Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tycker/tror ni förresten att det är dumt att slänga ut 6 boxar? Tänker om man någon gång i framtiden planerar sälja... Men det känns som att 6 boxar räcker för många hästmänniskor eller?
finns det någon marknad för att sälja boxfronter och dörrar? det är alltså bara fronter vi har att sälja, mellanväggarna kommer skrotas. eventuellt byter vi fronterna i den stalldelen med boxar vi ska behålla också
Just det, torkrum för täcken! Det saknar jag verkligen i nuvarande stallet där det inte finns minsta skrymsle att hänga sina täcken. Extremt opraktiskt.
Jag avskyr också att pressa in allt jag äger i en garderob, som jag måste göra nu. Men är garderoper verkligen en dålig lösning om man har separata sadel- och tränshängare och dessutom så högt i tak att man kan lägga täcken ovanpå garderoben? Då är det i princip bara borstar, schabrak, stövlar och sånt som ska in i skåpet. Det kommer att stå ca 9 hästar i det blivande stallet och folk brukar ju vilja ha en egen plats att lägga sina saker. Många vill nog kunna låsa dessutom. Med öppna hyllor är jag rädd att det kan se väldigt rörigt ut med så många människor, även om folk håller ordning. Erfarenheten säger dessutom att man har olika uppfattning om vilken ordning man ska ha och då tänker jag att det är skönt om folk kan stänga in sin röra bakom en garderobsdörr så jag slipper se den
Det finns det absolut, lägg ut på blocket och hästnet så får du några kronor för dem.
Vad hade ni velat ha om ni fick börja från scratch? Och hade ni valt traditionella boxar, eller flera hästar i storbox?
Sen en grej jag skulle prova om jag byggde stall nu: tegelväggar. Håller i århundraden, skitsnyggt, och går att bygga själv om man vill.
Haha, men fy!!Sanning med modifikation , en häst jag hade välte en tegel mellanvägg första natten i nybyggt stall.
Nja, hela Europa är ju fyllt av tegelstall som är 100+ år gamla. De flesta fina stall i Sverige också. Swartlings, Hovstallet, osv.Det är väldigt snyggt, men inte särskilt hållbart om man inte armerar väldigt noga. Innan vi byggde om mitt stall var där en mellanvägg i tegel (dubbelt tillochmed) som min ponny effektivt raserade. Inget jag hade velat ha idag, det håller dålig för hästsparkar och är inte så smidigt att laga om det går sönder.
Absolut (jag pluggar till arkitekt ). Att mura innerväggar i tegel direkt på ett betonggolv blir nog ganska rangligt/märkligt. Så om TS granne bara ska ytrenovera är det antagligen rätt opraktiskt med nåt annat än stål/trä-konstruktion..bygger man i tegel så är det viktigt att armera ordentligt. men ja tegel är fint, dock lite opraktiskt om man har en spark glad häst som hackar loss bitar av stenarna varje dag . sen fastnar lätt skit och stöv i den grova ytan och är omöjligt att få bort :/.
kan tillägga att bra tegel håller i ca 5000år om man har rätt klimat (rom använde tegel till de flesta byggnader men använde puts och tunna marmorskivor för att få det att se ut som solid marmor.) dåligt murat tegel håller inte ens i 50 år då murbruket vittrar sönder.