OMG! jag ska vara speaker på tävling.

cewe

Trådstartare
Lovade i ett svagt ögonblick ställa upp som speaker på klubbens hopptävling. :crazy:
Tävlingen går i bedömningen A:O/A:O . Det är ingen ny startsignal till fas 2 utan ska vara flygande start.
Nu skulle jag behöver lite tips och råd av alla duktiga människor här på Buke.

Vi är två som sitter i domarbåset, jag och en annan mamma (hon har mer vana).

Sv: OMG! jag ska vara speaker på tävling.

prata tydligt o glatt.
Räkna gärna upp resultatet när ni närmar er slutet av klassen så dom som ligger på plac. är medveten om de o då kan man spara tid vid prisutdelningen, slipper vänta på ekipagen.

Se till att du har vatten eller annan dryck, man blir torr i munnen :D Och upprepa resultaten ofta, tex vilken plac dom går in på om dom hamnar på placeringsplats, och resultatet. Säg inte mer än du måste, det är bara jobbigt och tar mycket tid om speakern börjar prata om nonsensnonsens... säg det viktiga. Och låt glad och trevlig!

Jag tycker det är roligare om speakern pratar glatt och låter trevlig och inte som en robot. :)

Håller med föregående talare!
Förslagvis tar du tiden i grundomgången och den andra mamman i omhoppningen och för protokoll. Det blir väldigt stressigt att prata och ta tid och skriva protokoll som många försöker med första gången.

Och så vill jag berätta att det är superroligt att vara speaker! :)

LYCKA TILL! :)

jag har lite standard fraser som jag brukar säga. (jag är domare och är alltid speaker oxå) Om någon typ ramlar av brukar jag säga: Hoppas det gick bra och vi önskar dig bättre lycka nästa gång. (inte bra att säga om ryttaren verkligen slog sig) När det är dags för ärevarv brukar jag säga: Vi tackar pristagarna för fina ritter,ber om aplåder och ett ärevarv. Sen är det alltid bra att först presentera vem som är inne på baran och ge startsignal. efter det kan man säga vad föregående ryttare fick för resultat. Tänk på att låta glad och uppmuntrande och säg bara vad du precis måste säga, är väldigt lätt att trassla in sig i konstiga utlägg annars (har gjort det ett par gånger)

Om man vet t ex ålder och stam på hästen är det ganska kul för publiken om man säger det när man presenterar ekipaget. ålder o stam på ryttaren kan man hoppa över!

Säg gärna vilka som ligger på placering när ni närmar er slutet
Lycka till! (det är faktiskt kul ska du se):banana:

hihi! Jag har nog ridit på nån tävling där du pratat, känner igen dem där fraserna ;)

Håller med om att det är intressant med stam och ålder på hästarna! Ryttarna behöver man inte lägga så stor möda på:P Här är en klubb som envisas med att man ska fylla i ett papper om sig själv typ favoritmat bästa hästminne etc. Det är ju bara löjligt... iaf på storhäst!

Jag känner också igen fraserna, men jag tror att det är mer än en domare som använder just dem! På en tävling med många startande så sparar det mycket tid om domaren/speakern gör som Streiff skriver, dvs presenterar nästa ryttare och ger startsignal så fort föregående har gått i mål för att sedan (medan den som ska starta rider mot startlinjen) tala om resultatet på den som just red.

glöm INTE att stänga av micken bara! glömde spekern en gång på en tävling jag var med på och det va inte SÅ lyckat för honom :o

Läs gärna igenom startlistan innan tävlingen så du inte snubblar på något namn. Be gärna sekretariatet fråga ryttaren hur det uttalas om du är osäker. Franska namn - "Je máppelle Juin" eller holländska (har inget exempel här) kluriga (r2d2 - som i Starwars "are two dee two) eller tungvrickare - Balineys innes ace (säg det snabbt!) - kan vara lite jobbiga. Lycka till!

Håller med om att du ska prata tydligt och glatt, det gör att det låter mkt trevligare då än att det sitter någon som pratar som om denne läser innan till eller pratar stelt.

Och sen måste jag lägga till att det är faktiskt jätte skojj och vara speaker OM man har en medhjälpare som kan föra protokoll o kankse ta tid med, Lycka till!!!! :banana:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 479
Senast: Ewelina02
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka