampar sig glider han lättare av då utan att skon följer med om han trots boots/kotringar ändå trampar sig. Om det är i fram han trampar av sig så kan överrullningsskor hjälpa så att framhoven snabbare kommer undan innan bakhoven kommer. Ha ett par barfotaboots som sätts på direkt vid tappskor så han slipper vara öm/stå inne utan ändå kan gå ut.

Stärkande övningar ger hästen mer koll på kroppen och ju mer musklad och desto smidigare hästen blir desto mindre blir risken att han trampar av sig.

Boots hjälper en del. Sen kan man behöva se om det finns problem i hagen, tex om det finns något sumpigt vattenhål han klampar runt i eller liknande. Då kan man testa att stängsla av och se om det hjälper.

Boots eller kotringar. Fasa skorna på skalmarna och även på sidorna om han trampar sig själv där så att de flyger av. När han trampar sig glider han lättare av då utan att skon följer med om han trots boots/kotringar ändå trampar sig. Om det är i fram han trampar av sig så kan överrullningsskor hjälpa så att framhoven snabbare kommer undan innan bakhoven kommer. Ha ett par barfotaboots som sätts på direkt vid tappskor så han slipper vara öm/stå inne utan ändå kan gå ut.

Stärkande övningar ger hästen mer koll på kroppen och ju mer musklad och desto smidigare hästen blir desto mindre blir risken att han trampar av sig.

Det är fram. Det blir boots att testa med, barfotaskor köpte jag vid första tappskotillfället när jag såg hur jäkla halt han blev :( Hovis kommer i morgon, ska kolla med överrullningsskor. En storlek mindre i skor, kan du oxå funka?

Det är fram. Det blir boots att testa med, barfotaskor köpte jag vid första tappskotillfället när jag såg hur jäkla halt han blev :( Hovis kommer i morgon, ska kolla med överrullningsskor. En storlek mindre i skor, kan du oxå funka?
Mindre skor hade jag varit väldigt försiktig med att prova. Trångskodd häst är inte kul. Däremot har olika typer av skor olika utformning och det kan vara värt att testa lite olika.

Min häst trampade av sig skorna men det funkade inte med boots/kotring då han fick skav och sedan mugg. Hovslagaren (jag hittade till slut en som jag fick förtroende för) försökte sko på olika sätt, bland annat att inte låta skon sticka ut för mycket i trakterna. Han hade en lite knepig hovform och hovslagaren fick jobba hårt för att få skor att passa. Det i kombination med sidokappor fungerade bra för honom. Sidokappor är kanske inte för alla hovar men det kanske kan vara värt att prova om boots inte funkar?

Det viktigaste är nog att kunna kommunicera med hovslagaren.

Lycka till!

Har två hästar som har ett jäkla undertramp och trampar således av sig skorna lätt. Min hovslagare slipar skorna så det inte kan sticka ut ngt av den delen de oftast trampar på. Har boots vid ridning på den ena. Den andra är värdelös att ha saker på, plockar av sig själv 🙄

Mina gammelman var en mästare att trampa av sig skor. Rekordet var 3 st tappskor på en vecka på samma hov...
Han fick ha boots fram så fort det var minsta kladdigt i hagen. Även vid ihopsläpp mm
Hade gummiboots, dygnet runt då. Tog av och spolade rent varje dag.
Neupren boots runt om under transportskydden vid transport

Vi har precis köpt en ny häst och han akilleshäl har vi upptäckt är hans fötter 😩 Han är jätteömsulad men trampar av sig skorna, även utan sulor, men ner nu med sulor och blir således jättehalt direkt.
Vad kan jag göra för att underlätta för hästen???
Tips önskas!

Det kan ju vara så att hästen blir ytterligare känslig just pga de ständiga tappskorna. Dvs inte extremt sulöm i sak.

Jag säger som flera : prova ha neopren boots på i hagen. De ger sällan skav eller problem .

I min erf så minskar tappskor med att hästen rids, tränas och musklas rätt då den både breddar sig och blir mer balanserad. Grunden är självklart att ha en duktig hovslagare som kan se hästens rörelsemönster och problematik och utifrån det sko den sunt på ett sätt som gynnar hästen. Att trångsko är inte ett av de sätten. Men man kan rikta skorna på sätt som ger rätt vinklar och stöd , och det finns flertalet olika typer av skor och riktning osv som möjliggör att tappskor minskar i kombo med helheten .

Lycka till och ge inte upp 👍

Tycker det beror på hur hästen trampar av sig skona och hur känslig hästen är att ändra rörelsemöstret av den extra tyngden boots ger.

Med mer vikt blir steget långsammare, kortare och högre, är då problemet att framhovarna inte hinner undan innan bakhovarna kommer fram så kan det bli mer tapskor om det blir extra vikt fram. Om så är fallet så kan det vara värt att testa att även lägga vikt bak eller mer/ bara vikt bak, är det en häst som trampar av sig framskor med hjälp av den andra framhoven så tycker jag bara boots där hästen trampar av sig skona funkar bättre som förhinder.

Men som jag skrev innan så är hästar olika känsliga för vikter.

Sedan tillhör jag dom som tycker att det inte är fel att tillfälligt lägga mindre skor (1-2 skonigar) på en häst som blir så öm av att tappa skor eller trasig hov, ju fler tapskor ju fler sömtag som gör att det lättare blir tapskor och så är bollen i rullning.

Tycker det beror på hur hästen trampar av sig skona och hur känslig hästen är att ändra rörelsemöstret av den extra tyngden boots ger.

Med mer vikt blir steget långsammare, kortare och högre, är då problemet att framhovarna inte hinner undan innan bakhovarna kommer fram så kan det bli mer tapskor om det blir extra vikt fram. Om så är fallet så kan det vara värt att testa att även lägga vikt bak eller mer/ bara vikt bak, är det en häst som trampar av sig framskor med hjälp av den andra framhoven så tycker jag bara boots där hästen trampar av sig skona funkar bättre som förhinder.

Men som jag skrev innan så är hästar olika känsliga för vikter.

Sedan tillhör jag dom som tycker att det inte är fel att tillfälligt lägga mindre skor (1-2 skonigar) på en häst som blir så öm av att tappa skor eller trasig hov, ju fler tapskor ju fler sömtag som gör att det lättare blir tapskor och så är bollen i rullning.

Om du menar viktboots (?) så är det ju en helt annan sak. Jag har iallafall läst tråden som att folk tipsat om helt vanliga viktlösa skyddsboots i hagen ?

Jag håller inte med om trångskoning heller . Det finns så mycket bättre lösningar att isåfall traktrikta skorna och fasa osv osv, samt då viktlösa skyddsboots.

Jaha! Har du tips på bra kombo? :)
Det finns ju olika typer av boots🤔
Jag har vanliga gummiboots på min. Viktigt dock att dom är tillräckligt stora så dom verkligen täcker hela vägen ner till marken, det ska liksom ”flappa” när dom går :D. Då skaver dom inte så lätt heller. Min hade dom dygnet runt på lösdrift utan minsta antydan till skav

Om du menar viktboots (?) så är det ju en helt annan sak. Jag har iallafall läst tråden som att folk tipsat om helt vanliga viktlösa skyddsboots i hagen ?

Jag håller inte med om trångskoning heller . Det finns så mycket bättre lösningar att isåfall traktrikta skorna och fasa osv osv, samt då viktlösa skyddsboots.
Hur får du boots viktlösa:confused:

Att trakterna inte stämmer överens med hur fabriksskona är det vanliga oavsätt märke på skona, så rikta traktarmarna kommer en sällan ifrån vid skoning.
Falsa av traktarnarna gjorde vi alltid på skolan och även den jag var lärling hos oavsett problem med tapskor eller inte så det följde med när jag började sko själv, när jag tänket efter så är det nog bra skopåspikare som inte varit framme med vinkelslip.

En köpesko är inte färdig bara det att jag slipper stå vid ärsa och forma hela skon från rakt järn, falsa, göra hål för söm och förhoppningsvis är även kappan på rätt ställe.

Hur får du boots viktlösa:confused:

Att trakterna inte stämmer överens med hur fabriksskona är det vanliga oavsätt märke på skona, så rikta traktarmarna kommer en sällan ifrån vid skoning.
Falsa av traktarnarna gjorde vi alltid på skolan och även den jag var lärling hos oavsett problem med tapskor eller inte så det följde med när jag började sko själv, när jag tänket efter så är det nog bra skopåspikare som inte varit framme med vinkelslip.

En köpesko är inte färdig bara det att jag slipper stå vid ärsa och forma hela skon från rakt järn, falsa, göra hål för söm och förhoppningsvis är även kappan på rätt ställe.

Ett par normala neopren eller gummiboots som används i hagen eller vid ridning innebär ingen vikt/ manipulering som spelar någon som helst roll. Det gör däremot viktboots/manschetter och div man ibland laborerar med när folk vill ”stärka upp/ombalansera” sin häst . Därav kommentaren. Så även att sko med tyngre skor bak osv.

Ang skoning så var mitt svar till dig att du tyckte det var helt ok att trångsko en eller två storlekar pga att hästen tappar skor. Jag svarade utifrån det att jag inte håller med med tillhörande motivering/reflektion att det finns så många bättre lösningar . På vissa hästar kan det tex innebära att du måste rikta hela skoarmen att följa trakten på en nästan helt rund hov. Då får du traktstödet utan att gå ner 1-2 storlekar som du föreslog .

Senast ändrad:
Ett par normala neopren eller gummiboots som används i hagen eller vid ridning innebär ingen vikt/ manipulering som spelar någon som helst roll. Det gör däremot viktboots/manschetter och div man ibland laborerar med när folk vill ”stärka upp/ombalansera” sin häst . Därav kommentaren. Så även att sko med tyngre skor bak osv.

Ang skoning så var mitt svar till dig att du tyckte det var helt ok att trångsko en eller två storlekar pga att hästen tappar skor. Jag svarade utifrån det att jag inte håller med med tillhörande motivering/reflektion att det finns så många bättre lösningar .
Skrev inte trångsko skrev en mindre sko, så traktarmen inte sticker ut lika mycket bakåt.

Är det en häst som är lätt att ändra steget på så räcker 25g/ hov. Nu har jag i och för sig inte vägt gummiboots men neopren lär vara tyngre och betydligt tyngre än 25g efter en rengndag.

Även tyngre sko bak och med länge traktarmar funkar när hästen är ur den värsta cirkeln av tapskor, men då är vi nere under dom vikterna som viktboots har när det pratas om att lägga tyngre skor bak för att förhindra tapskor och här har även den längre traktarm ett finger med i spelet för att göra steget långsammare.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 193
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 918
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka