Ömfotad häst

M

Magdala

Min häst är väldigt ömfotad.Jag har sulor på honom men ändå så tycker han inte om att gå på sten. Nu undrar jag om det finns några extra sulor man kan lägga imellan hästens sula och gummisulan.
Finns det någon gelsula t.ex eller något annat. :confused:
Jag kan inte fråga hovslagaren eftersom han inte har en aning om detta.

Sv: Ömfotad häst

Vad är det för en konstig hovslagare du har?? Han om någon borde ju veta vad du ska göra så att hästen inte ömmar på sten.

Hej!

Du kan prova Luwex.
Det är en sula som man fyller med en svällande fyllning.
Funnkar jäkligt bra på en del hästar.
Din hovis borde veta hur man får fatt i Luwex.
Dock är sulorna dyra, men kan användas flera gånger.

Hug your horses!
/Mike

Det låter som att din hästs hovar är i VÄLDIGT dålig kondition.

Att hästen är ömfotad beror antingen på att han har en tunn sula, eller så har det med hovens form att göra (dålig hovslagare som inte verkar till hoven bra).

Själv skulle jag plocka av skorna, ta ut en duktig barfotaverkare, införskaffa boots och se till att motionera hästen MINST 1 mil per dag på något sätt (helst 2 mil eller mera). För en tålig hov krävs motion och rörelse. Skor hindrar hoven från att fungera som den skall, vilket i sig gör att hästen inte kan utveckla en tåligare hov.

Barfotagång handlar enligt mig inte om att vara så naturlig som möjligt utan det handlar mera om att hjälpa hästen att få så bra kropp som möjligt; då har man så mycket mera glädje av hästen (den håller säkerligen många flera år som aktiv ridhäst om den har väl fungerande och tåliga hovar).

Och alla har väl hört att hästen har 5 hjärtan? Varför skor vi då hästen så att den helt plötsligt bara har ett?

Ett tips som jag fått är att pensla sulan med ganska stark jodopaxblandning som gör sulan hårdare. Fungerar ganska bra på min extremt ömfotade häst. Barfota är en bra lösning för hästar med små kompakta hovar av bra kvalitet men kan vara rent djurplågeri för hästar med ärftligt dålig hovkvalitet där hoven trasas sönder utan sko. (Tror jag! Vet att många tror annorlunda)

I din hästs fall tror jag att det är sulan som är det verkliga problemet.
När sulor används under för lång tid, blir hästens hov mycket känsligare i sulan.
Jag hade inte förespråkat barfota i första hand, däremot att plockat bort sulorna och skott på med en riktigt bred sko i stället.
Alternativt satt på en helsvetsad (ända fram i tån) stråltryckare som faktiskt skyddar bra mot sten.

Ömmar hästen mest i tån, så går det att frilägga den.
Då lägger man helt enkelt inget tryck alls fram i skon mot hoven.

Undvik att rid i början på grus bara...

Herre gud!!!!
Är du inte riktigt klok förespråka att dra skorna av en omfotad häst och till råga på allt elende ridan den en mil eller två!!!!!!
Bottsen ÄR inte till för att rida mil efter mil i utan de är en nödlösning under en kort period.

Däremot så ska hon fylla upp tomrummet mellan sulan och skon med vanlig silikon som man köper i bygghandlen. Var bara noga med att det inte finns något innanför sulan när du gör det!! För när tomrummet är borta så får hästen ett tryck på strålen som stimulerar hoven att arbeta optimalt.

Det bästa är att innan hovis sätter på sulan så fyller han strålen med silikon för då vet man att det blir jämt och att det inte missas i ex tån.

"Bottsen ÄR inte till för att rida mil efter mil i utan de är en nödlösning under en kort period."

Bootsen kan användas upp till 24 timmar i sträck när man väl har vant in dem på hästen (till en början ska man bara ta korta pass med bootsen på; man ökar längden eftersom).

Enligt trådskaparen så är hästen bara ömfotad på grusväg och det är precis så som min häst var (först EFTER att jag tog av skorna däremot). Om hästen ömmar på grusvägar kan man försöka hålla sig till underlag som hästen trivs på. Viktigt för en stark sula är INTE att hålla på och skydda den en massa; hoven behöver masseras massor för att fungera och behöver nötning för att kunna härda sig. Om du skyddar den så gör du den bara klenare; problemet kommer alltid att kvarstå.

Min häst har gått helt obehindrat i hagen, på asfalt, på mjuka skogsstigar och mjukt ridbaneunderlag, så därför har jag kunnat motionera honom "på ett humant sätt" medans hans hovar har fått tid att läka efter den skada som skoningen gjort honom. Och grusvägar är inget problem nu längre; så länge jag motionerar honom ordentligt så att hovarna fungerar som de ska är han oöm (och i hagen har han alltid varit oöm, annars hade det varit rent djurplågeri att ta av skorna). Men bootsen kan hjälpa till med ömheten så att man kan rida lite vart man vill (det är bara så att jag inte hade råd med boots när jag började).

"Barfota är en bra lösning för hästar med små kompakta hovar av bra kvalitet men kan vara rent djurplågeri för hästar med ärftligt dålig hovkvalitet där hoven trasas sönder utan sko"

Ärftligt dålig hovkvalite? Menar du inavlade hästar då eller? Hästar av alla olika slag går barfota, med alla olika slag av hovar. Det finns folk som börjar med barfota just FÖR att deras hästs hovar trasar sönder sig (går inte att få en sko att sitta på en sådan hov utan man måste limma skorna hela tiden istället, alternativt har tappskor jämt och ständigt).
Vad folk vet om hovar är att de trasar sönder sig när en sko har ramlat av; men det beror på att hovslagaren inte har rundat av hoven. När man barfotaverkar så ser man till att hålla hovväggen rundad för att minimera risken för flisande. Sedan ÄR hovkvaliten ofta förstörd av skoning, så man får räkna med att det tar ett litet tag för hästen att få perfekta hovar. Men några stora skador på hovarna brukar inte ske om man gör allt rätt; väldigt små flisor är faktiskt ingen fara.
Så gott som alla hästar kan få hårda, tåliga hovar. Det enda det hänger på är om ägaren är intresserad av att motionera hästen tillräckligt och om ägaren är villig att lära sig.

Jag har ofta fått höra "ska du inte sko snart?" och "du ska väl sko igen?". Folk tycker att det har varit konstigt när jag inte kunnat rida obehindrat (eftersom jag måste ta hänsyn till att hästen inte tål alla underlag till en början; och detta är inte medfött, det har vi SKAPAT genom att sko dem). Och andra tror att hästarna ska nöta sönder hovarna (medans det i mitt fall aldrig har blivit så; han behöver nog röra sig mera än vad jag motionerar honom).

För mig är det viktigast att min hästs ben är i så bra skick som möjligt och att han kan hålla för några extra års ridning. Han har varit halt till och från men denna hälta är helt borta nu när jag plockat av skorna. Av hans fula hovform att döma så har han haft en lätt strålbenshälta på båda frambenen, något som kunnat läka nu när han har möjlighet att bredda trakterna (strålbenshälta = obotligt enligt veterinärerna, och lätt botat enligt de som är insatta i barfotagång och verkning).

Tack för svaren.
Min häst är en fånghäst.Jag lät honom gå barfota i ett helt år.
Vilket bara resulterade i att jag inte överhuvudtaget kunde gå ut med honom på våra hårda grusvägar.Bor tyvärr så att jag måste gå på grusväg ganska långt innan jag kan gå in på en mjuk skogsväg.
Det går inte heller att gå i skogen den vägen.
Jag har också köpt Old Mac´s,men eftersom han är en nordsvensk med ganska stora hovar funkade det inte.Antingen fick han skav eller så ramlade de av.Det gick helt enkelt inte att hitta rätt storlek.
Jag har också försökt utan sulor men det är nästan lika omöjligt som utan skor.Så det enda jag kunde komma på var att lägga något imellan.Jag ska kolla upp det där med Luwex.Det kanske funkar.

Det finns andra dojor än just Old Mac's. Om det vore så att inte Luwex fungerar.

Men jag hoppas det går bra med Luwex; det är inte roligt när man ska behöva hålla på och söka och pröva en massa olika saker innan man hittar något som fungerar.

Får man fråga vem som verkade din fånghäst? (skicka ett pm eftersom man inte får skriva ut namn)

Liknande trådar

Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
247
Senast: Badger
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 872
Senast: Kajsalisa
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10