Omhoppning

nattrexx

Trådstartare
hej, jag är ju lite efter och typ fattar ingenting hur mycket jag än läser..:banghead:

När man tävlar lokalt så brukar hopptävlingar ha omhoppningen direkt efter grundhoppningen, men hur vet man om man ska hoppa omhoppningen? Te.x om man river ska man ändå hoppa omhoppningen? Och såfall om man inte märker att hästen rivit vad gör man då?

Och sedan hur vet man om omhoppningen är direkt efter grundhoppningen eller om det är paus eller om man ska få ny startsignal?

Haha hoppas nångon/några kan förklara tillräckligt väl så jag kan fatta... Jag känner mig riktigt dum faktiskt.. :banghead:

Sv: Omhoppning

Det beror på vilken bedömning det är på klassen.
Antingen går du enbart till omhoppning om du är felfri (är du inte det säger domaren "avbryt" eller så är det någon form av signal när du passerar målet för grunden/starten för omhoppningen) eller så är det den nya bedömningen A:0+A:0 med totalfel, där alla, om du inte blir utesluten, rider omhoppning och man räknar ihop felen från både grund och omhoppning.

I en vanlig A:0+A:0 är det alltså bara de felfria i grunden som rider omhoppning, och domaren säger till om du inte ska fortsätta i omhoppningen.

hej, jag är ju lite efter och typ fattar ingenting hur mycket jag än läser..:banghead:

När man tävlar lokalt så brukar hopptävlingar ha omhoppningen direkt efter grundhoppningen, men hur vet man om man ska hoppa omhoppningen? Te.x om man river ska man ändå hoppa omhoppningen? Och såfall om man inte märker att hästen rivit vad gör man då?

Och sedan hur vet man om omhoppningen är direkt efter grundhoppningen eller om det är paus eller om man ska få ny startsignal?

Haha hoppas nångon/några kan förklara tillräckligt väl så jag kan fatta... Jag känner mig riktigt dum faktiskt.. :banghead:

Har du läst TR? Annars finns det en tråd här som beskriver alla bedömningar bra och när du anmäler dig till en klass kan du ju se vilken bedömning klassen har. Svårare än så är det inte och du hoppar inte omhoppning om du har rivit i grunden.

Har du läst TR?... du hoppar inte omhoppning om du har rivit i grunden.

Finns en ganska ny bedömning "A:0/A:0 med totalfel" då fortsätter man direkt på omhoppningen efter att gått i mål i grundomgången, även om man rivit.

TS: Den vanligaste bedömningen är bara "A:0/A:0" Är du felfri i grundomgången rider du direkt på första hindret i omhoppningen. Du får alltså inte ny startsignal. Har du fått fel i grunden säger domaren "avbryt"och du hoppar alltså ingen omhoppning. Är du osäker på om du fått fel i grunden, börja hoppa omhoppningen. Hör du inget "avbryt" var du antagligen felfri i grundomgången och ska hoppa klart omhoppningen. :)

Finns en ganska ny bedömning "A:0/A:0 med totalfel" då fortsätter man direkt på omhoppningen efter att gått i mål i grundomgången, även om man rivit.

TS: Den vanligaste bedömningen är bara "A:0/A:0" Är du felfri i grundomgången rider du direkt på första hindret i omhoppningen. Du får alltså inte ny startsignal. Har du fått fel i grunden säger domaren "avbryt"och du hoppar alltså ingen omhoppning. Är du osäker på om du fått fel i grunden, börja hoppa omhoppningen. Hör du inget "avbryt" var du antagligen felfri i grundomgången och ska hoppa klart omhoppningen. :)

Har faktiskt inte sett den när jag har tävlat eller tänkt på det men man lär sig ngt nytt varje dag ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 837
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 832
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama