Omhändertagen korp, behöver hjälp!

limona

Trådstartare
I söndags klev min häst nästan på en korp som satt på marken, på åkern någon meter från bilvägen. Den skuttade iväg men kunde inte lyfta. Jag tog med den hem...den var helt lugn när jag bar den.

Satte den i en tom hästbox med vatten, vildfågelfrö och äpplen. Den hade inga sår eller liknande.

Nu är det tisdag kväll och jag vet inte vad jag ska göra med den lille varelsen. Han kan inte flyga, försöker inte ens. Om han tar det lugnt kan han hoppa och gå framåt, men tippar ibland till vänster och blir då liggande. Jag kan inte känna något på vingarna men vänster vinge sluter inte lika tätt intill kroppen.
Nu verkar han helt orädd för mig och har idag druckit och ätit ur min hand. När jag lämnar honom verkar han sitta på samma ställe i halmen. Någon gång har han flyttat på sig när jag kommit. Han är inte instängd utan skulle kunna flyga ut om han kunde/ ville.

Någon som har kunskap om fåglar och kan ge tips om vad jag kan göra? Ska han ha något annat att äta? Är det djurplågeri att försöka "rädda" den?

Sv: Omhändertagen korp, behöver hjälp!

ingen erfarenhet av korpar eller fåglar egentligen, men en av våra hönor blev tagen av räven, följde det fina spåret av blod och fjädrar och hittade henne ute på åkern. tog in henne i stallet och tvättade såret och skötte om henne tills hon blev bra, första tiden var hon i chock. lätt apatisk och brydde sig inte om att jag tvättade såret eller klappade henne. sen ju mer hon återhämtade sig och blev bättre, ju mer distans tog hon till människor igen, när hon var hel och fin igen så beslöt sig vår andra höna att komma tillbaka (efter ngn vecka i ute skogen, försvann när räven anföll den andra. resten av våra hönor hade räven tagit tidigare.)
så då gick det knappt att komma nära min höna igen men de var glada och tillbaka i hönshuset ^_^.

men du borde ta den till en veterinär, kan vara stora skador på vingen. min höna reagerade inte ngt hur man än klämde på henne första tiden så de är extremt bra på att dölja smärta.

förresten hade en av mina kompisar från gymnasiet tydligen haft hand om en skadad kråka/korp/ngt, följde dem som en hund typ och var tydligen väldigt fin och lojal.

Senast ändrad:

Jag hade en kråka förut som var skadad. Vi ringde till en fågelexpert och han sa att man skulle blanda ut köttfärs med ett rått ägg, fågelfrö är inget för dom med tanke på vad dom äter i det vilda. "Våran" klarade sig och vi släppte ut den sen :)

Ibland kan man få ha i maten åt dom i munnen, bara dom får köttfärsen i munnen så brukar dom äta själv.

Senast ändrad:

Kontakta katastrofhjälp fåglar och vilt.

Dels har de kunskapen och dels tillstånden som krävs. Att ta in vilda djur mer än 48 timmar är annars olagligt även om tanken är god.

Och ja, koll av veterinär är nog på plats om man inte avlivar direkt.

Vet tama korpar som blivit rätt otrevliga...

Tack för tipset, jag har mailat den som är ansvarig där jag bor. Hoppas de hör sig.
Nu kan ju fågel ge sig av när den vill och kan, den är inte instängd.

Kan alla veterinärer fåglar...? Smådjursveterinär?

Nej, rent generellt är de dåliga på fåglar men du kan ge den mjuk kattmat om du har hemma och det kostar inte mycket att ringa och rådfråga veterinär. Även om just den du pratar med inte vet så kan den kanske hänvisa dig vidare. Katastrofhjälpen som du blev tipsad om tidigare är mitt bästa råd att kontakta.

Lycka till med korpen, det är vackra och intelligenta fåglar som kan lära sig säga enstaka ord. :)

Den dog natten efter jag skrivit inlägget, jättetråkigt då den var då pigg på kvällen och åt och drack ur min hand.

Då kanske den hade inre skador som inte märktes utåt? Tråkigt i vilket fall :(

När jag var liten tog en av våra katter en hackspett som min mamma räddade ur munnen på katten. Hon kontaktade en fågelexpert (som sedermera kom att bli min systers svärfar :p) som gav henne råd om hur den skulle skötas. Den var ganska svårt skadad på ena vingen om jag inte minns fel. Den bodde hela vintern i ett uppvärmt rum i ett förrådshus men dagen innan vi skulle släppa ut den kom dess partner tillbaka och på morgonen efter låg fågeln död. Enligt fågelexperten dog den av brustet hjärta då den hörde sin partner men inte kunde komma ut. Det var så sorgligt för den hade ju klarat sig hela vintern och mamma hade verkligen gjort allt för den lilla fågeln. Hon skar remsor av kött som hon stoppade in i en murken trästam som hon släpade in för att den skulle kunna äta som den var van vid och vi barn fick bara titta försiktigt på den någon enstaka gång för att den inte skulle bli störd. Rummet var tillräckligt stort så att den skulle kunna flyga så den hade det ju så bra det gick. Tänk om vi bara hade släppt ut den dagen innan. Då hade den nog överlevt men hur skulle vi kunna veta?

Det är inte lätt med vilda djur men du gjorde verkligen vad du kunde.

Tack :-) Och vilken fin historia om hackspetten även om den slutade sorgligt. Fåglar är bräckliga varelser. Jag tror också att korpen nog hade inre skador kanske hjärnskador. Jag misstänker att den blivit påkörd av en bil med tanke på var jag hittade den.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka