M

_Mimmii_

Det gick nyss upp ett ljus för mig!:idea: Pållan har ibland varit svullen vid ganascherna, sisådär 1 gång i månaden. :confused: Jag har frågat folk och dom säger bara att "det är ingen fara" och så har allt varit normalt. Men nu när jag red, så gick det upp ett ljus för mig, att vid hagen står det en STOR ek som det antagligen blåst in ekblad ifrån. Antagligen har pållan ätit av dom och det är DÄRFÖR hon är svullen! Kan inte tänka mig något annat. Och nu blir jag ju såå orolig, undra hur farligt det är just för pållan? Det enda symptom hon har är att hon är svullen, kan jag göra något förutom att stängsla av/byta hage genast??? Bör man göra nån undersökning?
I morgon blir det att prata med stallägaren om detta...!
STACKARS PÅLLAN :cry: :cry:

Sv: Omg !!

*putt*

Nån som kan ge svar på mina frågor? -orolig-

Det kan ju va så. Men prova ställa henne så hon inte kommer åt löven. Går svullnaden ner så är det ju dem. Min häst blir svullen vid ganasherna varje höst och vet sa att det kan bero på att de äter sånt i hagen de inte bör. Men oftast ofarligt.

Ofast får de de här symptomen antingen på sommaren eller på hösten. Ibland beror det på vad de äter men för det mesta så beror det enormt mkt på hur länge i sträck de går med huvudet nere.

I början på sommaren när första gräset kommer så går en del glupska hästar med huvudet nere konstant varje sek de är ute. Likaså kan det bli på hösten om det finns lite att dra i i hagen. Vissa hästar (som då ofast är lite för hungriga) går då med huvudet konstant nere och drar. I de fallen (både sommar och höst) så brukar det hjälpa att lägga ut hö (på sommaren) resp halm till dem så att de kan hålla sig lite mer mätta. Det brukar hjälpa!

Men visst det kan också vara eklöven som du säger. Men det är lika dant där att om hon får lite mer hö eller halm att käka på så kommer hon inte vara lika intresserad av att käka löven.

Egentligen borde du fråga Alexandra här på forumet för hon har väldigt bra koll på ekollon och ev gift. Men så vitt jag vet så kan det även sitta sådant på bladet som inte är så bra att få i sig. Därför ska man undvika att de äter av ekblad om man kan. Men det brukar inte vara så vanligt att de blir dåliga av ekblad. Mina hästar har ätit mkt ekblad på sitt bete innan jag visste att även bladen inte anses helt bra att sätta i sig. Men de lever:D

Saigon skrev:
Ofast får de de här symptomen antingen på sommaren eller på hösten. Ibland beror det på vad de äter men för det mesta så beror det enormt mkt på hur länge i sträck de går med huvudet nere.

I början på sommaren när första gräset kommer så går en del glupska hästar med huvudet nere konstant varje sek de är ute. Likaså kan det bli på hösten om det finns lite att dra i i hagen. Vissa hästar (som då ofast är lite för hungriga) går då med huvudet konstant nere och drar. I de fallen (både sommar och höst) så brukar det hjälpa att lägga ut hö (på sommaren) resp halm till dem så att de kan hålla sig lite mer mätta. Det brukar hjälpa!

Men visst det kan också vara eklöven som du säger. Men det är lika dant där att om hon får lite mer hö eller halm att käka på så kommer hon inte vara lika intresserad av att käka löven.

Precis, min häst har vart sån hela hösten nu.... Tredje gången hon såg ut som en ballong tog jag ut veterinären och så fört han förstod var hon var svullen så visste han vad det var!!

Det är precis som du säger och inget farligt. I korta drag handlar det om att de får i sig för mycket luft när de betar så mycket och det finns för lite att äta. Och en del hästar kan då inte få ut luften på ett naturligt sätt och ser då ut som ballonger. Men han sa att det mest drabbade yngre hästar.

aha okej, får ta och kolla upp det. Men en sak, pållan är inte direkt yngre, utan 13 år:confused:

Jag har varit med om det på hästar i alla åldrar... Så det är inget konstigt att hon är 13 år. Och framförallt så är det inget konstigt med symptomet heller. Det är ganska vanligt tom. Leder inte till ngt obehag för hästen förutsatt att man inte rider de i form när de är som mest svullna. Men eftersom svullnaden går ner ganska så fort när man tar in dem så brukar inte det heller vara ngt problem. Ibland när de är svullna som hamstrar så kan de behöva vara inne för att det ska gå ner. Men för det mest så brukar det inte röra sig om så mkt svullnad.
Och som sagt, se till att hästen är mer mätt/sysselsatt så händer det inte så lätt.

min ridlärares häst svullnade så, vet sa att det var för att hon åt med huvudet lågt.

Vad jag vet så är eklöv inte farliga. De innehåller blamagnesium som är bra för lösa hästmagar. Däremot ekollon ska pållen inte äta. :smirk:

Tydligen kan det sitta små krustor och liknande på bladen som också innehåller gift. Alexandra här på forumet *inte synts till på länge* har som sagt väldigt bra koll på det här med ekar och gift så egentligen borde hon svara. Men jag vet utifrån ett svar som hon gav för inte så länge sedan att det inte var helt riskfritt att låta de äta av löven. (vilket jag tog åt mig av eftersom att jag i min okunskap tom matat mina hästar med eklöv :smirk: )

kan även vara så att hon biter sig i slemhinnorna. Det diagnosen fick vi när vi var hos hästtandläkaren. Vi har en häst som gärna drar ihop sig (nacken). Han menade på och visade att när hon tar i och pappa drar emot så dras hon ihop och tuggar på sina slemhinnor. Detta ses ofta på dressyrhästar sa han... Kan ses som en liten rosa fläck längst in i munnen på hästen. Detta kan man se utanpå oxå i form av svullnad vid och på ganaschen...Men som sagt behöver ju inte vara de, kan ju vara så att hon/han ätit nåt olämpligt. E ju vanligt Vår/höst

Va? Hur då tuggar på sina slemhinnor? Låter ju jättekonstigt?? Kan du inte förklara lite närmre hur han menade...?

I vårat fall är de så att våran travare är ganska het. Pappa har springrem på henne för att hon inte ska köra upp huvudet och ta bettet. Detta gör att när han tar i henne så går hon väldigt tätt mellan huvud hals, på tygeln fast mer. De gör att hon tuggar på slemhinnorna som finns längst bak i hästens mun eftersom det trycks ihop så. Han sa att det var nygjort närvi var hos honom så det var inte så faligt, men om de går med sånt för länge så måste man bränna tillbaka slemhinnorna. (så nu lossar vi på stpringremmen lite varje gång och idag gick hon nästan utan:)) Detta var tydligen vanligt bland dressyrhästarna, alltså att de "tuggar" på slemhinnorna längst bak i början till hals eftersom de går på tygeln, fast om de går rätt så ska de väl inte göra de...vi kom aldrig så långt..Men så sa han. Man kan se de om man har en ficklampa och lyser längst bak i munnen på hästen, det ser då rött ut och format som en ros. (gjorde de på våran häst, pappa tittade. jag höll i hästen så jag kunde tyvärr inte se). Pm:a om de e nåt mer du vill veta

wrangler skrev:
Skumt! Hur får de ur sig luften då?

De frustar ur sig den när man rider eller är ute och går med dem!! Så med andra ord är det bara att rida som vanligt!!:) När de rör sig och börjar frusta lite kommer luften ut igen.

Min häst svullnade upp vid/på ganascherna flera år i rad för några år sedan. Han fick diagnosen att när han äter något han inte riktigt tål (kan vara något i marken i hagen) så blir spottkörtlarna som sitter i närheten av ganascherna överproduktiva och då kan det bli en svullnad. Det var inget farligt och det gick över efter att tag. Nu var det flera år sedan det hände och han går inte kvar på samma mark. Kanske är det det som din häst råkat ut för.

Liknande trådar

Ä
Foder & Strö Jag vägrade hägna in en bit av pojkvännens mark till hage för det står en stor ek i mitten, och det har man ju hört är farligt. Så...
Svar
4
· Visningar
1 176
Senast: Ängslig
·
Övr. Katt I tisdags var katten ute hela dagen och natten till onsdag. Vi ropade och ropade på honom men han kom inte, han brukar verkligen inte...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
18 444
Senast: Heulwen
·
Hästvård Min häst fick diagnosen Leukemi igår (blodcancer) på skara djursjukhus. pratade med min distriktsveterinär igår och han sa att han...
Svar
2
· Visningar
1 755
Senast: milly
·
L
Hästvård Mitt 14 åriga fullblod fick för drygt 3 veckor sen ett sår på vän bakhas, det va inte så farligt sår men dan efter svullnade hon upp och...
Svar
3
· Visningar
2 209
Senast: Linabebis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst