super

Trådstartare
Ni som gett humanpreparat till häst, hur har ni gjort? Blandat i maten? Tänker att det står att granulatet inte får krossas?

Jag väntar på vets svar men har sedan tidigare haft Peptinor på hästen men det är vansinnigt dyrt så fiskar efter billigare alternativ.

Jag brukar blanda dem i något trögflytande typ proviva eller fil och ge direkt i munnen med avkapad spruta. Hela kapslarna.

Medicin som är i kapslar är sådan medicin som ska verka långsamt och under lång tid, oftast upp till ett dygn. Därför får man absolut inte dela eller krossa kapslarna. Då blir läkemedlet för starkt eller får fel effekt.
Viktigt att tänka på 😊

Kapslarna till omeprazol smälter om de bara blir liiiite blöta. Jag gav dem tillsammans med uppblött soja, men jag tömde kapslarna först.

Jag gjorde misstaget en gång att försöka tömma kapslarna med fuktiga fingrar. Det gick inte kan jag lova.

Jag har blött upp tabletterna och använt det "vattnet" när jag blött upp hans Lusern i nödfall när jag inte fått tag i peptinor eller gastroguard.

Svarar alla!: Tack så hemskt mycket för era svar!!! Jag har en fråga till, hur lång tid tog det innan ni märkte effekt?

På apotea kostar en ask med 28 st 20 mg kapslar 17 kr :) Jag har gett en tablett per 100 kg häst och dag.
Blir det inte sjukt dyrt och mycket man måste stoppa i hästen av Omeprazol? *bara nyfiken pga magsårshäst*
Det blir billigare om man får det utskrivet. Jag betalade 144 kr för 300 st 40 mg tabletter när min veterinär skrev ut det. Och min veterinär rekommenderade 20 tabletter/dag. Så jag tror att din dos @Nevermind ligger aningens i underkant.

Jag har fått Peptinor utskrivet av vet men toppar med Omeprazol för att hålla nere priset. Märkte redan lite skillnad idag. I vanliga fall så äter hästen sin mash med god aptit i början men i slutet så äter han extremt långsamt och pillar mest med maten. Han har även varit väldigt frustrerad i hagen och kastat runt med foderlådorna.

Liknande trådar

Hästvård Hästen ska medicineras med Equisolon i en månad och jag klurar på hur det bäst ska ske... Är det någon som har erfarenhet av vad/hur...
Svar
6
· Visningar
567
Senast: Corax
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Gunnar
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 864
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama