Omgjorda..

Elma_vip

Trådstartare
Skulle vilja se bilder på omgjorda selar och vagnar. t.ex. travselar som man gjort om så att de har svängel, baksele m.m.
Och olika vagnar man gjort om.

Mvh Diana

Sv: Omgjorda..

Ja, OMBYGGD som sagt. Bred kortbrösta + draglinor.. Svårare än så var det inte.

Lär dig då svenska språket, för någon sele med svängel har jag då aldrig sett, däremot brukar vagnar vara försedda med svänglar!!!

Ja men herregud :mad: Väldigt onödigt att bli upprörd över en sådan liten bagatell. Hon skrev kanske lite tokigt, men varje människa som vet något om körning förstår väl vad hon egentligen syftade på.
Jag förstod åtminstone, och jag utgick från att du också gjorde det, men du tog det tydligen bokstavligt eller så är du ironisk.

Min rockard är ombyggd o selen oxå. Nu visar jag först bilder på vagnen för sej o sen en dålig bild på travselen, sen kommer en bild på allt omgjort tillsammans:

Travselen:
pvgmedvagnen.jpg
[/IMG]

Rockarden:
Travarmedrockarden.jpg
[/IMG]

Samma vagn häst o sele:
DSC07389.jpg
[/IMG]
DSC07392.jpg
[/IMG]

Ursäkta att jag råkade skriva lite fel.. jag menade att en travsele brukar inte vara "kopplad" med/till en svängel, om du fattar!?

Det är ju tur att vissa fattar i alla fall.

Mvh Diana

Här en bild på travsele med tillhörande svängel!

Uttjatad bild förvisso...håll till godo

Senast ändrad av en moderator:

Vagnen har varit en lastvagn.
Liknande modell har sett ut såhär.

Selen: Lokor(från loksele) och draglinor från Börjes. Travdäckel "mode" och travbrösta (strl: full) som baksele.
Mesta köpt billigt beg och med svetskunniga till hjälp har det blivit ett väl fungerande ekipage! :)
(klicka för större bilder)

/L

Vad fräckt att du gjorde om lastvagnen!! Hur gjorde du?

Jag ojjade mig rätt många år innan brorsan o hans kompis hjälpte mig!
Svetskunniga och jag iderik :D

Om du vill höra hela historien: :smirk:
Vi skruvade bort brädorna på flaket o tog med en sits från en kasserad släde.
Han o kompisen kortade av vagnen (ca 50 cm) och svetsade på skaklarna på lite av styrstången.
En bromspedal svetsades iordning och går ju separat upp ovan flaket, före var den ihop kopplad med styrstången.

Under brädorna finns balkar och en utav dom svetsades sätets "hållare" fast på. Gamla överblivna järnbitar, och som syns gör det ju inte nått att några har lite hål (hört till en bil på något vis).
Längst fram svetsades dit två järnbitar som jag skruvade dit brädor på.
Klart! :D

Skulle tro att kalaset blir dyrt om man inte "tar vad man har" och köper billigt begagnat! Annars är det en god ide! :)

Men nu är det ju så att skaklarna är knasiga, som syns är de spikraka på alla håll och passar inte så bra till knubbig tjockmagad ponny :o
Jag har typ tänkt flytta fram framhjulen, höja skaklarna i bak "böja till dom" och på så sätt få dom lite mer passande.

En slags maratonskakelögla skulle inte sitta tokigt! En sådan kan ju sticka ut (rörelsefrihet åt hästens bogar) men man gör sig inte illa.
Eftersom jag brukar gå brevid ibland (lång brant uppförsbacke) har jag fått en skakel i ryggen eftersom dessa pekar utåt :eek:

Nu har jag ju köpt denna vagn som ska byggas om till fjordingen! Så slipper jag den där militär rockarden! :D
Håller på att skissar skaklarna :)

Här har man minsan många järn i elden :angel:

/Lisa

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
477
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
982
IT & mobiler Har aldrig sysslat med Fotoshop och liknande, men tänkte jag ska ta tag i att lära mig lite grundläggande hantering för husbehov. Klippa...
Svar
11
· Visningar
807
Senast: swemale
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka