Hellas
Trådstartare
Grannen planerar att bygga om sitt gamla kostall till häststall. Förmodligen kommer jag att flytta dit hästen när allt är klart, och jag har lovat att tänka lite över vilka önskemål som kan finnas från dem som vill stalla upp sina hästar. Därför undrar jag nu, vad tycker ni är viktigt i ett stall? Vad skulle ni vilja ha? Jag är inte ute efter regler om boxstorlek, takhöjd och ventilation m.m. för det har jag koll på. I stället tänker jag på praktiska lösningar av olika slag när det gäller t.ex. sadelkammare, spolspilta m.m.
Själv har jag grundinställningen att man ska försöka utnyttja moderna och arbetsbesparande lösningar. Jag vill ägna så mycket tid som möjligt åt att umgås med min häst och så lite tid som möjligt åt att släpa dyngkärror i motvind, kånka skvalpande vattenhinkar etc. Jag vill också slippa frysa häcken av mig när jag sköter om min häst.
Mina önskemål hittills är ungefär följande:
1. Nedsänkta och mockningsfria djupströbäddar
2. Vatten som inte fryser
3. Rymlig och uppvärmd sadelkammare med varmvatten
4. En uppvärmd skötselplats/spolspilta så att jag äntligen kan sköta om min häst på vintern utan köldsprickor vid naglarna
Är jag fel på det? Vad hade ni velat ha om ni fick börja från scratch? Och hade ni valt traditionella boxar, eller flera hästar i storbox?
Själv har jag grundinställningen att man ska försöka utnyttja moderna och arbetsbesparande lösningar. Jag vill ägna så mycket tid som möjligt åt att umgås med min häst och så lite tid som möjligt åt att släpa dyngkärror i motvind, kånka skvalpande vattenhinkar etc. Jag vill också slippa frysa häcken av mig när jag sköter om min häst.
Mina önskemål hittills är ungefär följande:
1. Nedsänkta och mockningsfria djupströbäddar
2. Vatten som inte fryser
3. Rymlig och uppvärmd sadelkammare med varmvatten
4. En uppvärmd skötselplats/spolspilta så att jag äntligen kan sköta om min häst på vintern utan köldsprickor vid naglarna
Är jag fel på det? Vad hade ni velat ha om ni fick börja från scratch? Och hade ni valt traditionella boxar, eller flera hästar i storbox?