Sv: Ömma bakhovar
Till Madeleine:
Du skrev: "så borde man väl skaffa boots innan man tar av skorna så att man har någonting att skydda hovarna med"
Ditt påstående är väldigt befogat. Om man har en häst som man vet har bra hovar är det kanske en annan sak. Sedan kan man alltid anpassa underlaget. Min häst vilade på grund av hälta när jag tog av skorna, och kunde då gå på alla underlag utom just steniga underlag (hagen var jättemjuk och lerig just då så jag såg det som ett bra tillfälle att börja vänja in barfotagången). Sedan kan man, om det går, hålla sig till mildare underlag. Om det inte är möjligt så är det nog bäst att köpa boots. Just för att hästen behöver röra sig väldigt mycket för att få en väl fungerande hov (och detta gäller ju oavsett om den är skodd eller inte; det är inte så att en oskodd häst behöver röra sig mera och därmed är till "större besvär").
Och till Boj:
Det finns bra hovslagare också, du kanske har tur att ha en sådan? Håll hårt i denne då.
I min omgivning har vi flera hovslagare som trångskor, sömsticker eller verkar för hårt (eller verkar uselt). Jag har fått lära mig att verka min barfotahäst själv eftersom hovslagaren inte gjorde ett bra jobb.
Men om man har en häst med bra hovkvalité och kan välja mellan en verkningskostnad på 250:- istället för en helskoning för 500-600:- så varför ha skor? Det måste bli minst nötande för hästens leder att kunna hålla hoven i samma form hela tiden; istället för som med järnskorna, nöta skorna och låta hoven växa så att formen blir fel emellanåt.
Till Jenred:
Har han traktstöd kvar att stå på? Det kan alltid hända att dessa gör illa honom i sådana fall.
Hur mycket spricker hovarna? Är det bara ett litet fult skönhetsfel eller är det så att de nere på kliniken (eller eventuell hovslager) reagerat? Innan jag lärde mig något om hovar så blåste jag upp mig för minsta lilla flisa och minsta lilla spricka; men efter att ha dissakerat en hov och verkat flertalet kadaverhovar så har jag lärt mig ett och annat om hur en hov ser ut; detta har gett mig trygghet i dessa grunda sprickor och flisor som min häst har fått till och från.
Min häst har haft några horisontella sprickor, och som jag förstått det tyder de på att han har haft en hovböld vid någon punkt som har legat i höjd med sprickan. När hoven växer neråt så försvinner sprickorna till slut nedtill (så länge man förstår VARFÖR sprickan uppkommit och gör något åt eventuell orsak om den finns kvar).
Finns det någon särskilld anledning till att han verkades på en klinik eller är det bara så att hovslagaren höll till just där?