Ömma bakhovar

jenred

Trådstartare
Jag tog av min häst bakskorna för 14 dag sedan pga att hovarna var så trasiga så jag ville se om de kan bli bättre utan skor på nu när han ändå vilar.

Det har gått ganska bra fram till igår då han visade hälta i skritt på ena bakbenet. Puls och varm i båda bakhovarna :(

Vad ska man göra? Har funderat på några slags boots, vilka tycker ni fungerar att ha i hagen. Vilka sitter kvar och vilka är mest prisvärda.

Nu går han med fasttejpade sulor för att avlasta lite :crazy:

Sv: Ömma bakhovar

Värme i bakhovarna är inget negativt, hästhovar ska INTE vara kalla; kall är den skodda hoven för att blodcirkulationen inte fungerar som den ska. Så värme betyder att blodet kan röra sig ner i hoven (och blodet ÄR kroppstempererat, så därför blir hoven varm om den fungerar som den ska). Enda gången du kan behöva oroa dig över värme är om han skulle få feber; det farliga som skulle kunna hända är hovinflammation, men då finns det flera tecken än just värme (och som jag sa så är värme i sig INTE ett tecken på obalans; snarare ett tecken på att hoven fungerar precis som den skall).

Hältan kan bero på mycket. Utan att se hovarna är det svårt att säga vad du ska göra. Ömmar han på alla underlag? Vem har verkat honom? Om man inte verkar korrekt kan man inte få en korrekt fungerande hov och risken finns att hästen ömmar på grund av t.ex. för höga trakter, höga hörnstöd eller röta (röta har inte med verkning att göra; men en hovslagare borde kunna se detta och ge dig tips och råd om behandling).

Sedan kan det hända att han har "lite skit" någonstans som han känner av om han börjat få bättre blodcirkulation. Om han t.ex. har haft dålig hovform och hovarna börjar räta till sig kan det hända att han får känningar i musklerna längre upp (träningsvärk). Det har jag hört att många människor får om de t.ex. har haft en blockering (kan jämföras med en järnsko), och när man börjar räta ut saker och ting (tar av skorna) så börjar det komma igång en massa processer i kroppen; saker som i sig inte är negativa men kan tyckas så vid en första anblick; det är bara en anpassningsfas.

De boots jag har hört bra rykten om är Boa Horse Boot och Swiss *något* (minns inte riktigt vad de heter; och de är lite krångligare att passa till än vad Boa är).

Eftersom hovarna var väldigt trasiga där sömmarna suttit så är hovväggen helt borta där och han går enbart på trakt och sula. Han verkades på mälarkliniken.

Ett annat problem är att hovarna spricker längsmed tån, alltså ej upp mot kronranden.

Så värme betyder att blodet kan röra sig ner i hoven (och blodet ÄR kroppstempererat, så därför blir hoven varm om den fungerar som den ska).

Så då utgår jag ifrån att min hovslagare är en hejare på att sko, så att hästen har cirkulation i hoven trots att de går med skor på.

Jag har inte läst speciellt mycket om barfotagång eftersom jag inte tror att det skulle fungera på min häst men jag måste ändå säga att jag utan att veta speciellt mycket om just detta reagerar på det du skriver. Om hästen "bara är normalt ömfotad" så betyder väl det att den har ont? Har hästen dessutom så dåliga hovar att den går på sula/trakt så borde man väl skaffa boots innan man tar av skorna så att man har någonting att skydda hovarna med? :crazy:

Nu kanske många barfota-förespråkare blir upprörda av av vad jag skrev, men förklara gärna hur ni tänker för jag förstår det faktiskt inte.

Obs! Jag är inte emot barfotagång i sig, jag tror att det finns mängder av hästar som skulle må bra av att få av sig sina skor men jag tror inte att det passar alla.

Mvh
Madeleine

Med "normalt" ömfotad menar jag på vissa underlag tex underlag. Då han går i sin gräshage rör han sig bra och har knappast ont. Just nu rids han inte pga en annan skada och då brukar det funka att ta av honom bakskorna. Jag har upplevt förr att hovarna sedan är av bättre kvalitet när jag börjar sko igen.

Till Madeleine:
Du skrev: "så borde man väl skaffa boots innan man tar av skorna så att man har någonting att skydda hovarna med"
Ditt påstående är väldigt befogat. Om man har en häst som man vet har bra hovar är det kanske en annan sak. Sedan kan man alltid anpassa underlaget. Min häst vilade på grund av hälta när jag tog av skorna, och kunde då gå på alla underlag utom just steniga underlag (hagen var jättemjuk och lerig just då så jag såg det som ett bra tillfälle att börja vänja in barfotagången). Sedan kan man, om det går, hålla sig till mildare underlag. Om det inte är möjligt så är det nog bäst att köpa boots. Just för att hästen behöver röra sig väldigt mycket för att få en väl fungerande hov (och detta gäller ju oavsett om den är skodd eller inte; det är inte så att en oskodd häst behöver röra sig mera och därmed är till "större besvär").

Och till Boj:
Det finns bra hovslagare också, du kanske har tur att ha en sådan? Håll hårt i denne då.
I min omgivning har vi flera hovslagare som trångskor, sömsticker eller verkar för hårt (eller verkar uselt). Jag har fått lära mig att verka min barfotahäst själv eftersom hovslagaren inte gjorde ett bra jobb.

Men om man har en häst med bra hovkvalité och kan välja mellan en verkningskostnad på 250:- istället för en helskoning för 500-600:- så varför ha skor? Det måste bli minst nötande för hästens leder att kunna hålla hoven i samma form hela tiden; istället för som med järnskorna, nöta skorna och låta hoven växa så att formen blir fel emellanåt.

Till Jenred:
Har han traktstöd kvar att stå på? Det kan alltid hända att dessa gör illa honom i sådana fall.

Hur mycket spricker hovarna? Är det bara ett litet fult skönhetsfel eller är det så att de nere på kliniken (eller eventuell hovslager) reagerat? Innan jag lärde mig något om hovar så blåste jag upp mig för minsta lilla flisa och minsta lilla spricka; men efter att ha dissakerat en hov och verkat flertalet kadaverhovar så har jag lärt mig ett och annat om hur en hov ser ut; detta har gett mig trygghet i dessa grunda sprickor och flisor som min häst har fått till och från.
Min häst har haft några horisontella sprickor, och som jag förstått det tyder de på att han har haft en hovböld vid någon punkt som har legat i höjd med sprickan. När hoven växer neråt så försvinner sprickorna till slut nedtill (så länge man förstår VARFÖR sprickan uppkommit och gör något åt eventuell orsak om den finns kvar).

Finns det någon särskilld anledning till att han verkades på en klinik eller är det bara så att hovslagaren höll till just där?

Då kan jag nog vara lugn vad det gäller sprickorna :-)

Nej, traktstöden är nedverkade.

Han verkades på klinik för att han samtidigt skulle skos med sjukbeslag fram (ringskor).

Tack för dina svar :-)

Hur går det för din häst just nu? Ömmar han fortfarande och har hältan försvunnit?

Mystiska hältor kan uppkomma av många anledningar, behöver självklart inte ha med hoven i sig att göra. Min häst t.ex. sträckte sig här i våras och var halt som attans under en dag. Har en annan bekant vars häst har haft lite otur likväl. Det kan lätt hända att de trampar snett ute i hagen. Eller så kan det lika gärna vara träninsrelaterat (så att man av misstag överanstränger ett bakben; då ser hästen säkerligen lite halt ut eftersom den går lite ojämnt). Om en hälta kvarstår i flera dagar ska man däremot kontakta veterinär.

Har tatt av skorna på en häst nyss efter att den trampat av sömkanten och eftersom alla hovarna var rätt usla förordade hovis barfotagång till att börja med i alla fall. Nån som har erfarenhet av om det lättare blir hovbölder på barfotahästar? Hur snart efter har ni börjat rida dem igen och på vilka underlag? Hur går det på grusväg om man fortsätter med barfotagång? Länkar till barfota sidor?

Hovbölder är något jag själv förknippat mest med sömstick eller med skor och vanliga hovslagare. De tecken han har på att ha haft hovbölder är på väg bort nu när Den friska hoven är på väg ner.
Men jag VET att vissa barfotahästar får hovbölder, hos vissa är det kroppens sätt att rensa ut en massa skit som har blivit genom åren.

Själv har jag fått mycket hjälp via Barfotasidorna på Yahoo ( http://groups.yahoo.com/group/barfotahast/ ). Alla som är nyfikna på barfotagång är välkommna att gå med.

Och så har jag två länkar som har gett mig mycket när jag var HELT ny på ämnet:
http://www.barfotahovens.sida.nu/
http://www.barfotahast.has.it/

Man ska inte behöva låta hästen stå innan man börjar rida dem. Det är bara att ge sig iväg och kolla vilka underlag hon tål. Det är helt individuellt hur de reagerar på olika underlag. Min fick gå i supermjuk hage och promeneras på asfalt den första tiden eftersom han reagerade på all sten som låg någonstans (även runda, mjuka stenar, grenar, kottar m.m.; vi har rätt stenig terräng här omkring). Men det finns hästar som klarar av grusvägar även i början. Om man FORTSÄTTER med barfotagång så ska det bara gå bättre och bättre att rida på grusväg. Min går numera att rida på grusväg, med tålamod och anpassad ridning.
Ett bra alternativ är att skaffa boots att sätta på när man behöver dem (tänk på att vänja in dem under korta turer först, annars finns det risk för skav). Det är alltid nyttigare att gå barfota i 22 timmar och med boots i 2 timmar än vad det är att gå med skor i 24 timmar (många verkar tro att skor är enda lösningen om hästen ömmar på grus; men löstagbara dojor brukar fungera jättebra den timme man ska ut och rida).

Tror du att det är möjligt att börja sätta i gång trots att sulan ligger i plan med eller till och med under hovvägg där det är som värst? Jag menar promenera på vall t ex. I hagen verkar det ju gå bra trots ojämnt underlag! Vad är din erfarenhet? Ingen av ponnyerna vi har är skodd. Varför verkar det alltid vara naturligare att ha ponnysar oskodda än stora hästar? Skulle de vara bättre i hovkvaliten eller är det bara att de inte används på samma sätt? Har funderat en del på det. Åsikter?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 869
Senast: Jamtland
·
Hästvård Min ridtravare på 20 år var för drygt 2-3 veckor sen plötsligt halt när jag hämtade honom från sommarhagen. Han släpade hoven efter sig...
Svar
4
· Visningar
1 016
Senast: Noak
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 156
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 226
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka