the_connemara
Trådstartare
Finns det andra sätt o ge omega 3 (tänker vintertid) än linfröolja?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Havre oc Majs.Finns det andra sätt o ge omega 3 (tänker vintertid) än linfröolja?
Ja det beror på i vilken mängd du behöver, och vill uppnå, samt varför. Men linfröolja är det foder som håller i särklass den största mängden omega, i förhållande till giva.
Jag har gett linfröolja vintertid innan men funderade på om det finns ngt smidigare. Hinkarna är tusen gånger lättare o hålla rena när jag inte ger olja
@spaderÄss ger väl malda linfrön, nyfiken på vilka fördelar det ger o om man kan ersätta olja med malda frön? Kanske även sluta med linfrökaka?
Men ja, i grunden så var det omega 3 vintertid jag främst var ute efter. Har tyvärr tappat bort mina siffor om olja/omega 3/lämplig mängd o ge vintertid o minns inte alls var jag läste om det då när jag bestämde mig för o börja ge olja.
Har bla sett "mikronised linseed" o bett om mängd omega 3 i dem men har liksom inget o jämföra med förutom oljan.
@spaderÄss ger väl malda linfrön, nyfiken på vilka fördelar det ger o om man kan ersätta olja med malda frön? Kanske även sluta med linfrökaka?
Men ja, i grunden så var det omega 3 vintertid jag främst var ute efter. Har tyvärr tappat bort mina siffor om olja/omega 3/lämplig mängd o ge vintertid o minns inte alls var jag läste om det då när jag bestämde mig för o börja ge olja.
Har bla sett "mikronised linseed" o bett om mängd omega 3 i dem men har liksom inget o jämföra med förutom oljan.
Ja, jag gav malda linfrö förra året då proteinhalten i mitt hö var lägre än normalt så jag behövde lite extra proteintillskott. Dessutom behövde jag tillskott av fosfor. Fördelen med linfrö istället för linfröolja är att linfröna även innehåller lite protein och mineraler. Nackdelen är att man får hålla på och mala i princip varje dag eftersom mald linfrö lätt härsknar och det blev jobbigt i längden. Nu ger jag linfröolja istället.
Det finns inte så många alternativ om man vill tillföra omega-3 till foderstaten. Fiskolja finns det en del som ger. Chiafrön är ett annat alternativ men blir dyrare.
"Mikronised linseed" kan du ge om du vill. Brukar innehålla ca 18% omega-3 jämfört med linfrö som innehåller ca. 22- 23% omega-3. Svensk kallpressad linfröolja brukar innehålla upp till 60% omega-3.
Haha.. Jag tänkte tipsa om Rice Bran Oil från Hygain. Den innehåller Omega 3, 6 och 9.
Men lägg det direkt i krubban då, det gör jag och sedan är det bara torra fodersorter i hinkarna.Jag har gett linfröolja vintertid innan men funderade på om det finns ngt smidigare. Hinkarna är tusen gånger lättare o hålla rena när jag inte ger olja
Men lägg det direkt i krubban då, det gör jag och sedan är det bara torra fodersorter i hinkarna.
Släng in lite hel havre då släppa du att diska.Smart. Då blir bara den svårdiskad. Att man ska vara så långsam
Släng in lite hel havre då släppa du att diska.
Då räkar det, hästarna behöva inte allt tillskott folk pumpa i dom, de är inte non broilers!Han får redan hel havre men det är inget jag vill ge i mängder för att få i hästen omega 3 när linfröolja uppenbarligen är en utmärkt källa.
Då räkar det, hästarna behöva inte allt tillskott folk pumpa i dom, de är inte non broilers!
Nej absolut inte svårdiskad, allt lossnar lätt som en plätt.Smart. Då blir bara den svårdiskad. Att man ska vara så långsam
Nej absolut inte svårdiskad, allt lossnar lätt som en plätt.
Då få du ger ett skvätt majs olja.Hur mycket omega 3 är det i havre? Hur stort behov av omega 3 har hästen?
Du vet att anledningen till att ge omega 3 är för att hästen får i sig ett (för stort) överskott av omega 6? Det handlar inte alls om broilers utan om att balansera att hästen inte lever på EXTREMT varierande och växande vegetation året runt. Åtm jag har mina 2 ponnys på 1 ha hage o ger sedan 6 månader 1 sorts grovfoder. Det är en milsvid skillnad mot vad hästen är utvecklad för att livnära sig på.
Edit: Min häst äter 50 g havre/dag o jag har inga planer på att ge mer.
Då få du g
Då få du ger ett skvätt majs olja.
Omega 3, 2531mg.
Omega 6, 116651mg.
Då få du g
Då få du ger ett skvätt majs olja.
Omega 3, 2531mg.
Omega 6, 116651mg.