Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

Hellas

Trådstartare
Grannen planerar att bygga om sitt gamla kostall till häststall. Förmodligen kommer jag att flytta dit hästen när allt är klart, och jag har lovat att tänka lite över vilka önskemål som kan finnas från dem som vill stalla upp sina hästar. Därför undrar jag nu, vad tycker ni är viktigt i ett stall? Vad skulle ni vilja ha? Jag är inte ute efter regler om boxstorlek, takhöjd och ventilation m.m. för det har jag koll på. I stället tänker jag på praktiska lösningar av olika slag när det gäller t.ex. sadelkammare, spolspilta m.m.

Själv har jag grundinställningen att man ska försöka utnyttja moderna och arbetsbesparande lösningar. Jag vill ägna så mycket tid som möjligt åt att umgås med min häst och så lite tid som möjligt åt att släpa dyngkärror i motvind, kånka skvalpande vattenhinkar etc. Jag vill också slippa frysa häcken av mig när jag sköter om min häst.

Mina önskemål hittills är ungefär följande:
1. Nedsänkta och mockningsfria djupströbäddar
2. Vatten som inte fryser
3. Rymlig och uppvärmd sadelkammare med varmvatten
4. En uppvärmd skötselplats/spolspilta så att jag äntligen kan sköta om min häst på vintern utan köldsprickor vid naglarna

Är jag fel på det? Vad hade ni velat ha om ni fick börja från scratch? Och hade ni valt traditionella boxar, eller flera hästar i storbox?
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

Jag hade även försökt att byga upp boxarna i ett modulsystem som hela tiden medger att jag kan anpassa antalet boxar och storleken på dem efter den verksmhet som råder för stunden. Alltså försöka undvika så många fasta installationer (ex. vattenledningar med tillbehör) som möjligt och där de ändå är ett måste försöka montera dem på platser som inte hämmar flexibiliteten. Boxväggar och dörrar skall vara lätt flyttbara mm.

Vi byggde om ladugården jag växte upp på i slutet på 80-talet. Från långbås, mjölkrör och annat för 60 kor gick vi över till trettio boxar byggda med nämnda tankesätt. Det håller än idag och visade sig vara både lätt och billigt att underhålla.
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

Tack för tipset! Känner du till någon tillverkare av sådana modulsystem som du skulle rekommendera? Och hur gör man med automatiska vattenkoppar i ett sådant system? Jag är, som sagt, motståndare till att kånka vattenhinkar m.m. så det är viktigt att det finns en fungerande automatisk vattentillförsel.
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

Bra belysning på skötselplatsen, då blir även hovslagaren glad. Planera in eluttag och kontakter på vettiga ställen och rätt höjd. En vattenkokare i stallet kan användas till mycket.

/V
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

Vi tittade mycket på de inredningar som fanns på marknaden. Lånade de idéer vi tyckte var bra. Men kan väl säga att vi valde att hämta materialet och bygga boxarna själva. Tror materialkostnaden blev någonstans mellan hälften och en fjärdedel av kostnaden för att köpa färdig inredning från någon tillverkare.

Vad det handlade om i stort var att köpa galvade stålprofiler (u-profiler, 35 mm tror jag), stolpar (95x95) och spåntade brädor och sedan kapa dessa i längder anpassade efter boxstorleken.

För att bygga en boxvägg satte vi upp två stolpar från golv till tak. Sen lade vi en tryckt bräda mellan de upprättstående stolparna. Fortsatte med att skruva fast u-profiler i golvet (ovanpå den tryckta brädan) och på stolparna. Sen sköt vi bara i spåntade bräder i u-profilerna av galvat stål så vi uppnådde den önskade höjden. Sedan avslutade vi med att lägga en u-profil ovan på de spåntade brädorna (för att undvika att krubbitarna tuggade sönder väggen). Vips så hade vi en färdig boxvägg, ljus och trevlig. Givetvis målar man alla brädor och profiler med för djurstall avsedda färger innan man monterar ihop väggen om man nu önskar färg på inredet.

Vattenkoppar lät vi montera utmed ytterväggen då denna inte är något man flyttar på. Vi hade ständig cirkulation med värme för att undvika frysrisk. Och för att underlätta underhåll mm valde vi plastslang (lätt för vem som helst att arbeta med) istället för vattenledningsrör i koppar.

Övrig inredning som foderkrubbor, boxlås och gångjärn till dörrar går bland annat att handla på Granngården, Börjes, Ullared mfl.

Verktygen som krävdes var en bra såg, en slipmaskin med kapkiva för stålprofilerna, en borrmaskin och vagnsbultar. Vi försökte även tänka på ergonomin. Inga kantiga muttrar på vattenkopparna utan istället vagnsbult med det mjuka, rundade huvudet inåt boxen. Samma sak rörande övriga delar. Inga utstickande saker som hästarna eller vi människor kunde skada sig på. Ej heller täckeshängare, sadelhängare mm på boxdörrar eller väggar i gången. Täckeshängare exempelvis utgör många gånger en risk för att en häst bryter av käken...

Vi tänkte även mycket på åt vilket håll dörrarna skall öppnas, Vi valde dörrar med gångjärn då klämrisken kändes mindre med dessa än med skjutdörrar.
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

Jag är, som sagt, motståndare till att kånka vattenhinkar m.m. så det är viktigt att det finns en fungerande automatisk vattentillförsel.

I mitt stall som jag arrenderar har de löst det jättebra tycker jag. Vi har inga vattenkoppar. Vi har kranar (vanlig vattenkran) på utsidan av varje box som lätt fyller på vattenhinken som hänger på insidan;). Går "vattenrör" längs hela boxraden som både har cirkulation samt värme (gemensam termostat så man kan justera värmen på vattnet upp till 50 grader om jag ej minns fel på rak arm) så det inte fryser. Supersmart tycker jag om man inte vill ha vattenkopp och inte heller släpa vattenhinkar :)
 
Senast ändrad:
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

Tack för alla tipsen! Jag ska skriva ut tråden så att jag kan visa grannen. Jag har försökt entusiasmera honom för flyttbara/skjutbara boxväggar, så att man kan mocka ut med bobcat när djupströbädden ska tömmas. En sådan lösning måste ju gå att kombinera med flyttbara moduler, tänker jag.

Smart idé med vattenkranarna utanför boxarna! Om man har en häst som inte dricker ur vattenkopp eller om man oroar sig för om hästen dricker ordentligt är det ju ett smidigt sätt att vattna i hink men utan det evinnerliga släpandet som tar död på axlarna.

Några andra tankar eller idéer? Det kan vara vad som helst, såsom dimensioneingen av sadelkammaren per häst, inredning i sadelkammaren, planering av spolspilta/skötselplats eller några andra smarta grejer som du har eller har sett/skulle önska dig. Ja, lite vad som helst alltså!
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

Jag hade velat ha ett torkrum för täcken, ljus och luftig skötsel spilta, spolspilta, plast väggar i boxinredningen istället för trä, mindre inbjudande att tugga på och lätt tvättat.
Åtminstone 2 sadelhängare, en hylla stor nog att rymma alla schabrak och täcken, 4 krokar till träns och i foderkammaren plats för 2 fodertunnor och gärna en stor gemensam arbetsbänk för förberedning av kraftfodret.
Gärna också att själva fodertunnorna är stallets egna så foderkammaren inte proppas full av 200 olika fodertunnor i alla former och storlekar där ingen vet vad som hör till vems häst.

Viktigt för mig är också att sadelkammaren är väl ventilerade, lättstädad och garderob fri, inget är värre än att behöva knöla in allt man äger och har i en liten garderob :p
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

När vi byggde stall var luften i stallet viktig, vi valde högt i tak och att ha logen jämte stallet istället för ovanpå. Jag tänker att det ofta är så att det finns en loge över stallet i gamla ladugårdar. Att ha logen jämte är både lättare för mig i hantering av foder, strö osv. men ger också en bättre rymd i stallet. Stora portar så att traktor kan köra in med tex rundbal.

Extra bred stallgång, spolspilta, toa i stallet, varm sadelkammare, utgång till gödselplatta direkt från stallet var andra saker som vi tänkte på. Funderar på att göra en skötselplats med infravärme, men har inte varit jättestort behov då vi bor i Skåne och det blir sällan så kallt här att det blir ett problem.

Allt som gör stallet och hästhanteringen lättskött är viktigt tycker jag.
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

Just det, torkrum för täcken! Det saknar jag verkligen i nuvarande stallet där det inte finns minsta skrymsle att hänga sina täcken. Extremt opraktiskt.

Jag avskyr också att pressa in allt jag äger i en garderob, som jag måste göra nu. Men är garderoper verkligen en dålig lösning om man har separata sadel- och tränshängare och dessutom så högt i tak att man kan lägga täcken ovanpå garderoben? Då är det i princip bara borstar, schabrak, stövlar och sånt som ska in i skåpet. Det kommer att stå ca 9 hästar i det blivande stallet och folk brukar ju vilja ha en egen plats att lägga sina saker. Många vill nog kunna låsa dessutom. Med öppna hyllor är jag rädd att det kan se väldigt rörigt ut med så många människor, även om folk håller ordning. Erfarenheten säger dessutom att man har olika uppfattning om vilken ordning man ska ha och då tänker jag att det är skönt om folk kan stänga in sin röra bakom en garderobsdörr så jag slipper se den ;)
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

Det här stallet har loge både ovanpå och bredvid. Jag hade gärna haft öppet upp i nock, men jag tror knappast att grannen river ut innertaket. Som tur är har stallet en ordentlig takhöjd redan nu. Den ligger rejält över gränsvärdena även för en gigantisk häst :p

Stora portar är där redan, som väl är. Över huvud taget ser jag att den här ladugården har förutsättningar att bli ett väldigt fint och praktiskt stall. Men det är ju alltid bra att tänka till i förväg, så att man inte gör dumma planeringsmissar som man sedan ångrar.

Jag vill väldigt gärna ha en uppvärmd skötselplats/spolspilta. Vi bor också i Skåne och jag tycker att det blir svinkallt! Jag är en riktig fryslort med kalla händer och jag verkligen avskyr att göra i ordning en häst med stelfrusna fingrar. Bettet får jag alltid värma innanför byxlinningen eftersom händerna är så kalla att de inte gör nån nytta. Det jag funderar på är om det är allra bäst att sätta upp en vägg med dörr mellan stallet och skötseldelen, så att den sistnämnda blir avskild och kan hållas uppvärmd. Inte bara skulle det vara ljuvligt skönt, men det blir ju också lättare att bada hästen vid behov.
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

Överlag så tycker jag man ska ta till alla utrymmen, såsom sadelkammare, ordentligt. Blir gärna trångt även om folk tycker de tagit till ordentligt.
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

I mitt stall har vi alla bekvämligheter som behövs tycker jag :)
BRA isolerat. Alltid plusgrader - JÄTTE SKÖNT
Stora boxar
Ljust med bra takhöjd
Vattenkopp (skönt för mig som aldrig haft det förr!)
Spolspilta (som för närvarande vintertid är fylld med lite grejer)
Uppvärmt foderutrymme och täckeshängare för att torka
Toalett och handfat
Varm/kallvatten
Tvättmaskin
Hagarna alldeles intill stallet
Belyst plogad ridbana
Nära gödselstacken
Separat sadelkammare (kunde gärna fått varit större men duglig åt 4-5 hästar, skulle vilja haft en egen garderob till kläder och skor men nu har jag bara en halv till hästens saker)

Enda är att hö och spån får man hämta i en annan byggnad (men det handlar om några meter haha) och att det är kallt så att spånet fryser så man får hacka loss det... Samt att ett plus är väl att man skulle haft en lucka direkt i boxen att slänga skiten i ;) kort sagt bra förvaring är bekvämt och ett plus! Gäller allt från spån och foder till utrustning

Plats att smörja utrustningen, ex ordentligt grovhandfat (som man har i tvättstuga ex) och skåp till smörj (tvål trasor svampar). Tillräckligt med tränshängare (ofta har man fler än ett träns/var...) bra belysning och möjlighet till radio/musik/högtalare :) mysig stämning. Hyllor, korgar och garderober i sadelkammare för ordning och reda
 
Senast ändrad:
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

Bra förvaringsutrymmen håller jag verkligen med om, vatten, och utrymme för att torka täcken. Tvättmaskin är ju underbart att ha!

Sen lite mr jag kom på:

Bra krubbor som går att göra rent enkelt. Gärna lucka för enkel fodring.

Sen ett bra system för att fylla vatten i hagarna. I stallet där jag står bär vi ut sex vattenkannor á tio liter. Sucks!

Bra belysning RUNT stallet också så man ser var man går.

Om folk promt vill ha grejer utanför boxarna, tex borstar osv så sätt upp tex krubbor utanför så blir skaderisken liten och gången fri från skit.

Möjlighet att stänga in kraftfodret.

Stora boxar, nio kvadrat är förbaskat litet för en storhäst.
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

Kickar igång den här tråden lite.

Vi har en hästgård sedan några månader tillbaka.

I stallet finns idag 2 "stalldelar"; en lite nyare och en lite äldre.

I den nyare finns 6 st boxar 3x3 meter. Här ska vi byta mellanväggarna till våren/sommaren och tanken är att göra på något smidigt sätt så att man, om man vill, kan ta bort en mellanvägg helt så boxen blir mycket större; till exempel för föl. Dock kommer det ju fortfarande då vara 2 dörrar in till boxen, men det kanske inte gör något.

I nyare delen finns också rymlig uppvärmd sadelkammare och gott om uppbindningsplatser i stallgången. Det är bra takhöjd trots "innertak" så det har vi tänkt låta vara så.

I gamla stalldelen finns idag också 6 boxar. Alla boxar har olika mått från 7 kvm till 10 kvm. Här finns också "vattenrummet" samt utgång till gödselplattan sker härifrån.

Ibland funderar jag på att ta bort alla de här boxarna och istället använda den här delen som förvaring av grovfoder, strö och kanske eventuellt få till en spolplats bredvid vattenrummet (borde kanske inte vara jätteknöligt att dra vattnet dit?

Samt då göra en större öppning så man kan rulla in hösilagebalar inne i byggnaden. Funderar också på att ta bort innertaket (ca 2,7 meter takhöjd idag) så det blir öppet upp till nock.

Kruxet kan väl vara att det idag är draget vatten till alla boxar i den gamla delen. Vet inte om det försvårar?

Vad tror ni, är det något som är värt att satsa på? Dyrt? Tidskrävande?

Idag har vi hö på logen; vill få ner det på marknivå... Och hösilage får vi ha utomhus; vill få in det inomhus.

Ytan på gamla delen är ca 100 kvm så ingen superstor yta.

Tacksam för tips och idéer.

Se nedan en enkel skiss i paint, hur det ser ut idag... Måtten på boxarna är avrundade.

skiss_stallbyggnad_52cea23b2a6b221d44dac46c.jpg
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

Spolspilta i boxen på 7kvm och rensa bort allt annat :D. Du kan ju också göra en foderkammare i den delen av stallet :).

Du kommer nog få in en 20 ensilage balar ändå :), hö kan ni ju ha kvar på loftet så det håller sig torrt.

Verkar som en bra idé med avtagbara mellanväggar, så kan man göra gruppboxar för unghästar också vid behov.
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

Vattnet borde ju vara enkelt att ordna, stäng av allt vatten och skruva av ledningen som går till vattenkopparna och skruva dit ngt för spolspiltan :) avlopp kanske blir svårare men det är otroligt härligt att kunna spola av leriga ben och svettiga hästar.
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

KL*

Ett smidigt system för gödselhantering! Det finns inget utgödslingssystem som det är nu?
Det vore väl en dröm om något! Slippa denna "galet" ålderdomliga skottkärrehanteringen med hästskit ;)
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

Spolspilta i boxen på 7kvm och rensa bort allt annat :D. Du kan ju också göra en foderkammare i den delen av stallet :).

Du kommer nog få in en 20 ensilage balar ändå :), hö kan ni ju ha kvar på loftet så det håller sig torrt.

Verkar som en bra idé med avtagbara mellanväggar, så kan man göra gruppboxar för unghästar också vid behov.

haha, jag tänkte faktiskt ha spolspiltan i den 7 kvm-boxen i så fall :)

men jag hade dock tänkt öppna upp till nock för att kunna köra in hästtransporten i samma byggnad. har nämligen ingenstans att ställa den nu under tak...

hur knepigt är det att göra en större port av en befintlig?

svårt att fixa till avlopp? finns en brunn i gamla stalldelen men den är i stallgången ca 1,5 meter från gödselstacksutgången...
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

Tycker/tror ni förresten att det är dumt att slänga ut 6 boxar? Tänker om man någon gång i framtiden planerar sälja... Men det känns som att 6 boxar räcker för många hästmänniskor :) eller?

finns det någon marknad för att sälja boxfronter och dörrar? det är alltså bara fronter vi har att sälja, mellanväggarna kommer skrotas. eventuellt byter vi fronterna i den stalldelen med boxar vi ska behålla också :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Frågar för en väninnas räkning här nu. Hon har precis blivit klar med renoveringen av ett mindre stall som finns hemma på hennes gård...
Svar
10
· Visningar
1 641
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 864
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp