Glömde skriva klart märkte jag... Idag åt hästen glatt upp hela sin ranson med mash utan att ta extremt lång tid på sig. :banana:

Jag väntar på vets svar men har sedan tidigare haft Peptinor på hästen men det är vansinnigt dyrt så fiskar efter billigare alternativ.

Fast omeprazol köpt receptfritt är ju inte heller direkt billigt.
Ändrar mig efter att ha läst fler inlägg. Det var löjligt billigt med receptfria omeprazol!

Menar ni att vanlig Omeprazol verkligen funkar på häst? Det hjälper ju inte ens på min vanliga magkatarr..? :down:

Menar ni att vanlig Omeprazol verkligen funkar på häst? Det hjälper ju inte ens på min vanliga magkatarr..? :down:
Ja, men man måste ju dosera därefter.

Är det magkatarr du har då?
Min svärmor trodde hon hade det, men det var gallsten och inflammerad gallblåsa...

Omeprazol tillhör en läkemedelsgrupp som kallas protonpumpshämmare. Dessa läkemedel stoppar produktionen av magsyra, och ökar därför pH i magsäcken. Detta är en förutsättning för att magsår ska kunna läka. När det inte finns tillräckligt med magsyra i magsäcken skickas signaler till hjärnan om att fler "magsyrepumpar" måste byggas. Om man slutar ta omeprazol efter några veckor har man många fler pumpar än innan och får en "explosion" av magsyra, vilket kan göra att man får magsår igen om man är känslig. När man slutar ta omeprazol eller liknande läkemedel bör man därför fasa ut dem långsamt och kanske även komplettera med tex novalucol för att få en mjukare övergång.

Sår i magsäcken eller tolvfingertarmen samt refluxsymtom kan även bero på en bakterie som heter Helicobacter Pylori (tror jag det stavas). För att bli av med sina symtom krävs då antibiotika. Tar man bara omeprazol kommer det kanske hjälpa tillfälligt, men symtomen kommer tillbaka snabbt igen.

Är du säker på att det verkligen är magkatarr/magsår du har? Magont kan bero på väldigt många saker... :)

Mvh Magsårsdrabbad och tidigare Helicobacter-infekterad

Liknande trådar

Hästvård Hästen ska medicineras med Equisolon i en månad och jag klurar på hur det bäst ska ske... Är det någon som har erfarenhet av vad/hur...
Svar
6
· Visningar
567
Senast: Corax
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Gunnar
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 864
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama