Sv: Omgjorda..
Jag ojjade mig rätt många år innan brorsan o hans kompis hjälpte mig!
Svetskunniga och jag iderik
Om du vill höra hela historien: :smirk:
Vi skruvade bort brädorna på flaket o tog med en sits från en kasserad släde.
Han o kompisen kortade av vagnen (ca 50 cm) och svetsade på skaklarna på lite av styrstången.
En bromspedal svetsades iordning och går ju separat upp ovan flaket, före var den ihop kopplad med styrstången.
Under brädorna finns balkar och en utav dom svetsades sätets "hållare" fast på. Gamla överblivna järnbitar, och som syns gör det ju inte nått att några har lite hål (hört till en bil på något vis).
Längst fram svetsades dit två järnbitar som jag skruvade dit brädor på.
Klart!
Skulle tro att kalaset blir dyrt om man inte "tar vad man har" och köper billigt begagnat! Annars är det en god ide!
Men nu är det ju så att skaklarna är knasiga, som syns är de spikraka på alla håll och passar inte så bra till knubbig tjockmagad ponny
Jag har typ tänkt flytta fram framhjulen, höja skaklarna i bak "böja till dom" och på så sätt få dom lite mer passande.
En slags maratonskakelögla skulle inte sitta tokigt! En sådan kan ju sticka ut (rörelsefrihet åt hästens bogar) men man gör sig inte illa.
Eftersom jag brukar gå brevid ibland (lång brant uppförsbacke) har jag fått en skakel i ryggen eftersom dessa pekar utåt
Nu har jag ju köpt denna vagn som ska byggas om till fjordingen! Så slipper jag den där militär rockarden!
Håller på att skissar skaklarna
Här har man minsan många järn i elden
/Lisa