Omättlighet?

sthu

Trådstartare
Satt och tittade på hästarna ute i hagen en stund idag. Det slog mig att ponnyn äter precis hela tiden, medan de andra hästarna går runt lite, är lite sociala och sover lite mellan varven.
Jag plockade in honom, hela vägen till stallet försökte han äta längs med kanterna. Det är gott om grönt gräs i hagen, och i "vanliga fall" (innan vi flyttade hit) brydde han sig inte alls om han så hade gräs upp till magen vid den här tiden på året.
Ställde in honom i boxen medan jag plockade fram borstar och grejade. Han står hela tiden och äter, först på den lilla hötuss (ett halvt kilo kanske) jag slängde in till honom, sen på halmen (som han tidigare har ratat helt). Går ut och går en runda, och hela tiden vill han ha något att äta.
Det händer att han är sån mitt i vintern när det inte finns någonting annat än lite torra kvistar i hagen, men nu när han har hela betet som fortfarande är rätt så rejält plus fri tillgång på halm medan man pysslar med honom.

Hur är det med omättlighet hos hästar? Brist, sjukdom, beteendestörning?

I övrigt är han pigg och frisk, överviktig, får inget mer än 100 g betfor och 1 dl linfröolja förutom betet. Eksemen har dock brutit ut igen.
Kan det vara en förklaring? Han kommer inte åt att klia sig, så han äter istället?

Vad tror ni andra?

Sv: Omättlighet?

Jag har inte märkt något tidigare år, så länge vi bodde "hemma", enbart vintertid i så fall att han helt enkelt varit hungrig. För någon vecka sen flyttade vi ett tiotal mil och allt har varit nytt och konstigt. Det har gjort att han uppfört sig lite knepigt, men det blev bättre rätt fort. Betet här var kraftigare än "hemma" (det är ju inte hemma längre..).
Kort sagt, det fanns inte innan flytten, jag har inte märkt något "aktivt" innan idag, men han har ätit som en tok sen vi flyttade hit.

Det slog mig precis att han var väldigt stressad första veckan, han fick en hel del stryk ute i hagen. Kanske det är något sånt som ligger kvar och spökar? Kan det vara stress runt hela flytten som får honom att tok-äta så?
Fast.. Han äter lugnt, slänger inte i sig maten utan tuggar ordentligt. Han bara slutar inte äta :crazy: Vet visserligen inte hur han tillbringar sina nätter, han kanske lugnar sig då.
Hmm, nu fick jag en hel del att fundera på. Så här kan det inte fortsätta! Det kan omöjligt vara bra för magen..

Hästar är ju gjorda för att beta runt 16 h av dygnet, och är det gräs (på sent bete) är det ju inte direkt farligt eller dåligt för magen. Det är bara naturligt. Det är ju bra att han äter lugnt iaf.

Finns ju förstås möjlighet att det kan vara stress eller understimulering också...
Håll ett öga om han verkar "hetsäta" eller om det lugnar ner sig, kolla hur han verkar i magen/avföringen. Jag tror inte du behöver vara orolig.
Det är som när man ger fri tillgång till en häst som inte haft det tidigare, då kan de stå och bara vräka i sig konstant! :) Men det brukar lugna sig.

Mjo, visst betar de mycket (och ponnyn är extremt matglad i vanliga fall också), men det är just det här att han aldrig verkar bli nöjd och ta en paus. och han har ju trots allt gått på "bete" (inte semester-bete, bara bete). Det förbryllar mig, men han verkar inte må dåligt. Det känns bara så konstigt, att han bara äter och äter fast utan att hetsa.. Och till och med halmen, som han i vanliga fall inte ens tittar på ens om det är det enda som erbjuds!
understimulerad tror jag inte, snarare överstimulerad :p
Har inte sett något konstigt med bajset, men jag håller koll som alltid. :)

Gjorde en maskkoll i våras, då hade han helt noll på alla sorter som kollas med Kolla Masken-lådorna. Och han är precis lika rund i hullet och fin i pälsen som tidigare.

Min häst är sånn där också som äter hela tiden om hon har möjlighet men jag tror att det är hennes bakgrund som är orsaken. Hon har fått dåligt med foder tidigare och varit undernärd de tre och ett halvt första åren i hennes liv. Detta resulterade , särskilt i början när hon kom till sverige att hon var väldigt stressad och "hotfull" kring sin mat. Inte mot andra hästar ( i af inte när hon äter grovfoder) men hon vill ha lugn och ro från folk när hon äter. Jag minns att jag även blev sparakad en gång när jag höll på och skulle slänga in fritt med hösilage till henne i boxen den första månaden när jag hade henne.

Nu har det blivit otroligt mycket bättre men min häst äter väldigt fort jämfört med de övriga hästarna därför fodrar jag alltid kvällshöet i småmasigt hösilagenät så hon får anstränga sig lite och "pilla ur" höet, dessutom brukar jag ge henne lite extra halm, hon äter visserligen upp det och kan inte stå på fri tillgång på varken hö eller halm då det blir för mycket av det goda, står hon på halm blir hon bara bukig. Men har hon bara lite extra halm brukar hon i alla fall ha lite mer och pyssla med under längre stund som t.ex. över natten.

Kraftfodret slänger hon alltid i sig och därför ger jag aldrig pelleterat foder överhuvudtaget för jag är rädd för att hon ska få foderstrupsförstoppning.

Hon betar just nu hela dagarna och är därför lite rund om magen även om det inte är så farligt, visst hon är lite tjock men ej fet. Men hon betar Nästan oavbrutet och brukar även försöka dra ner huvudet vid vägkanterna där det växer gräs trots att hon ätit hela dagen i hagen, hon kan även ibland ta ner det när man går med henne till/från hagen för att förska beta.

Hon är dock också träckad med noll på allting och är fin i pälsen osv. så hon verkar inte lida precis även om hon i stort sett alltid verkar vara hungrig.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 829
Senast: Willys
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka