Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

Då kanske det går att hugga upp en ränna från det befintliga avloppet och lägga nytt rör från spolspiltan, så kan man samtidigt ordna med lutning i spolspiltan.
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

Det finns det nog, är ju så sjukt dyrt med nya boxar.
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

Tycker/tror ni förresten att det är dumt att slänga ut 6 boxar? Tänker om man någon gång i framtiden planerar sälja... Men det känns som att 6 boxar räcker för många hästmänniskor :) eller?

finns det någon marknad för att sälja boxfronter och dörrar? det är alltså bara fronter vi har att sälja, mellanväggarna kommer skrotas. eventuellt byter vi fronterna i den stalldelen med boxar vi ska behålla också :)

Det finns det absolut, lägg ut på blocket och hästnet så får du några kronor för dem.
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

Just det, torkrum för täcken! Det saknar jag verkligen i nuvarande stallet där det inte finns minsta skrymsle att hänga sina täcken. Extremt opraktiskt.

Jag avskyr också att pressa in allt jag äger i en garderob, som jag måste göra nu. Men är garderoper verkligen en dålig lösning om man har separata sadel- och tränshängare och dessutom så högt i tak att man kan lägga täcken ovanpå garderoben? Då är det i princip bara borstar, schabrak, stövlar och sånt som ska in i skåpet. Det kommer att stå ca 9 hästar i det blivande stallet och folk brukar ju vilja ha en egen plats att lägga sina saker. Många vill nog kunna låsa dessutom. Med öppna hyllor är jag rädd att det kan se väldigt rörigt ut med så många människor, även om folk håller ordning. Erfarenheten säger dessutom att man har olika uppfattning om vilken ordning man ska ha och då tänker jag att det är skönt om folk kan stänga in sin röra bakom en garderobsdörr så jag slipper se den ;)

Garderober kan vara en bra lösning om ni inte har hyllor i dem. Det är betydligt bättre att köra mycket lådor. Ta en titt på vad IKEA erbjuder för lösningar. Jag har tex använt deras utdragbara byxhängare till schabrak. Ta inte heller 50 garderober utan hellre 75 breda
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

Det finns det absolut, lägg ut på blocket och hästnet så får du några kronor för dem.

några kronor eller är det värt det?

kan man gå plus minus noll på att sälja boxfronterna och sedan bygga egna? :)
för annars behåller vi nog boxfronterna i den "nyare" delen.

åh jag hoppas bara att inte innertaket är bärande så att man kan få bort det och öppna upp :) vore gött att få in hästtransporten där med ju :D

är det dyrt att fixa nytt avlopp? till spolspilta tänkte jag...
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

Några grejer tror jag inte har nämnts i tråden; tex att man kan ha lucka i taket från loftet ner till boxen om man förvarar ströet på loftet. Har sett det i ett stall och det verkar praktiskt.

Man bör hitta någon lämplig och hästsäker förvaring av redskapen så att det inte hänger/står så att hästarna kommer åt dem. Kanske en akutlåda lättillgänglig? Med tex ficklampa, brandsläckare, brandfilt, skarp kniv, första förband för djur och människor.

I foderkammaren kan man bygga kistor åt varje box, med tex 3 fack, där det går att antingen hälla i en säck foder eller ställa i hela säcken och alla mineralburkar. Löstagbara/öppningsbara fronter så att man lätt kan öppna och sopa ur foderspill som alltid blir.

Vid grovfodret är det praktiskt med en rejäl våg som hänger lättåtkomlig.

Tänk över var blöta benskydd, täcken, schabrak mm skall förvaras efter ridtur i regn eller efter tvätt. En avfuktare kan vara en bra investering och något upphängningssystem i taket. Att ha tvättmöjlighet i stallet, om än mot en extra avgift, är något som ofta uppskattas.
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

Vad hade ni velat ha om ni fick börja från scratch? Och hade ni valt traditionella boxar, eller flera hästar i storbox?

Jag skulle alla gånger göra gruppboxar med lösdrift istället för traditionella boxar! Tidsbesparande att slippa in- och utsläpp och bättre för hästarna! Finns ju många små och numera också flera stora anläggningar som gått över till denna typ av drift = mkt inspiration och en hel del forskning att ta del av. Jag tror att detta är framtidens sätt att ha häst! Sedan vi byggde lösdrift 2007 så har jag märkt att fler och fler efterfrågar lösdrifter och att gamla fördomar om att de skulle vara kalla och skitiga och bara för unghästar o raggiga islandshästar håller på att försvinna.

Beroende på hur förutsättningarna hade sett ut så hade jag gjort enheter för 3-5 hästar så att man dela in grupperna utifrån hur de passar ihop socialt och fodermässigt t ex. Vidare så hade jag satsat på uppvärmda skötselplatser, gott om plats för utrustning och så få ytor att sopa som möjligt!
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

- Om det är höskulle ovanför: tätt tak!!
- Bra takbelysning, gör jättemycket för helheten
- Försöka minimera dammsamlande ytor
- Lättsopad, halkfri gång
- Tänka på akustiken (vanligt att nya stall är extremt slamriga, jättejobbigt)
- Försöka få in så mycket dagsljus som möjligt (kanske självklart men ändå)
- Att skilja på sadelkammare och täck-förråd (så lädret slipper fukten)
- Inga fasta krubbor (bara jobbiga att städa, hinkar istället)
- Ordentliga förvaringsskåp (så fult och störigt med andras prylar överallt, plus bra att kunna låsa in grejerna)
- Så få trösklar/kanter/trappsteg som möjligt
- Tvättmaskin
- Spolspilta
- Solarie

Men framförallt att det är så lättstädat som möjligt!! Anledningen att stall är otrivsamma är oftast att det är dammigt, smutsigt, mörkt och rörigt tycker jag.

:)
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

Sen en grej jag skulle prova om jag byggde stall nu: tegelväggar. Håller i århundraden, skitsnyggt, och går att bygga själv om man vill.

De här gör jättefina tegel i olika färg/form: http://www.petersen-tegl.dk/
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

Sanning med modifikation :p, en häst jag hade välte en tegel mellanvägg första natten i nybyggt stall.
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

Sen en grej jag skulle prova om jag byggde stall nu: tegelväggar. Håller i århundraden, skitsnyggt, och går att bygga själv om man vill.

Det är väldigt snyggt, men inte särskilt hållbart om man inte armerar väldigt noga. Innan vi byggde om mitt stall var där en mellanvägg i tegel (dubbelt tillochmed) som min ponny effektivt raserade. Inget jag hade velat ha idag, det håller dålig för hästsparkar och är inte så smidigt att laga om det går sönder.
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

Det är väldigt snyggt, men inte särskilt hållbart om man inte armerar väldigt noga. Innan vi byggde om mitt stall var där en mellanvägg i tegel (dubbelt tillochmed) som min ponny effektivt raserade. Inget jag hade velat ha idag, det håller dålig för hästsparkar och är inte så smidigt att laga om det går sönder.
Nja, hela Europa är ju fyllt av tegelstall som är 100+ år gamla. De flesta fina stall i Sverige också. Swartlings, Hovstallet, osv.

Man kan titta på andra "utebyggnader", som Stadion t ex. Det finns definitivt en anledning till att man bygger den typen av konstruktioner i tegel. Hållbart och kräver mkt lite underhåll. Sen ska man bygga det stabilt, ja, men det gäller ju för allt. :)
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

bygger man i tegel så är det viktigt att armera ordentligt. men ja tegel är fint, dock lite opraktiskt om man har en spark glad häst som hackar loss bitar av stenarna varje dag :p. sen fastnar lätt skit och stöv i den grova ytan och är omöjligt att få bort :/.

kan tillägga att bra tegel håller i ca 5000år om man har rätt klimat :p (rom använde tegel till de flesta byggnader men använde puts och tunna marmorskivor för att få det att se ut som solid marmor.) dåligt murat tegel håller inte ens i 50 år då murbruket vittrar sönder.
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

funderar nu starkt på att sälja boxfronterna och sätta in gångjärnsdörrar och boxfronter.

men hur gör man bäst? samma virke som man använder till mellanväggarna (vi har tänkt 45 mm reglar)?

om man vill ha gallerfritt; något att tänka på då?

någon här som byggt boxfronter med gångjärnsdörr?
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

bygger man i tegel så är det viktigt att armera ordentligt. men ja tegel är fint, dock lite opraktiskt om man har en spark glad häst som hackar loss bitar av stenarna varje dag :p. sen fastnar lätt skit och stöv i den grova ytan och är omöjligt att få bort :/.

kan tillägga att bra tegel håller i ca 5000år om man har rätt klimat :p (rom använde tegel till de flesta byggnader men använde puts och tunna marmorskivor för att få det att se ut som solid marmor.) dåligt murat tegel håller inte ens i 50 år då murbruket vittrar sönder.
Absolut (jag pluggar till arkitekt :D). Att mura innerväggar i tegel direkt på ett betonggolv blir nog ganska rangligt/märkligt. Så om TS granne bara ska ytrenovera är det antagligen rätt opraktiskt med nåt annat än stål/trä-konstruktion..

Men, det finns ju miljarder olika tegel. Det "vanliga" röda är rätt poröst och grovkornigt. Finns "tyngre" tegel med hårdare och jämnare, ibland t o m glansig, yta. :)
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

vi har 4, ngt cm i våra boxväggar, dörrarna är runt 2 cm tjocka och är för tunna (vilket min häst fint demonstrerade första året genom att sparka ut 2 plank :p.) vi har gångjärn och har lite problem med att dörrarna hängt sig.

dörrarna ska nu bytas ut mot samma tjocklek som boxväggarna och så ska de stabiliseras upp så de inte hänger sig.
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

ja gamla tegelbyggnader och detaljer är jättefina om de görs rätt ^_^ vår gård höll på att ramla ihop när putsen togs bort då det bara var sand kvar av murbruket, 200år gammal byggnad (läste arkitektur historia, ville bli arkitekt med tycker inte om modern arkitektur så går arkeologi nu istället :p = gamla fina hus(lite för gamla nu dock då jag läser förhistorisk arkeologi..))
 
Sv: Ombyggnad av stall, tips efterfrågas

vad mysigt stall!

nu är vi igång lite mer. är på gång att beställa u-profiler som då ska placeras i sidorna på väggarna så att reglarna läggs i u-profilerna som i ett spår.

2 mm galvat stål kör vi på u-profilerna, bör väl hålla va?

i överkant tänkte vi också ha en bockad u-profil.
men där kanske man kan ta någon annan typ av plåt, bara för att de inte ska bita... eller?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Frågar för en väninnas räkning här nu. Hon har precis blivit klar med renoveringen av ett mindre stall som finns hemma på hennes gård...
Svar
10
· Visningar
1 641
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 864
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp