omhoppning

S

sabbet

Vad innebär det? Alltså, hur går det till när man hoppar banan? Om man blir felfri, hoppar man då direkt omhoppningsbanan eller väntar man på ny signal? :confused:

Bedömningen är som nedan:

90 cm hoppning i 2 faser bed A:O/A:O/A

Sv: omhoppning

Om det står "2 faser bed A:O/A:O/A" så är det omhoppning på en gång sk. "Flygande start" men om det står "2 faser bed A:O/A:O/A 30 sek" så får man ny startsignal och har 30 sekunder på sig att starta.

jaha... tack så mycket! en liten fundering bara, inte så aktuellt för mig eftersom det är så låga höjder; om man inte märker att hästen petar ner en bom och sätter igång och hoppar omhoppning, blir det inte lite pinsamt då? :o ;)

Äsch. jag vet dom som brukar fortsätta på första i omhoppningen av bara farten, ibland är det ju byggt så sista i grunden är i början av en långsida o första i omhopp precis efter... Händer inget, speakern talar ju om ditt resultat och fortsätter du ändå så säger dom ju till!

jaha... ja då är det ju inte så blodigt om man råkar hoppa första hindret i omhoppningen. Tack!

Nejdå, det är inte "farligt" alls att hoppa ett omhoppningshinder eller flera om man haft fel i grunden.
Speakern säger bara "avbryt du hade X fel i grunden".

För att klarlägga en sak, återigen: Vid hoppning i två faser är fas 2 INTE en omhoppning.
Vid en omhoppning får hindren höjas upp till 10 cm om de som hoppar om är felfria i grundomgången (omhoppningshinder kan alltså vara 10 cm högre än klassens maxhöjd). Vid hoppning i två faser får hindren i fas 2 inte vara högre än klassens maxhöjd.

Rent praktiskt så fungerar hoppning i två faser utan ny startsignal som så att om du inte är felfri i fas 1 så ska domaren ge dig en signal och då avbryter du ritten. Kommer domarens signal så sent att du hunnit hoppa ett hinder (eller har påbörjat anridningen så att du måste hoppa hindret om du inte ska slita hästen åt sidan precis framför hindret) så ska du inte straffas för det.
Om du inte är HELT säker på att du har fått några fel (du vet att du har fått en vägran eller själv sett att du rivit) så fortsätt på fas 2 men håll öronen öppna efter ev signal från domaren.

jaha, det låter ju smart att domaren ger en signal att man INTE ska fortsätta hoppa. Tack för det utförliga svaret!

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 390
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 206
Senast: malumbub
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 945
Senast: Mia_R
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Pusseltråden
  • Positiva tråden del 2