Jag älskar Tradera, jag brukar ofta göra riktiga fynd och det är en smidig säljkanal när man har haft rensning etc. Har genom åren både köpt och sålt väldigt mycket, och har märkt att vissa människor går ta mig tusan aldrig att göra nöjda (Precis som med alla kunder i verkliga livet också )
Jag är väldigt noga med mina affärer, speciellt när jag säljer, och har aldrig fått ett negativt omdöme.
Men det stör mig lite att jag "bara" har 4,8 av 5 möjliga i säljpoäng, och att den stapeln jag just nu har med lägst betyg är "fraktkostnad". Det händer i princip alltid att jag har tagit för lite betalt i portokostnad, och ofta sätter jag ändå ut fraktkostnad med detta i huvudet, just för att vara lite schysst och för att jag hellre lägger 10-20 kr extra på paketet för att hålla mitt betyg högt, så att folk faktiskt vill köpa av mig i framtiden också (kundvård som privatperson, typ).
Frågan man som köparen får efter avslutad affär är alltså "var fraktkostnaden rimlig?" och man kan fylla i mellan 1-5, sen får man som säljare efterhand ett genomsnitt. Just den stapeln har jag lågt på, och jag begriper inte varför? Jag har aldrig tagit mer betalt än vad portot kostar, utan som sagt snarare tvärtom - vad mer begärs egentligen för att få högre betyg? Att jag skickar en tröja (köpt för 10 kr) inpackad i en guldlåda med kunglig diligens inom 1 timme?
När jag själv har köpt saker på Tradera har jag ibland fått mail från säljare som skriver att portot blev högre än väntat och att jag ska betala in typ en femma till. Jag har tyckt att det varit sniket, men jag skulle aldrig lämna neg för en sådan sak, och jag skulle heller inte sätta lågt betyg på fraktkostnad pga det heller. Detta är trots allt affärer privatpersoner emellan, hade det varit ett företag hade jag haft andra krav.
Låter lite bitter nu kanske, men det är nog bara för att jag är det också Hur resonerar ni?
Jag är väldigt noga med mina affärer, speciellt när jag säljer, och har aldrig fått ett negativt omdöme.
Men det stör mig lite att jag "bara" har 4,8 av 5 möjliga i säljpoäng, och att den stapeln jag just nu har med lägst betyg är "fraktkostnad". Det händer i princip alltid att jag har tagit för lite betalt i portokostnad, och ofta sätter jag ändå ut fraktkostnad med detta i huvudet, just för att vara lite schysst och för att jag hellre lägger 10-20 kr extra på paketet för att hålla mitt betyg högt, så att folk faktiskt vill köpa av mig i framtiden också (kundvård som privatperson, typ).
Frågan man som köparen får efter avslutad affär är alltså "var fraktkostnaden rimlig?" och man kan fylla i mellan 1-5, sen får man som säljare efterhand ett genomsnitt. Just den stapeln har jag lågt på, och jag begriper inte varför? Jag har aldrig tagit mer betalt än vad portot kostar, utan som sagt snarare tvärtom - vad mer begärs egentligen för att få högre betyg? Att jag skickar en tröja (köpt för 10 kr) inpackad i en guldlåda med kunglig diligens inom 1 timme?
När jag själv har köpt saker på Tradera har jag ibland fått mail från säljare som skriver att portot blev högre än väntat och att jag ska betala in typ en femma till. Jag har tyckt att det varit sniket, men jag skulle aldrig lämna neg för en sådan sak, och jag skulle heller inte sätta lågt betyg på fraktkostnad pga det heller. Detta är trots allt affärer privatpersoner emellan, hade det varit ett företag hade jag haft andra krav.
Låter lite bitter nu kanske, men det är nog bara för att jag är det också Hur resonerar ni?